۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۵۵۸۴۰۹
تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فرهنگی:

دوقطبی کردن جامعه ایرانی؛ دستورالعمل غربی ها

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری گفت: دوقطبی کردن و ایجاد آشفتگی در جامعه دستورالعمل غربی‌ها است؛ چراکه برای تضعیف انقلاب اسلامی به‌دنبال ایجاد دودستگی در حوزه اجتماعی و قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر هستند.
حجت الاسلام اشکوری

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالمجید اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا ابتذال‌های اخیر برج میلاد را از دومنظر بررسی کرد و اظهار داشت: برای تحلیل این حوادث باید از دو منظر به آن نگاه کرد، دیدگاه نخست که بسیار مهم است، نگاه ابزاری به زن و دیدگاه دیگر از نگاه الهی است.

وی در تببین نگاه الهی به زن گفت: از منظر الهی به زن به‌عنوان یک انسان نگاه می‌شود که در این نگاه حضور اجتماعی زن با حس شأنیت انسانی او تحقق پیدا می‌کند که این نوع نگاه به زن در سیاست‌گذاری‌ها و نحوه تعامل مؤثر است.

نگاه الهی در مقابل نگاه ابزاری به زن

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر مسئولی با دیدگاه انسانی به زن‌‌ها نگاه کرده، خود را موظف به نگه داشتن حرمت انسانی دانسته و شکستن حرمت او را از صفات شیطانی بداند، درمقابل کسی که حرمت زن را نگه ندارد، واکنش نشان خواهد داد.

وی با تأکید بر ضرورت تحلیل نگاه مسئولان به زن بیان کرد: اگر مسئولی این واکنش را نشان ندهد، بیان‌گر نوع نگاه او به انسان است که نگاهی ابزاری است و این مسأله باید در ظرفیت انقلاب اسلامی مورد تحلیل قرار بگیرد که چگونه فردی به‌عنوان مسئول در انقلاب اسلامی به بخشی از جامعه انسانی مانند زن، نگاه انسانی نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری نگاه ابزاری به زن را انحراف از ارزش انسانی دانست و تصریح کرد: این نگاه ابزاری نه تنها برای انقلاب اسلامی که برای جامعه انسانی یک آفت است؛ از این‌رو همه اقشار جامعه برای دفاع از ارزش انسانی باید حساس باشند و آن را خطری بسیار جدی و انحراف بزرگ ببینند و خود درک بزرگی این انحراف موضوعی است که باید به آن توجه شود.

هدف دشمن ایجاد دودستگی در جامعه

وی اهداف دشمنان نظام در حوزه اجتماعی را دوگانگی عنوان کرد و گفت: نکته دیگر درباره چرایی‌ وقوع این دسته از اتفاقات است، به نظر می‌رسد دوقطبی کردن و ایجاد آشفتگی در جامعه در دستورالعمل غربی‌ها قرار گرفته است؛ چراکه برای تضعیف انقلاب اسلامی به‌دنبال ایجاد دودستگی در حوزه اجتماعی و قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر هستند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فرهنگی هنجارهای غیراخلاقی را در جامعه دینی مردود دانست و تأکید کرد: طبیعتا در جامعه ایرانی که جامعه متدینی است، هنجارهای غیر‌اخلاقی قابل پذیرش نیست؛ بنابراین از یک طرف، جامعه دینی به این‌گونه مسائل واکنش نشان می‌دهد و از طرف دیگر دشمنان با شبکه‌های اجتماعی و تبلیغی ،جامعه غیرمتدین را در مقابل این جامعه دینی قرار داده و فشار می‌آورند.

وی دو دستگی در جامعه را موجب گسست اجتماعی دانست و گفت: این فشارها باعث ایجاد دو دستگی در جامعه شده که موجب گسست اجتماعی می‌شود و در نهایت صحنه‌های خلاء قدرت و درگیری‌های اجتماعی را به وجود می‌آورد و این همان هدف دشمن است؛ ازاین‌رو هرکاری که از این طریق اتفاق بیأفتد باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد که آیا با انگیزه‌های سیاسی شکل ‌گرفته یا بدون انگیزه سیاسی بوده است.

استاد حوزه علمیه غالب هنجارشکنی‌ها را دارای پشت‌پرده‌ سیاسی دانست و بیان کرد: در غالب موارد انگیزه سیاسی در پشت پرده این اتفاقات دیده می‌شود که در این‌جا رفتاری برخلاف امنیت و منافع ملی دیده می‌شود که برخوردهای قضایی را می‌طلبد.

لازمه برخورد قاطع و جدی قوه قضاییه با متخلفان

وی راهکار زود بازده در مقابل این نوع هنجارشکنی‌ها را برخورد قاطع قوه قضاییه دانست و گفت: در راهکار کوتاه مدت قوه قضاییه به‌عنوان مدعی‌العموم وظیفه دارد در مقابل رفتارهای متناقض با امنیت و رفاه ملی برخورد جدی، قاطع و صریح داشته باشد تا کسی جرأت انجام دوباره چنین عملی را نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری اطلاع‌رسانی و ادبیات توضیحی قوه قضاییه را ضروری توصیف کرد و گفت: به‌عنوان راهکار بلندمدت بایستی برخورد قاطع و جدی قوه قضاییه همراه با اطلاع رسانی و ادبیات توضیحی دقیق باشد، که علت برخورد قوه قضاییه برای جامعه تبیین شده که معلوم شود فلان رفتار برخلاف امنیت ملی بوده است، با اطلاع رسانی افراد محاکمه گردند و محاکمات قضایی نشان داده شود تا مشخص شود که محاکمه براساس مواضع سیاسی و جناحی نیست بلکه برخوردی بر اساس حفظ امنیت ملی است که در سراسر جهان رایج است.

وی با بیان این‌که متأسفانه این قوه تاکنون در حوزه اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده است، گفت: اگر قوه قضاییه موضوع را برخوردی بگیرد؛ اما از این قضایا کوتاه بیاید، اقتدار قوه قضاییه زیر سؤال رفته و برای جامعه عادی می‌شود و درنتیجه انسان‌ها در پازل دشمن قرار می‌گیرد.

برخورد انفعالی دولت

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پایان با انتقاد از نگاه انفعالی دولت به هنجارشکنی در جامعه تصریح کرد: نیاز جامعه به دولت برای حفظ امنیت و رفاه ملی و جلوگیری از طغیان است، حال اگر دولتی امنیت ملی را نادیده گرفته و برخلاف آن اقدام کند و از آن کوتاه بیاید، در این‌جا یا دولت بسیار ضعیف است و یا خائن است که غالب این کوتاه آمدن‌ها به‌خاطر ضعف است./۸۷۶/ت۳۰۱/س

خبرنگار: مهدی شاهی
 

ارسال نظرات