۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۵۶۱۲۸۰
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی:

آیات قرآن و نصوص روایی زیادی بر توجه به امکانات درونی دلالت دارد

حجت الاسلام معصومی نیا با بیان این که آیات قرآن و نصوص روایی زیادی بر توجه به امکانات درونی دلالت دارد، گفت: بر اساس این نصوص وظیفه داریم خودمان تولید کننده باشیم و نیازهای خودمان را تأمین کنیم.
 حجت الاسلام معصومی نیا

حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شعار سال 97‌ مبنی بر حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: در آموزه های دینی آن چه باعث قوام جامعه می شود باید مورد توجه قرار بگیرد که یکی از موارد قوام جامعه در دنیای امروز حمایت از کالای داخلی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: حضرت علی می فرماید: «اگر محتاج به چیزی باشی اسیر آن می شوی»، طبق این بیان اگر کاری نکنیم که نیازهای خودمان را برآورده کنیم قطعا اسیر دست دیگران خواهیم بود؛ از طرف دیگر در آیات قرآن کریم و همچنین روایات اسلامی به ما دستور داده شده است که امکاناتی که دارید را به فعلیت برسانید، خداوند در سوره هود می فرماید: «خدا شما را ایجاد کرد و به شما مأموریت آبادانی داد».

وی تولید را رساندن استعدادهای بالقوه به بالفعل دانست و تأکید کرد: حضرت علی(ع) در بیانی می فرماید: «اگر شما خاک و آب داشته باشید و فقیر باشید از رحمت خدا به دور هستید» حال شما تصور کنید چه امکانات زیادی در کشور ما وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم، بنابراین ملاک های زیاد در نصوص قرآن و سنت بر توجه به امکانات درونی وجود دارد.

حجت الاسلام معصومی نیا اضافه کرد: امام علی(ع) به مالک اشتر توصیه کردند: «باید کاری کنی که امکانات را برای مردم فراهم کنی تا آبادانی شود و بعد مالیات بگیری و در غیر این صورت هم مملکت را خراب می کنی و هم مردم را از بین خواهی برد»؛ بر اساس این نصوص وظیفه داریم خودمان تولید کننده باشیم و نیازهای خودمان را تأمین کنیم و ائمه نیز به این مسأله عمل می کردند.

وی با بیان این که حتی اگر خارجی ها بر ما سلطه پیدا نکنند باز هم باید تولید کننده باشیم، خاطرنشان کرد: ما به هر حال نباید مصرف کننده صرف باشیم و مصرف کننده بودن کالا و زحمات دیگران صفت اخلاقی بدی است به همین جهت است که در روایات ما در مورد کشاورزی توصیه های زیادی شده و از کشاورزان تجلیل زیادی شده است از جمله این که کشاورزان گنج خدا روی زمین هستند.

کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: جامعه مرفّه یا عادی به کشاورزی نیاز دارد و چون کشاورزان از امکانات خدادادی استفاده می کنند و تولید کننده هستند مورد تکریم دین قرار گرفته اند، بنابراین توصیه دین ما این است که جیره خار دیگران نباشید؛ بله در صورت تهدید خارجی نصوص دیگر به میان می آید که سفارش می کند توجه تا به داخل باشد تا دیگران بر شما سلطه پیدا نکنند.

وی یادآور شد: امام صادق(ع) می فرماید: «خداوند اختیار همه شؤون مؤمن را در اختیار دارد ولی عزت و ذلت او به دست خودش است»، بنابراین اگر نتواند ما یحتاج خود را تأمین  کند همیشه باید ذلیلانه برای نمردن و تأمین شکم و برهنه نماندن جلوی دیگران دست دراز کند.

حجت الاسلام معصومی نیا با بیان این که باید همه لوازم عزت و این که دیگران نتوانند به انسان فشار بیاورند فراهم شود، ابراز داشت: ما به عقلانیت دعوت شده ایم؛ در روایات آمده است: «اگر مال کمی داشته باشد و درست تدبیر کنید رشد و نمو پیدا می کند، ولی اگر ثروت زیاد خود را درست مدیریت نکنید از بین می رود»، آن چزی که ضعف داریم همین عقلانیت است که باید سبک سنگین کنیم برای تأمین ما یحتاج خودمان به دیگران محتاج نباشیم./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات