۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۵۶۱۲۸۸
استاد دانشگاه:

حمایت از کالای ایرانی رکن اقتصاد مقاومتی است

دانشیار اقتصاد و منابع انرژی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان این که اقتصاد مقاومتی به برنامه ریزی در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ بستگی دارد، گفت: حمایت از کالای ایرانی، کاهش وارادات و افزایش کیفیت کالاها از ارکان اقتصاد مقاومتی است.
دکتر محمد حسین کریم نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی،عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی حمایت از کالای ایرانی

دکتر محمد حسین کریم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که حمایت از کالای ایرانی در واقع یک رکن از دو رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: نام گذاری سال 97 به سال حمایت از کالای ایرانی بدون شک به نام گذاری سال قبل ارتباط دارد و اساسا می توان گفت که حمایت از کالای ایرانی یکی از راهبردهای اقتصاد مقامتی است.

دانشیار اقتصاد و منابع انرژی دانشگاه خوارزمی تهران افزود: ما در دوره های دانش افزایی به اساتید اقتصاد دانشگاه این مسأله را یادآوری می کنیم که اقتصاد مقاومتی به برنامه ریزی در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ بستگی دارد و برنامه های اقتصادی و فرهنگی دو بال مکمل اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی با اشاره به ارکان اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: نقطه جالب این است که رکن اول و اصلی این مسأله تکیه بر توان و تولید داخلی است، یعنی کالای ایرانی و این کالای ایرانی نیاز به حمایت دارد و اگر بخواهیم یک ترسیم از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، اقتصادی متکی بر تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی است.

کریم در ادامه با بیان این که حمایت از کالای ایرانی و تکیه بر توان داخلی بدون برند سازی ممکن نیست، یادآور شد: ما باید به دو اصل مکمل و مرتبط و لازم اقتصاد مقاومتی با هم عمل کنیم، بنابراین قطعا فرهنگ سازی می تواند دامنه تولید و مصرف و حمایت کالای ایرانی را بیشتر کند.

وی هشدار داد: البته این مسأله یک تذکر و تبصره دارد، این که حمایت از کالای ایرانی بدون افزایش کیفیت و رسیدن به استانداردهای لازم، ممکن و مؤثر نیست و اگر بخواهیم اهداف اصلی در بحث هایی که اشاره شده را به نتیجه برسانیم باید کیفیت و استاندارها را بالا ببریم و در این صورت می توانیم وارد بازارهای رقابتی بشویم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اولین اثر ورود ما به بازارهای رقابتی این است که دیگر کالای مشابه خارجی نمی گیریم، چون اقتصاد ما برخورد رقابتی می کند و اساسا وقتی نیازمندیهای مورد نظر در کالای ایرانی تأمین شده باشد، ما ترجیحا بر اساس تعصب ملی کالای ایرانی می خریم، البته این مسأله فرهنگ سازی می خواهد.

وی با بیان این که در مقوله اقتصاد مقاومتی باید به بحث کاهش واردات حتما نگاه جدی و کاربردی داشته باشیم، ابراز کرد: یعنی از واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور هست جلوگیری کنیم و از طرف دیگر کالای هایی که کیفیت ندارند و در بازار رقابت هزیه آن را مردم می دهند، کیفیت دار بشوند، یعنی تعصب مردم به خرید خودرو داخلی نباید باعث سوء استفاده خودرو سازان داخلی بشود که آنها قیمت ها را بالا و کیفیت را پایین بیاورند.

کریم با اشاره به لزوم افزایش کیفیت کالاهای داخلی و با تأکید بر این که باید بستر رقابت با کالاهای خارجی فراهم شود، عنوان کرد: تولید کنندگان حقیقتا باید تکانی بخورند، هرچند ما در بحث کشاورزی و خدمات مثل آموزش و بهداشت گردشگری و برخی کالاهای صنعتی و نفتی ممکن است مزیت نسبی در تولید و صادرات داشته باشیم.

وی استراتژی افزایش صادرات و کاهش واردات را یکی از ارکان دیگر اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: قوای سه گانه اعمال و برنامه ریزی این راهبرد مهم را برای حمایت از کالای ایرانی برعهده دارند؛ با این استراتژی عملا می توانیم از کالاهای ایرانی حمایت کنیم و این به نفع کشور خواهد بود.

دانشیار اقتصاد و منابع انرژی دانشگاه خوارزمی تهران در پایان یادآور شد: اگر به طور کلی کشور بخواهد دنبال تغییر مثبت باشد باید در تولید و اشتغال و سطح عمومی قیمت ها تغییر ایجاد کند و این مسأله صرفا با حمایت از کالای ایرانی ممکن است و حمایت از کالاهای داخلی منجر به تغییر مثبت در متغیرهای کلان شده و در بلند مدت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات