۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۵۶۲۹۹۶

نگاهی به کتاب«اعتبارسنجی احادیث شیعه»

نویسنده کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه گفت: بررسی و مطالعه میراث حدیثی شیعه می تواند قواعد و مفاهیم به کار رفته در نظام اعتبار سنجی که در تراث رجالی شیعه فراوان وجود دارد را برای ما نمایان کند.
حسینی شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید علیرضا حسینی شیرازی عصر امروز در همایش واکاوی میراث حدیثی شیعه که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به این که توجیه گستره احادیث ضعیف یکی از دغدغه های محدثان است، گفت: این دغدغه پس از پیدایش نظام اعتبار سنجی بود که از سوی علامه حلی صورت گرفت.

نویسنده کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه ادامه داد: توجیه گستره احادیث ضعیف و پرداختن به این مباحث در میان پژوهش ها خالی بود و همین موضوع سبب شد تا این پژوهش را با دیدگاه تاریخی انجام دهیم.

وی افزود: سعی کردیم در این کتاب به نوعی بازخوانی یک نگاه تاریخی به تراث رجالی شیعه داشته باشیم که در نوع خود یک نظریه نوپدید و یا به نوعی بیان نظریه ای است که در فرمایشات علمای گذشته موجود بود، اما کسی بدان توجه نکرده بود.

حسینی شیرازی تأکید کرد: بررسی و مطالعه میراث حدیثی شیعه می تواند قواعد و مفاهیم به کار رفته در نظام اعتبار سنجی که در تراث رجالی شیعه فراوان وجود دارد را برای ما نمایان کرده و برای تطبیق آن بر تراث حدیثی شیعه در روزگار حاضر به ما کمک کند.

این نویسنده و پژوهشگر برخی زوایای کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه» را اینگونه بیان کرد: در این کتاب سعی شده است قاعده مند بودن نظام اعتبار سنجی در شیعه، بررسی حاکمیت اهل بیت(ع) بر قواعد نظام اعتبار سنجی و امکان پیاده سازی نظام اعتبارسنجی پیشینیان مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا مورد استفاده محققان و مراکز علمی واقع شود.

گفتنی است، در پایان این همایش از کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه» با حضور علما و شخصیت های برجسته حوزوی رونمایی شد./841/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات