۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۶۴۲۱۳
آیت الله علیدوست مطرح کرد؛

ضرورت توجه طلاب به سنت های کارآمد حوزه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سنت های کارآمد و سنت هایی که باید ترمیم و تکمیل شوند، گفت: نخستین سنت این است که زندگی گذشتگان را از متون مقید مطالعه کنیم و از طرفی دقت معقول در متون اعمال شود.
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، رییس مؤسسه خاتم الاوصیا در همایش «حوزه علمیه، سنت های کارآمد» که امروز 20 اردیبهشت در مجتمع فرهنگی آفتاب برگزار شد، گفت: حوزه ها سنت های کارآمد داشتند که این سنت ها مبتلا به مهجوریت شده و مرده است و به همین دلیل نیاز است تا این سنت ها احیا شوند.

وی با اشاره به این مطلب که این احیا فقط منوط به رویکردهای آموزشی نیست، تصریح کرد: در عین حال باید آموزش را به صورت یک طرح کلی و جامع دید که تحصیل و سنجش و امتحانات و تقریر و پژوهش را نیز شامل می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه از سوی مدیران و مسؤولان حوزه نسبت به این موضوع اصراری وجود ندارد که باید به همان روش های قبلی پایبند بود، اظهار کرد: در حال حاضر باید گفتمان ایجاد شود چرا که برخی روش ها به خود شخص برمی گردد و بخش عظیمی از سنت ها کاری به برنامه ندارد و در عین حال طلاب و مدیران می توانند این روش های جدید را به کار بگیرند.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به سنت های کارآمد و سنت هایی که باید ترمیم و تکمیل شوند، گفت: نخستین سنت این است که زندگی گذشتگان را از متون مقید مطالعه کنیم و از طرفی دقت معقول در متون اعمال شود چرا که آفتی که امروز برای برخی طلبه ها وجود دارد این موضوع است که آنها قدرت ارتباط با توراث گذشتگان را ندارند و به همین دلیل برنامه ها باید به گونه ای باشد که طلبه ها بتوانند با تراث ارتباط داشته باشند.

وی در ادامه نظام سامرایی یا سقراطی و رفت و برگشتی بین استاد و شاگرد را نیز از دیگر سنت های کارآمد حوزه عنوان کرد و بیان داشت: تدریس در کنار تحصیل که سبب اصلاح گزینی و انتخاب اصلح پنهان درون حوزه ها می شود در نظام گذشته به طوری بود که طلبه وقتی درس می خواند به صورت همزمان درس نیز می دادند و در قم در کنار تحصیل طلبه، استادان نیز پرورش می یافتند که در نظام جدید زمینه تدریس طلاب از بین رفت که این امر آسیب زا است.

مدرس حوزه علمیه قم سنت تقریرات، پژوهش، مباحثه، پیش مطالعه و پیش فکر را از جمله دیگر سنت های کارآمد حوزه برشمرد، خاطرنشان کرد: از جمله مشکلاتی که در گذشته وجود داشته این موضوع است که دانش هایی که حکم ابزار داشتند مهارت های آنها آموزش داده نمی شد و این درحالی است که این کار ضروری است.

آیت الله علیدوست با بیان اینکه نگاه کردن به دانش های ابزاری و نادیده گرفتن جنبه های مهارت آموزی این دانش ها از جمله آسیب هایی است که در سنت های حوزه وجود داشته است، تصریح کرد: از طرفی آنقدر وقت طلبه ها با برنامه های مختلف پر می شود که دیگر آنان نمی تواند پیش مطالعه و پیش فکر داشته باشند و این سبب می شود که طلاب از جامعه فاصله بگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید برارتقای سنجش کیفی، گفت: در شرایط فعلی سنجش های کیفی باید جایگزین سنجش های کمی شوند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات