۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۶۴۹۱۰
آیت الله توکل خطاب به مسؤولان:

به اروپایی ها اعتماد نکنید/ از تجربه برجام درس بگیرید

نماینده مجلس خبرگان گفت: اقدام پیش دستانه برای نابود کردن دستاوردهای هسته ای در مقابل وعده نسیه دشمن برای رفع تحریم ها و عمل به تعهدها، ساده لوحی محض بود و باید از این تجربه تاریخی درس عملی گرفت.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت‌الله سید رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری امشب در جمع نمایندگان رسانه های گروهی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: عهدشکنی و دستور خروج رئیس جمهوری آمریکا از برجام، غیرقابل اعتماد بودن این دولت را ثابت کرد و تجربه جدیدی را برای آینده کشور به وجود آورد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها در طول مذاکرات هسته ای بر عهدشکنی و خوی استکباری آمریکا تاکید کرده بودند اما عده ای در کشور به وعده های آمریکا امید بسته بودند تا این که در حال حاضر عدم پایبندی به تعهدات به صورت عینی نشان داده شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید از برجام درس گرفت، اظهار داشت: با خارج شدن آمریکا عملا برجام ملغی شده است زیرا با خارج شدن یک عضو از یک توافقنامه و تخلف در آن عملا، توافقنامه ای باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: اگر قرار بر خلع سلاح اتمی، عدم اشاعه و گسترش این سلاح ها در دنیای امروز باشد، باید سلاح ها و بمب های اتمی موجود همه کشورها به ویژه کشورهای غربی از جمله آمریکا از بین برود.

آیت الله توکل با انتقاد از روش مذاکره نمایندگان ایران با5+1، گفت: وقتی انسان با دشمن خود مذاکره می کند، باید با قدرت و صلابت با آن ها رو به رو شود و بگو و بخند در مقابل اخم آن ها شایسته نمایندگان ملت قدرتمند ایران نبود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که برخی تصمیم ها در خصوص برجام ساده لوحی محض و یا حتی خیانت بود، تصریح کرد: اقدام پیش دستانه برای نابود کردن دستاوردهای هسته ای در مقابل وعده نسیه دشمن برای رفع تحریم ها و عمل به تعهدها ساده لوحی محض و خیانت به کشور بود و متاسفانه تا همین الان هم از طرف مقابل در موضوع هسته ای اقدامی عملی دیده نشد.

وی ادامه داد: نابود کردن و تخریب دستاوردهای بومی و تاسیسات هسته ای به صورت پیش دستانه در برجام از سوی مسؤولان کشور جای تعجب داشت و می توانستیم به جای نابود کردن آن همه دستاوردها، درب مراکز را ببندیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: چرا مسؤولان کشور به رغم تذکر مکرر مقام معظم رهبری در خصوص بدعهدی آمریکا، همواره با نگاهی خوشبینانه با آن ها رو به رو می شدند و این بدعهدی را محاسبه نکرده بودند.

آیت الله توکل با بیان این مطلب که در زمان اعلام خروج آمریکا از برجام، رئیس جمهور باید آن  را پاره می کرد، گفت: خارج شدن آمریکا از برجام باید با شدیدترین موضع مقابله می شد نه این که الان شاهد تحریم های جدیدتری از سوی آمریکا هستیم باز دست خود را در این زمینه بسته نگه داشته ایم و دلمان را به وعده هایی اروپایی ها خوش کردیم.

وی ادامه داد: هر جا در مقابل دشمن کوتاه آمده ایم، آن ها چند قدم به جلو آمده اند و هرگاه با قدرت حرکت کردیم، شاهد حرکت های انفعالی آن ها هستیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان سابقه تاریخی بدعهدی اروپایی ها و تنظیم سیاست آن ها با آمریکا، اظهار داشت: انگلیس، فرانسه و آلمان دارای سابقه خوبی در حوزه سیاسی به ویژه در موضوع مذاکره با ایران نیستند و نباید با نگاه ملتمسانه به آن ها و تقاضای مذاکره برای ماندن آن ها در برجام داشت.

وی خواستار حضور قدرتمندانه و عزت مدارانه نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص شد و افزود: تایید چند دقیقه ای برجام در مجلس شورای اسلامی در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از نمایندگان مجلس حتی یکبار مفاد این عهدنامه را نخوانده بودند و الان باید این کار جبران شود.

آیت الله توکل به درس های خروج آمریکا از برجام برای دیگر کشورها پرداخت و گفت: کشوری در دنیای امروز می تواند دارای قدرت و جایگاهی مهم در سطح جهانی شود که به نیرو و قدرت خود اعتماد و اتکال کند و چشم به دیگران به ویژه دشمنان خود نداشته باشد./1313/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات