۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۵۶۵۸۱۳
استاد حوزه علمیه:

دینداری باید همراه با عمل باشد

استاد حوزه علمیه گفت: دینداری باید در عمل و در روابط بین مومنین دیده شود و هر گاه انسان می‌خواهد رشد کند به تواضع او افزوده می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی استاد حوزه

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، در رابطه با ولایت بین مومنین، گفت: از حسین بن عبد العلا روایت است که وقتی برای مراسم حج به مکه می‌رفتند در هر منزل یک گوسفند قربانی می‌کردند و همه را مهمان می‌کردند؛ وقتی این موضوع را برای امام صادق (ع) تعریف کردند، ایشان فرمودند تو کار بسیار بدی کردی زیرا فرصت دیده شدن را از بقیه افراد که خود مرجع بودند گرفتی.

وی افزود: کسی که توان زیاد دارد و مهمانی آنچنانی می‌گیرد باعث خجالت کسانی می‌شود که توانایی زیادی ندارند و این موضوع سبب خودداری آنها از برگزاری سنت پسندیده صله رحم و افطاری می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: همه باید خود را در این موضوعات مسوول بدانیم و به سایرین نیز فرصت دیده شدن بدهیم. اگر در نظام برادری این دیده شدن را در نظر نگیریم، ما مقصریم زیرا با وجود چنین شرایطی عده‌ای انسان فعال به منفعل تبدیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: از امام صادق(ع) روایت است هفت حق واجب بر گردن ماست که یکی از آنها این است که هر چیزی برای خود دوست دارید برای دیگران هم دوست داشته باشید و از هر چیزی برای خود کراهت دارید، برای دیگران نیز کراهت داشته باشید، با این کار ولایت‌ها را به هم نزدیک می‌کنید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه نهادینه کردن اعتقاد در عمل بسیار مهم است، گفت: در قرآن کریم آمده عده زیادی به حضرت عیسی(ع) اعتقاد آورده بودند اما اعمال مشرکانه انجام می‌دادند، حضرت برای تغییرشان مدتی با آنها زندگی کرد تا دینداری را یاد گرفتند؛ اینها حواریون بودند.

وی افزود: تنها با حرف زدن و سخنرانی چیزی درست نمی‌شود، بلکه دینداری باید در عمل و در روابط بین مومنین دیده شود. امام صادق (ع)به شیعیان سفارش می‌کردند هر جا هستید به گونه ای باشید که در چیزهایی که مردم احتیاج دارند سرآمد باشید تا از این طریق نیز بتوانید مبلّغ دین باشید.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اگر کسی در دین پسروی داشته باشد قطعاً به دین ضربه خواهد زد. مرحوم آیت الله بهجت معتقد بود پرونده انسان را وقتی به دستش می‌دهند می‌بیند گاهی یک نگاه، یک لبخند یا حتی یک حرف در جایی، او را در یه قتل موثر و شریک کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: در نظام اسلامی مسؤول بودن کار خیلی سختی است. هرگاه انسان می‌خواهد رشد کند حتماً باید تواضع جدیدی به تواضعش اضافه شود، در غیر این صورت نعمت، تبدیل به بلا می‌شود. مردم بر اساس رفتار دین را می‌بینند و می‌یابند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دینداری خود، تبلیغ است بنابراین برای اینکه مومن تاثیر گذاری باشید باید در درس و اخلاق در قله باشید تا نمونه شیعه دیندار در بالاترین درجات باشید. از پیامبر اکرم(ص) روایت است هر کسی که یکسال با برادرش قهر باشد به منزله کشتن او تلقی می‌شود؛ تا وقتی دو مسلمان با هم قهر هستند ابلیس خوشحال است و هنگامی که آشتی می‌کنند زانوهای شیطان می‌لرزد./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات