۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۶۶۲۶۱
گزارشی از یک جلسه صمیمی و پرشور تفسیر در ظهرهای گرم ماه رمضان؛

توجه ویژه یک مرجع تقلید به مباحث قرآنی و تفسیری

ضروت توجه به قرآن و تفسیر و فهم معارف آن زمانی بیشتر مشخص می شود که هوای گرم قم آن هم در ظهرهای ماه مبارک را در نظر بگیریم تا متوجه عشق و شور و علاقه طلاب علوم دینی برای استفاده معارف قرآن از محضر یک عالم برجسته دینی بشویم.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، چندسالی است که جلسات دروس تفسیر قرآن کریم از سوی برخی مراجع معظم تقلید و علمای حوزه در ماه مبارک رمضان برای طلاب علوم دینی و عموم مردم برگزار می شود.

یکی از این دروس، جلسه درس تفسیر قرآن کریم با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید است که چند سالی است که همراه با نماز ظهر و عصر در مدرسه علمیه حجتیه(مدرسه عالی فقه و اصول) جامعه المصطفی العالمیه با شور و شوق خاصی برگزار می شود و هنوز رنگ تعطیلی و ضعف به خود ندیده است.

مدرسه علمیه حجتیه 75 سال پیش تأسیس شده و از مدارس علوم دینی در قم است. این مدرسه که در مرکز شهر و در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد به دست حضرت آیت الله سید محمد حجت کوه کمره‌ای تأسیس شد و مقبره آیت‌الله حجت در کنار مسجد مدرسه و در یکی از حجره‌های آن قرار دارد، از این رو همواره دروس مهم و متعدد زیادی در این مدرسه برگزار می شود که یکی از آنها بحث تفسیر قرآن است.

اهمیت بحث تفسیر قرآن تا جایی است که یک مرجع تقلید و استاد برجسته درس خارج حوزه با سنی قریب به 90 سال دست از این کار نکشیده و به همین جهت طلاب ایرانی و خارجی زیادی نیز از این درس استقبال می کنند به گونه ای که برخی از روزها در مسجد مدرسه حجتیه قم مکانی برای نشستن و استفاده از این جلسه پیدا نمی شود.

رمضان بهار قرآن است و هرکس سعی می کند در این ماه به هر صورتی که می تواند خود را با این کتاب آسمانی آشتی دهد، چراکه پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «قرائت یک آیه از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان معادل با قرائت تمام قرآن در غیر این ماه است» و از طرف دیگر ارزش واقعی قرآن به فهم انسان از معانی و معارف موجود در آن است، از این رو در حوزه های علمیه بحث تفسیر قرآن همیشه رونق و شور خاصی داشته است.

ضروت توجه به قرآن و تفسیر و فهم معارف آن زمانی بیشتر مشخص می شود که هوای گرم قم آن هم در ظهرهای ماه مبارک را در نظر بگیریم تا متوجه عشق و شور و علاقه طلاب علوم دینی برای استفاده معارف قرآن از محضر یک عالم برجسته دینی و همچنین توجه بزرگان حوزه به مباحث تفسیری قرآن بشویم.

نکته ای که در این چند روز برای خودم جالب به نظر می رسید، توجه این مرجع بزرگوار تقلید به شخصیت طلاب و حاضران در جلسه بود تا جایی که قبل و بعد از جلسه تفسیر بسیاری از طلاب ایرانی و خارجی با حضور در محضر ایشان سؤالات تفسیری و علمی خود را مطرح کرده و ایشان نیز با دقت به این سؤالات پاسخ می دادند.

حضرت آیت الله سبحانی در ماه مبارک رمضان سال جاری بحث تفسیر سوره توبه را در پیش گرفته اند که سوره ای استکبار ستیز بوده و شأن نزول آن نیز مقابله صریح با مشرکان و مستکبران عالم است، از این رو مباحث سیاسی و بین المللی روز جای خود را در این درس پیدا کرده است و این مرجع تقلید بارها و به مناسبت های گوناگون بحث استکبار ستیزی و پرهیز از رفاقت و اعتماد به مشرکان را مطرح کرده اند.

به عنوان مثال ایشان در یکی از جلسات درس خود با استناد به آیه هفتم سوره توبه «كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ» به قضیه برجام و خروج آمریکا از آن اشاره کردند که اگر مسؤولان و مدیران جامعه اسلامی ما به آیات قرآن توجه می کردند متوجه می شدند که خداوند 1400 سال پیش بحث غیر قابل اعتماد بودن کفار و مشرکان را بیان کرده است.

برخی آیات در سوره توبه چالش های فراوانی را به همراه دارد و اگر کسی آشنایی با علم تفسیر نداشته باشد خیلی از اوقات در دریای شبهاتی که وهابیت و دشمنان اسلام درست کرده اند غرق می شود، از این رو حضرت آیت الله سبحانی اهتمام ویژه ای به بحث پاسخ به شبهات و ابهامات در این آیه دارند.

شوخی ها، نکات قابل توجه خارج از درس و گاها تذکراتی که به طلاب حاضر در این جلسه داده می شود نیز برایم جالب بود؛ این جلسه درس برای طلاب نیز شیرین و به یادماندنی است چراکه آنها نیز در خلال صحبت های آیت الله سبحانی مجازند که سؤالات و گاها ابهامات خود را مطرح کنند.

حضرت آیت الله سبحانی از مسائل اجتماعی روز غافل نیست و به مناسبت های مختلف به مسائلی از جمله اقتصاد، فرهنگ، سیاست، دیپلماسی بین المللی، حجاب و حقوق زن و مرد با استناد به آیات قرآن نیز در جامعه اشاره می کند تا بر این نکته تأکید کند که قرآن برای یک قرن و یک گروه خاص نیست بلکه مطالب آن ابدی بوده و برای همیشه تاریخ دارای پیام است.

البته در غالب روزهایی که جلسه تفسیر قرآن در این مدرسه برگزار می شود مدیران و مسؤولان حوزه، دفتر تبلیغات و مراکز و مؤسسات علمی نیز حضور دارند و از این جلسه تفسیر قرآن استفاده می کنند.

طلاب و روحانیانی که در این جلسه حضور دارند هر روز می توانند شانس و اقبال خود را نیز برای برنده شدن در یک دوره تفسیر نور امتحان کنند، چراکه هر روز در بین حاضران سؤالاتی از جلسه درس روز قبل توزیع می شود و فردای آن روز از بین کسانی که پاسخ درست به پنج سؤال مطرح شده داده باشند قرعه کشی شده و به یک نفر یک دوره تفسیر نور اهدا می شود.

در پایان هر جلسه تفسیر نیز مجلس انس با قرآن و جزء خوانی با حضور طلاب ایرانی و خارجی و مسؤولان مدرسه علمیه عالی حجتیه در همین مسجد برگزار می شود که این محفل نیز با استقبال خوبی مواجه شده است./1330/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات