۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۶۶۳۶۰
حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور تبیین کرد؛

چند پرسش و پاسخ رایج درباره سحری ماه رمضان

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بررسی برخی از موارد مبتلابه در خوردن سحری پرداخت و گفت: اگر مکلف در هنگام خوردن سحری متوجه شد که اذان گفته یا زمان گذشته است، اگر علم به وقت نداشته و تحقیق نکرده است باید روزه گرفته و قضای آن را نیز بجا آورد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، به بررسی احکام سحر و افطار در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: مکلف باید دقت داشته باشد که حتماً برای خوردن سحری قبل از اذان اقدام کند و بر اساس مشهور فتاوا برای احتیاط هم لازم است چنددقیقه‌ای مانده به اذان خوردن را ترک کند، این در حالی است که برای اقامه نماز بهتر است حداقل 10 دقیقه پس از اذان صبح  نماز را اقامه کند.

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بررسی برخی از موارد مبتلابه در خوردن سحری پرداخت و ابراز داشت: برخی از مکلفان می‌پرسند که هنگام سحری خوردن متوجه شدم که اذان می‌گویند و یا حتی از اذان گذشته است؛ در چنین حالت تکلیف ما چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور بابیان این‌که برای جواب چنین حکمی سه حالت متصور است، گفت: حالت اول این است که اگر کسی می‌داند اذان می‌گویند و هنوز به خوردن خود ادامه دهد این کار روزه‌خواری عمدی و علاوه بر قضا کفاره سنگین دارد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات مکلف نمی‌داند اذان گفته‌اند یا خیر و بدون تحقیق که آیا اذان گفتند یا خیر سحری بخورد و پس از تناول متوجه شود که اذان گفتند، حکم چنین مکلفی ادای روزه است به این معنا که آن روز را باید روزه بگیرد، اما بر اساس مشهور فتاوا باید قضای آن را نیز بجا آورد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در بیان سومین حالت از حکم مذکور ابراز داشت:  مکلف ممکن است بداند اذن می‌گویند ولی به مساله جاهل بوده است، یعنی  می‌داند اذان می‌گویند ولی تصور می‌کند که تا آخر اذان می‌تواند سحری بخورد، در چنین حالتی نیز مکلف باید حتماً روزه گرفته و قضای آن را نیز بجا آورد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که در خوردن افطاری مکلف به حفظ چند دقیقه احتیاط توصیه‌شده است، اظهار داشت: اگر اذان از رسانه ملی پخش شود زمان دقیق و بدون اشکال است به این معنا که مکلف می‌تواند همان ابتدای اذان افطار کند این در حالی است که برای نماز صبح نیز اگر بر اساس اذان رسانه ملی سحری می‌خورد همان ابتدای اذان باید از خوردن اجتناب و بدون حفظ زمان احتیاط نیز می‌تواند نماز خود را اقامه کند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات