۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۶۶۶۲۲
امام جمعه تبریز:

اسراف و تشریفات در سفره‌های افطار مذموم است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم رایج شدن برخی سنت‌های غلط ر مجالس عزا و ترحیم انتقاد کرد و گفت: خرید میلیون‌ها تومان دسته گل در برخی مجالس صحیح نیست.
سیدمحمدعلی آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که ماه مبارک رمضان فرصتی برای حذف عادت‌های غلط از سبک زندگی است، اظهار داشت: ریخت و پاش و اسراف در سفره‌های ماه رمضان جایز نیست.

وی با بیان این‌که از نظر شرعی، عُرفی و اخلاقی شایسته نیست بدون در نظر گرفتن همسایگان و اقوام نیازمند؛ سفره هایی پهن شود که آنان جایی نداشته باشد، گفت: خداوند متعال در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره اسراء بر حق نزدیکان، مستمندان و واماندگان در راه سفارش کرده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که زیاده‌روی و اسراف مورد پسند شیطان است، ابراز کرد: تبذیر یعنی اینکه در خانه خود دو نفر مهمان دعوت کرده و تدارک  غذای ۱۰ نفر را بیندیشیم یا این‌که وقتی می‌توان از مهمان با یک نوع غدا پذیرایی کرد، چرا باید چند نوع غذا تدارک دیده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر این‌که در احسان و انفاق نیز باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم، ادامه داد: اولویت اول در انفاق والدین هستند، بعد از آنان باید به مستمندان فامیل رسیدگی کرد و سپس اولویت دیگر رسیدگی به سایر فقراست، چرا عده‌ای نسبت به اوضاع و احوال همسایگان و اقوام خود بی تفاوت هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از رایج شدن برخی سنت‌های غلط ر مجالس عزا و ترحیم انتقاد  کرد و اظهار داشت: خرید میلیون‌ها تومان دسته گل در برخی مجالس صحیح نیست، در حالیکه این مسائل نه به درد آن مرحوم و نه بازماندگان نمی‌خورد.

وی با بیان این‌که با مبالغ صرف شده به گل‌ها می‌توان به مستمندان، مستضعفان و بازسازی عتبات عالیات کمک کرد، گفت: یکی دیگر از مسائل مرسوم شده به غلط این است که وقتی کسی از دنیا می‌رود، بعد از تدفین یا مراسم سر مزار، حضار برای صرف غذا به تالارها دعوت می‌شوند که اغلب بازماندگان مجبور هستند با بدهی چنین ضیافت‌هایی انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که پرداخت ولیمه برای تولد فرزند، برگشت از خانه خدا و خرید خانه توصیه‌ شده است، تصریح کرد: چرا مردم را وادار به قرض و بدهی می‌کنیم؛ در حالی که بر اساس آداب اسلامی باید از اسراف جلوگیری کرده و کمک حال بازماندگان باشیم./935/پ203/ب1

ارسال نظرات