۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۵۶۶۷۷۹
آیت الله اشرفی شاهرودی:

علاقه به شیوع زشتی ها سبب عذاب دنیوی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: طبق آیه قرآن تنها عمل به شیوع فحشا در میان مردم منجر به عذاب نمی شود، بلکه صرف دوست داشتن نیز سبب وقوع عذاب دنیوی و اخروی خواهد شد.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله اشرفی شاهرودی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره نور که در مسجد گوهرشاهد حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان آیه «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» گفت: خداوند در سوره نور می فرماید که کسانی که دوست دارند زشتکاری در میان مردم و مومنین شایع شود در دنیا و آخرت عذاب بدی را خواهند چشید. نکته مهم در این آیه این است که تنها عمل به شیوع فحشا در میان مردم منجر به عذاب نمی شود بلکه صرف دوست داشتن نیز باعث وقوع این عذاب خواهد شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به دو نوع شخصیت مختلف در ارتکاب و شیوع معصیت افزود: فحشا در زبان عربی خلاف آنچه که در زبان فارسی تنها به معنای معاصی جنسی مانند زنا است، به معنای «چیز بد و ناپسند» مانند غیبت، تهمت و... است. برخی خود معصیت کار اند و کاری به دیگران ندارند اما برخی از شیوع فحشا، زشتی و امور ناپسند در میان مردم و مومنین لذت می برند که مصداق این آیه هستند.

وی با ذکر روایتی از امیرمومنان(ع) خاطر نشان کرد: ایشان می فرمایند:«هر کسی امر زشت و ناپسندی را در جامعه اشاعه دهد مانند آن است که خود آن کار و امر را انجام داده است».

آیت الله اشرفی تصریح کرد: در روایتی دیگر آمده است فردی که گناه و سیئه ای را در میان مردم رواج دهد چنین فردی در قیامت مغضوب و مورد منکوب خداوند است. همچنین کسی که کار های بد مردم را ستر کند و بپوشاند خداوند او را خواهد آمرزید، چرا که آبروی مومنی را حفظ کرده و از گسترش گناه نیز جلوگیری کرده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به فردی که برای پرسش درباره فرد دیگری که به او تهمت زده اما منکر این امر است به نزد امام صادق(ع) رفته بود، افزود: ایشان فرمودند: «او را تصدیق کن هر چند که پنجاه نفر آن کار را تایید کرده باشند». این سخن امام به این خاطر است که اگر فردی در پیش ما آمد و از عمل بد خود نسبت به ما خود عذرخواهی کرد، مدام آن عمل را به رخ او نکشیم و حتی به او بگوییم که تو آن کار را نکردی.

وی گناه علنی را در اسلام ده برابر بدتر از گناه غیرعلنی دانست و خاطر نشان کرد: برخی اقدام به گناهی بزرگتر از گناهان معمولی می کنند و آن زدن تهمت ها و بستن دروغ هایی به صورت آشکار و علنی به مردم، نظام و انقلاب است. این افراد ذره ای برای این انقلاب و مملکت هزینه نمی دهند و حتی حاضر نیستند به اندازه یک صدم شهدای انقلاب برای به ثمر رسیدن کار خود جان بدهند.

آیت الله اشرفی با بیان اینکه برخی مشکلات در کشور وجود دارد گفت: درست است که در کشور مشکلات زیادی وجود دارد اما اینکه عده ای فقط از بدی ها و زشتی های موجود در جامعه حرف می زنند و کمکی به از بین رفتن این مشکلات نمی کنند، از مصادیق اشاعه زشتی هستند. 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان در خودسازی افزود: پیامبر اکرم(ص) در روایت نفس کشیدن در این ماه را تسبیح و ذکر لا اله الا الله گفتن و خواندن یک آیه را برابر با خواندن کل قرآن می دانند. باید در این ماه مبارک نهایت استفاده را جهت اصلاح خود ببریم./861/پ202/ب1

ارسال نظرات