۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۶۷۱۶۶
حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور:

افق هر شهری میزان برای تنظیم زمان امساک مکلفان است

استاد حوزه علمیه قم در تبیین احکام امساک سحر در ماه مبارک رمضان افق هر شهری را میزان برای تنظیم زمان سحری و افطاری دانست و گفت: مکلف باید زمان امساک سحر و افطار خود را بر اساس افق محل اقامتش تنظیم کند.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، به بررسی احکام امساک در سحرهای ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: مکلفان روزه‌دار باید در مورد امساک و خوردن سحری و این‌که تا چه زمانی فرصت برای امساک دارند باید به افق شهر خود تکیه کنند برای مثال روزه‌داران شهر تهران باید افق تهران و شهر قم با افق قم برنامه امساک سحر و افطار خود را تنظیم کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که برخی از مکلفان ممکن است در استفاده از رسانه ملی افق جای دیگری را با محل خود اشتباه بگیرند و این اشتباه ناشی از نزدیکی این دو افق باشد، ابراز داشت: حتماً مؤمن مکلف باید با افق منطقه خود خوردن سحری و افطار را تنظیم کند برای مثال مکلفان روزه‌دار قمی نمی‌توانند به دلیل نزدیکی قم و تهران برنامه روزه خود را با افق تهران تنظیم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور در ادامه به بیان و توضیح احکام برخی از موارد مبتلابه در امساک پرداخت و گفت: اولین مورد این است که اگر کسی بدون تحقیق به این مسئله که آیا صبح شده است یا خیر؟ سحری خوردن را ادامه دهد و پس از امساک متوجه شد که مقداری از وقت اذان افق محل او گذشته است؛ چنین کسی باید روزه آن روز را بگیرد سپس در فرصتی مناسب قضای آن روز را بجا آورد این در حالی است که شرع مقدس اسلام چنین فردی را مشمول کفاره نمی‌داند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان این‌که اگر مکلف به گواهی و یا گفته مؤمنی دیگر اعتماد کند و در هنگام سحر به خوردن و آشامیدن ادامه دهد سپس متوجه گذر زمان شود باید روزه آن را روز را حفظ کند، ابراز داشت: چنین مکلفی نیز در شرع مقدس اسلام مشمول پرداخت کفاره نیست این در حالی است که گرفتن روزه همان روز و بجا آوردن قضای آن از احکامی است که شرع مقدس برای این مکلف در نظر گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم استفاده اشتباه در اخذ افق در تنظیم رسانه ملی را نیز از همین مصادیق توصیف‌شده دانست و اظهار داشت: اگر مؤمن اشتباهاً رادیوی شهری دیگر را گرفته باشد و بر اساس آن زمان سحری خوردن خود را تنظیم کند لازم است روزه را نگه‌داشته و قضای آن را نیز بجا آورد این در حالی است که در هر سه مصداق و نمونه بیان‌شده کفاره از ملزومات مکلف نیست.

 حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور در پایان به بیان احکام قضای روزه پرداخت و گفت: اگر کسی می‌داند که روزه قضا بر عهده دارد ولی در تعداد روزها شک دارد، برای مثال نمی‌داند 10 روزه بر عهده وی هست یا 15 روز روزه را باید قضا کند؛ در چنین حالتی مکلف بر انجام اقل در قضای روزه مأمور شده است به این معنا که در مثال مذکور مکلف باید 10 روز روزه قضا را بجا آورد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات