۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۵۶۸۰۳۹
یادداشت؛

نگاهی گذرا به هزینه فایده برجام

چندی پیش ظریف وزیرخارجه كشورمان سخن از خسارات ایران در برجام به میان آورد و گفت:" اگر بنا باشد برجام ادامه یابد اعضای باقیمانده در برجام باید اطمینان دهند خسارت ایران بی‌قید و شرط جبران شود؛ سخن گفتن از خسارت برجام در ادبیات جدید تیم دیپلماسی كشور را باید به فال نیك گرفت.
حسن روحانی برجام خسارت محض

به گزارش خبرگزاری رسا، چندی پیش ظریف وزیرخارجه كشورمان سخن از خسارات ایران در برجام به میان آورد و گفت:" اگر بنا باشد برجام ادامه یابد اعضای باقیمانده در برجام باید اطمینان دهند خسارت ایران بی‌قید و شرط جبران شود." نجفی سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفته بود؛ "اگر خسارت ایران بابت نقض برجام توسط آمریكا جبران نشود حق داریم اقدام مناسب اتخاذ كنیم" سخن گفتن از خسارت برجام در ادبیات جدید تیم دیپلماسی كشور را باید به فال نیك گرفت و آن را نوعی واقع‌بینی تلقی كرد نگره هزینه - فایده برجام یك امر ضروری در واكاوی و ارزیابی كارنامه دولت در دیپلماسی خارجی به شمار می‌رود .

باید از یك طرف خسارت اجرای تعهدات ایران در برجام را درست تقویم كرد و تصویر درستی از آن به دست داد و از طرف دیگر خسارت عدم تعهد طرف مقابل را نیز ارزیابی كرد متاسفانه رئیس جمهور از بدو تصدی دولت یازدهم منتقدین خود را كاسبان تحریم نامیده و در توجیه اقدامات خود برای رسیدن به توافق به هر نحو و به هر قیمت تصمیمات نادرست خود و تیم مذاكره‌كننده را تایید و حتی از جاسوسی و خیانت یك عضو تیم هسته‌ای مذاكره‌كننده را كه جرم جاسوسی‌اش در محكمه صلاحیت‌دار رسیدگی و به قطعیت رای رسیده عبور كرد.

امروز پس از چندین ماه از اجرای یك طرفه تعهدات دولت در برجام و لگدی كه ترامپ اصلی‌ترین عضو گروه 1+5 به برجام زده از توافق خسارت باری كه در برجام در اثر اعتماد به دشمن ایجاد شده نه به صورت گذشته اما همچنان دفاع می‌كند برخی نیز برای فرار از مسئولیت عواقب آن را به پای نظام می‌نویسند و برجام و خسارت‌های هنگفت آن را اراده نظام تبلیغ می‌كنند كدام نظام؟ اگر منظور از نظام مقام معظم رهبری است كه در راس نظام قرار دارد معظم له برجام را با قید 9 شرط پذیرفت. كدام شرط از شروط معظم له را دولت رعایت كرد؟ شروط چه بود؟

1-مقام معظم رهبری فرموده بودند تضمین كتبی بگیرید گفتند قول جان‌ كری تضمین است!! كدام آدم عاقلی در عرصه دیپلماتیك و عقد قراردادهای بین‌المللی قول شفاهی یك عنصر خارجی را كه عمر خدمتی‌اش رو به پایان بوده را به جای تضمین كتبی می‌پذیرد كه شما پذیرفتید؟

2- مقام معظم رهبری شرط كرده بودند كه تعهدات عملی را به تدریج انجام دهید شما یك دفعه 200 كیلو اورانیوم را اكسید و یك دفعه قلب رآكتور اراك را بتن‌ریزی كردید آیا معنای ایفاء تعهد تدریجی، عمل دفعتا واحده است ؟

3-شروط دیگر معظم له را هم به همین غفلت نادیده گرفتند و حالا برخی ناجوانمردانه با تحریف واقعیات سمت و سوی انتقادات را از خود به جانب نظام و شخصا مقام معظم رهبری هدایت می‌كنند و ژورنالیسم تبهكار مردم را فریب می‌دهند و می گویند كاسبان تحریم به كاسبان برجام تبدیل شده‌اند.

4- راقم این سطور در مقاله موسوم به كاسب تحریم كیست؟ مصداقا برخی از كاسبان تحریم را نام بردم.(1) اینك بد نیست نگاهی به تقویم بخشی از هزینه‌ها و خسارات وارده داشته باشیم و به آن بپردازیم مراتب این پردازش به شرح زیر است:

1- اعضاء تیم مذاكره كننده به ماهو دولت در برجام 200 كیلو اورانیوم 20 درصدی را  اكسید كردند و ما به ازاء آن قرار بود تحریم‌ها لغو شود و نشد به عبارت ساده در این معامله 200 كیلو اورانیوم 20 درصدی دادیم و هیچ چیز نگرفتیم.

2- این معامله یا تعهد كه در آن ثمن رفع تحریم و مثمن 200 كیلو اورانیوم بود چند می‌ارزید؟

3- پاسخ ، با رجوع به سایت" یو اس - دی پارتمنت آمریكن انرژی" قیمت هر 10 میلی‌گرم آن 930 دلار به قیمت 2018 در اینترنت قابل مشاهده برای همگان است.

4- بها یا ارزش این تعهد و معامله با 1+5 جمعا چقدر می‌شود؟ پاسخ را می‌توان در محاسبه ساده زیر به مبلغ بیش از 18 میلیارد دلار محاسبه كرد.

دلار 000/000/600/18=930 دلار ×10 ÷ 1000 میلی گرم × 1000 گرم ×200 كیلو

5- خداوكیلی این معامله نجومی یا تعامل با طرف مذاكره كننده در حالی كه هیچ تضمینی برای ادای تكلیف و تعهدات آنها در متن برجام وجود نداشت، آن هم از سوی دولت، عقلا معقول بود.این فقط یك قلم خسارت وارده است. باید یك تیم متخصص و متشكل از كارشناسان مالی دقیقا خسارت‌های ایران ناشی از عمل به تعهدات برجامی را كه دو قلم درشت آن برچیدن هزاران سانتریفیوژ و نیز بتن‌ریزی تاسیسات آب سنگین اراك است احصاء كند هزینه فرصت‌های از دست رفته در پیشرفت هسته‌ای را تقویم كند تا گوشه‌ای از خسارات به عمل آمده شفاف‌سازی شود.

6- در این معامله برجامی كه فقط یك تعهد از ده‌ها تعهد نوشته و نانوشته آن این مبلغ خسارت را بر بیت‌المال جمهوری اسلامی ایران تحمیل كرده چه چیزی نصیب دولت و ملت ما شده است؟ پاسخ را اگر از زبان عضو دولت یعنی رئیس كل بانك مركزی دولت یازدهم و دوازدهم بپرسید می‌گوید و گفته است تقریبا هیچ!

7- نصیب دولت و ملت كه چیزی نشد اما نصیب مذاكره كنندگان و امضاكنندگان برجام چه شد؟ جواب : به شرح مراتب زیر با عدد و رقم و مبلغ قابل احصاء است.

الف - 5 سال حقوق و مزایا فوق‌العاده ماموریت سفر و مسافرت به پایتخت‌های كشورهای اروپایی و انداختن عكس یادگاری با مقامات اروپایی و آمریكایی

ب - دریافت مدال و نشان درجه یك و دو و سه خدمت و مزایای مترتب بر ‌آن

مزایای مترتب بر این مدال و نشان چیست؟ و مبنای قانونی آن كدام است ؟

8- همراه هر مدال درجه یك 100 سكه بهار آزادی و هر مدال درجه 2 تعداد 75 سكه بهار آزادی و برای هر مدال درجه 3 تعداد 50 سكه طبق روال معمول نصیب مدال آوران می‌شود كه مبنای قانونی اعطای این سكه‌ها در قوانین و مقررات موضوعه حداقل برای نگارنده معلوم نیست اما مزایای قانونی مدال در قانون مدیریت خدمات كشوری مشخص است.

9- علاوه بر مزایای مطلای مدال ، مزایای نقدی نشان‌های دولتی به شرح زیر است:(2)

نشان عالی 800 امتیاز شغلی

نشان درجه یك 650 امتیاز شغلی

نشان درجه دو 500 امتیاز شغلی

نشان درجه سه 400 امتیاز شغلی

10- تمامی امتیازات شغلی از جمله امتیازات شغلی مترتب بر نشان‌ها، طی مصوبه دولت در سال 95 به نصاب 50 درصد افزایش یافته است (3) كه شرح و تفسیر مغایرت آن با قانون در همین ستون درج شد (4) به این ترتیب  اگر امتیاز شغلی ناشی از نشان درجه یك را به امتیاز شغلی وزیر كه طبق ماده 71 قانون مدیریت 16000 می باشد با افزایش 50 درصدی بیفزاییم امتیاز شغلی وزیر امور خارجه پس از برجام می شود 24975 و از این باب حقوق و مزایای اعضاء تیم مذاكره كننده به همین ترتیب در دوران پسابرجام تا پس از این توافق افزایش یافته است و آنها از مزایای آن ناشی از اجرای بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات كشوری بهره‌مند گردیده‌اند.

11- ختم كلام؛ با توجه به مراتب فوق این سوال بی‌جواب مانده كه هزینه فایده برجام چیست و چه كسانی از آن بهره‌مند شدند و چه سودی از این كسب و كار برجامی نصیب مالیه عمومی كشور و مردم شده و چه چیزی نصیب دست‌اندركاران برجام گردیده است ؟ مردم مسلمان و حامی  نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر شعور دارند تا با ‌آگاهی از همه جوانب این كسب و كار برجامی با توجه به مراتب فوق به سوال فوق پاسخ دهند هر چند برخی در دولت بخواهند با پاك كردن صورت مسئله نتیجه تقریبا هیچ نامعادله برجامی را پاك و بدون پاسخگویی به مردم مسئولیت تصمیم نادرست خود را به گردن نظام بیندازند و طلبكار هم بشوند. واكنش طلبكارانه حامیان برجام به بیانیه رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری مبنی بر لزوم عذرخواهی دولت از مردم به خاطر بازی باخته با شیطان بزرگ را برد برد تلقی كرده بودند موید این ادعاست.این واكنش منصفانه ، عادلانه و معقول نبود.

پی‌نوشت‌ها :

(1)- رسالت مورخ 10/12/94

(2)- بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات كشوری

(3)- تصویب نامه شماره 162864 مورخ 21/12/96

(4)- رسالت مورخ 27/2/97

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات