عرفه روز آغاز درست زیستن و حرکت در مسیر خدا است
حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره فرارسیدن روز عرفه به تشریح معنای این روز و جایگاه حقیقی این روز بزرگ پرداخت و عنوان کرد: عرفه را از این جهت عرفه نامیدند که روز اعتراف به گناهان است و روزی است که حضرت آدم(ع) در صحرای عرفات در چنین روزی به خطای خودش اعتراف کرد و خدای متعال ایشان را آمرزید.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به همین جهت یکی از سنت های اصلی در این روز این است که انسان ها با خدای متعال راز و نیاز کنند و از ایشان طلب و آمرزش کنند و مطابق روایات ما نیز خداوند قطعا به افراد پشیمان در این روز عنایت ویژه ای خواهد کرد.
وی با اشاره به عرفه به عنوان روز درست بندگی کردن اظهار داشت: در روایت دیگری داریم که در این روز خدای متعال به حضرت ابراهیم(ع) مناسک حج و معرفت به او را آموخت؛ در حقیقت انسان از خدای متعال در این روز شیوه درست زیستن و درست بندگی کردن را درخواست می کند، تا در تمام صحنه زندگی انسان جلوه بندگی خداوند متعال باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی اضافه کرد: امام سجاد(ع) فرمود: عرفه روزی است که در این روز هیچ کس نباید جز از خدا از کس دیگری چیزی بخواهد و همه باید در خانه خدا بیایند و از او حاجات خود را درخواست کنند.
وی با اشاره به دعای عرفه به عنوان یکی از متون پر محتوای دینی در میان ادعیه یادآور شد: یکی از بهترین دعاهایی که در این روز وارد دعای حضرت سید الشهدا در روز عرفه است که این دعا معارف بلندی دارد و در کنار آن اعتراف به گناهان و درخواست عفو و بخشش از خداوند متعال است و معارف ناب توحیدی را در خود قرار داده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم یکی از اعمال پرفضیلت در این روز را زیارت امام حسین(ع) عنوان کرد و بیان داشت: شاید دلیل فضیلت این زیارت این است که امام حسین(ع) روز هشتم ذی الحجه از مکه به سمت کربلای معلی حرکت و قیام خود را آغاز کردند و در شرایطی که مردم در آستانه برگزاری مراسم قربانی و اتمام حج بودند به هم فهماندند هیچ عبادتی بالاتر از جهاد نیست.
وی تأکید کرد: زیارت امام حسین(ع) در این روز از این جهت حائز اهمیت است که در گرماگرم مناجات خداوند باید بدانیم حرکت در مسیر الهی و جهاد در راه خدا از بالاترین مصادیق عبادت محسوب می شود و انسان نباید دلخوش به دعاهای فردی باشد ولی حرکتی در مسیر تعالی اسلام و دین نداشته باشد./1330/ت۳۰۲/ج