۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۸۱۱۶۱

توصیه های حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به زائران اربعین

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: افرادی که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند، سعی کنند به جای سفرهای انفرادی، به صورت کاروانی در این همایش شرکت کنند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان سخنران برجسته دینی در سومین همایش "هیأت‌های فعال در اربعین" که امروز در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحث اربعین در جهان اظهار داشت: حماسه اربعین یک مسأله حاشیه‌ای و سلیقه‌ای نیست، کجای عالم بیست میلیون دور هم جمع شده و به صورت با شکوه در یک مراسم عظیم به سوی هدفی مقدس حرکت می‌کنند، باید توجه داشت که این نعمت جز لطف الهی نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه تأکید کرد: باید مراقب بود که درباره نعمت اربعین مؤاخذه نشویم، چراکه نمی‌توان از پاسخ به چنین مؤاخذه‌ای سربلند بیرون آمد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سفر‌های کاروانی بیان کرد: افرادی که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند، سعی کنند به جای سفرهای انفرادی، به صورت کاروانی در این همایش شرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در تظاهرات 22 بهمن اگر کار به صورت تشکیلاتی نباشد، مشکلی به وجود نمی‌آید، اما مراسم اربعین را باید جدی‌تر گرفت، چراکه اگر نتوانیم مؤمنان را در گروه‌های کوچک‌ سازماندهی کنیم، نمی‌توانیم در لشکر امام زمان نیز قرار بگیریم.

وی ابراز داشت: زیبایی، برکات، فوائد و ثواب برای سفرهای کاروانی آنقدر زیاد است که درک انفرادی رفتن به شدت مشکل است، چراکه چشم‌پوشی از این برکات کار عاقلانه‌ای نیست.

این سخنران برجسته دینی با تأکید بر این‌که مؤمنان باید میدان‌داری سفرهای کاروانی اربعین را برعهده بگیرند، گفت: دو میلیون نفر بدون تشکیلات و سازماندهی نمی‌توانند به شکل راحت در این سفر شرکت کنند، زیرا زحمات آنها به صورت انفرادی بیشتر خواهد شد، اما در صورت کاروانی رفتن، برگزاری این مراسم راحت تر انجام و شکوه آن چندبرابر خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این عالم، چیزی زیباتر از روضه‌های بین راهی وجود ندارد، اظهار داشت: حتی زمانی که به کربلا می‌رسیم نیز شیرینی بین راه حس نمی‌شود و شاید از این جهت باشد که فرشتگان او را آرام می‌کنند، چراکه هرکس بخواهد در کربلا عزاداری کند، هلاک می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: با کاروانی رفتن می‌توان مجالس را بهتر برگزار کرد و مراقبت نسبت به رفتارهای یکدیگر، برطرف کردن ناراحتی و کمک به دیگران در قالب کاروان‌ها و هیأت‌های اربعین امکان پذیر است.

وی با اشاره به نقش هیأت‌ها در سفرهای کاروانی گفت: هیأت‌ها در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کنند، نباید هیأت‌ها صرفا به برگزار کننده مراسم تبدیل شوند، بلکه بایستی در مراسم یکدیگر شرکت کرده، نسبت به مشکلات یکدیگر و حل آن حساس بوده، صندوق و وام‌های قرض الحسنه داشته، یکدیگر را بشناسند و با هم ارتباط داشته باشند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تأکید کرد: خدا در کربلا هزینه کرده است و ما نباید ایستگاه‌های دیگری در مقابل کربلا تأسیس کرده و جاهای دیگر را رونق دهیم، بلکه بایستی اربعین را بر تمام کارها اولویت داده و امام حسین و اربعین  را محور کار قرار دهیم تا به کارهایمان برکت داده شود.

وی خاطر نشان کرد: توابین چندهزار نفر بودند و در زمان نیاز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در معرکه حضور نیافتند، اما بعد از کشته شدن حضرت، پشیمان شده و با این‌که جان خود را در این راه از دست دادند، اما خبری از برکت اولیه وجود نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: اگر اربعین را رها کنید، برکت و اثر آن حرکت هیچگاه به دست نخواهد آمد و هیچ کاری آن برکت و اثر را نخواهد داشت چراکه هرچه اثر در عالم وجود دارد، برای امام حسین(ع) است، بنابراین کسانی که فرصت استفاده از این فرصت نورانی را دارند، بایستی در این زمینه اقداماتی انجام داده و آن را مغتنم بدانند.

وی با بیان این‌که اخیرا پیاده روی اربعین در اکثر شهرها راه افتاده است، مطرح کرد: کسانی که نمی‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند در روز‌های اربعین، در خیابان شهرهای خود پیاده‌روی می‌کنند و این حرکت واقعا حرکت زیبایی است که به صورت کاملا خودجوش و مردمی راه افتاده است و بعد از گذشت سه سال، یک پیاده روی چند نفره به سرعت به پیاده‌روی چندهزار نفره در برخی از شهرها تبدیل شده است.

این سخنران برجسته دینی با اشاره به ضرورت‌های مراسم اربعین گفت: برای مراسم اربعین باید مراسم بدرقه برگزار شود تا معلوم شود که مسافران از کجا راهی این همایش جهانی می‌شوند تا حاجت مندان بتوانند به آنها مراجعه کنند، بنابراین باید جریان بدرقه اربعینی‌ها را جدی گرفت و در جای مشخصی از شهر انجام داد.

وی با بیان این‌که بیشترین سرمایه‌های معنوی را در اختیار داریم، ابراز کرد: اگر کشورهای دیگر چنین ظرفیتی داشتند، به بهترین نحو از آن استفاده می‌کردند، کسانی که موفق به حضور در این مراسم نمی‌شوند، می‌توانند دنباله این ستاره دنباله‌دار باشند و فاصله‌ها را پر کنند که بدرقه و استقبال از زوار اربعین یکی از این امور است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: این میعادگاه نباید فقط برای کسانی که در اربعین حاضر می‌شوند، در نظر گرفته شود، بلکه بایستی برای تمامی فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که امسال از نظر مادی و اقتصادی اربعین با موانعی همچون موانع اقتصادی رو به رو شده است، گفت: البته این مراسم با موانع بیشتر، دلچسب‌تر خواهد شد، باید توجه داشت که این مراسم در سال‌های آینده در تابستان برگزار خواهد شد و خواهید دید که شکوه آن بیشتر خواهد شد و اصلا ما آمده‌ایم که برای اربعین سختی بکشیم نه این‌که تفریح کنیم، بنابراین این سختیها نه تنها سبب کم شدن شکوه اربعین نمیشود که موجب جذابتر شدن آن میشود./876/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات