۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۸۶۷۶۰
استاد حوزه علمیه:

انسان در عین اقتدار باید دربرابر خدا خاشع باشد

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که سخت ترین شرایط انسان زمانی است که فکر می کند در دنیا حریفی ندارد، گفت: ارزش انسان در این است که در عین اقتدار در برابر خداوند خاضع و خاشع باشد.
حجت الاسلام درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه، سه شنبه شب در  مرکز پژوهش حوزه به تفسیر خطبه غرأ از نهج البلاغه در خصوص آفرینش انسان و خضوع و خشوع در برابر خداوند پرداخت.

وی با بیان این که انسان مهمان اصلی آفرینش است، گفت: انسان چنان ارزشمند است که خداوند همه آفرینش را برای وی فراهم کرده است تا موجودی مثل انسان در آن نقش آفرینی کرده و به مقام های بالا دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: خداوند می فرماید: «انسان را تکریم و احترام کردیم ولی او همه این کرامت ها را فراموش می کند و هدف و راه را گم می کند.»

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که امیرالمومنین(ع) در خطبه غرا می فرماید: «خداوند برای انسان قلب و روح نگهدارنده قرار داد.»، اظهار کرد: از خصوصات انسان این است که می تواند تجربه های بسیاری را در روح خود به صورت اختیاری ذخیره کند البته حیوانات نیز قادر به حفظ تجربه ها هستند اما به صورت غریزی است.

وی افزود: امام علی(ع) به کیمل بن زیاد می فرماید: «روح انسان مانند ظرف است و بهترین ظرف نگهدارنده ترین ظرف است و روحی خوب است که همه تجربه ها را در خود نگه دارد.»

حجت الاسلام والمسلمین درایتی در ادامه با بیان این که خداوند متعال انسان را «علم البیان» عطا کرد، گفت: قدرت تکلم از مسائل پیچیده ای است که متخصصین این فن هر چه قدر در مورد آن صحبت می کنند، متحیرتر می مانند و خداوند به تعبیر امام علی(ع) انسان را علم البیان عطا کرد به این معنا که دنیایی از مفاهیم خود را به دیگران منتقل کند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه افزود: خداوند این قدرت تکلم را به انسان داده است تا از آن به درستی استفاده کند چنانچه با حرف می توان انسانی را از منجلاب گناه نجات داد و هدایت کرد و نباید این نعمت الهی را در راه لغو و لهو به کار برد.

وی به چشم به عنوان دیگر نعمت الهی اشاره کرد و گفت: خداوند خطاب به انسان می فرماید: «ای انسان من به تو چشمی دادم که با آن ببینی و بفهمی» بنابراین چشم حقایق در این عالم را می بیند، البته گاهی حیوانات دقیق تر از انسان می بینند اما از خصوصیات انسان این است که چشم ملاحظه کننده ای دارد و دیدنی مهم است که انسان را به فهم هدایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«مگر شما به ملکوت آسمان ها و زمین نگاه نکردید؟»، ابراز کرد: با توجه به این آیه از قرآن کریم، دیدنی از انسان توقع می شود که با دیدن، به آیات و نشانه های الهی توجه کرده و سپس حمد و ستایش این همه عظمت الهی را به جا آوریم.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه بر ضرورت عبرت گرفتن انسان با توجه به آیات و روایات در برابر خداوند متعال اشاره و اظهار کرد: خداوند می فرماید:«به تو ای انسان لسان حافظ داده تا عبرت گرفته و از گناه و خلاف دوری گزینی و اگر در او  این فهم و درک نباشد در این صورت تو ای انسان با دیگر موجودات فرقی نداری.»

وی افزود: امیرالمومنین(ع) می فرماید: «خداوند به انسان ابرازی داده است تا با استفاده از آن ها بفهمد و عبرت بگیرد اما وقتی انسان با استفاده از این ابرازها به اوج قدرت رسید، با تکبر از خدا فاصله گرفته، چیزی برای آخرت خود باقی نمی گذارد و از این ابزارها برای هوای نفس در دنیا استفاده می کند.»

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که در شرایطی که انسان فکر می کند در دنیا حریفی ندارد آن زمان سخت ترین شرایط  وی است، گفت: وقتی انسان احساس بی نیازی می کند سر به طغیان می گذارد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر مرگ، فقر و مریضی در عالم نبود، انسان در برابر خداوند تواضع نمی کرد.» و از خصوصیات انسان این است که وقتی از گرفتاری ها عبور می کند، خدا را فراموش می کند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به فرمایش امام علی(ع) در خصوص ضعف های انسان، افزود: حضرت در نهج البلاغه می فرماید: «مسکین ابن آدم» و حال این انسان وقتی به اعتدال و اقتدار می رسد گمان می کند کسی جلودارش نیست.

وی با بیان این که ارزش انسان در این است که در عین اقتدار در برابر خداوند خاضع و خاشع باشد، گفت: زمان احتضار و مرگ زمان توبه نیست، بلکه در زمانی که انسان اقتدار دارد باید به سوی خداوند برگشت کند./864/پ202/ب1

ارسال نظرات