۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۸۶۹۱۵
استاد حوزه علمیه:

امام علی و قرآن کریم یک حقیقت و دو چهره هستند

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با بیان اینکه حقیقت و مفسر قرآن کریم امیرمومنان علی(ع) است، گفت: امام علی(ع) و قرآن کریم یک حقیقت و دو چهره هستند.
مجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع غدیر خم، گفت: اینکه انسان تصور کند قرآن به تنهایی برای او کافی است و خود می‌تواند احکام اسلامی را از آن استخراج و به آن عمل کند یک تصور اشتباه است.

وی افزود: قرآن کریم دارای دو وجه ظاهری و باطنی است؛ انسان‌ها با توجه به ظاهر آیات می‌توانند کلیات را درک کنند اما از فهم جزئیات ناتوان هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تبیین کلیات قرآن کار آسانی نیست و کسی می‌تواند به بیان کلیات بپردازد که علم قرآن نزد او باشد؛ برای مثال خداوند در قرآن کریم انسان را به اقامه نماز دعوت می‌کند اما اشاره‌ای به تعداد رکعات آن ندارد بنابراین در این مرحله پیامبراسلام است که به مردم می‌فرمایند: نماز یومیه چند رکعت است.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با بیان اینکه کلیات قرآن کریم تنها در اختیار مسلمانان است، ابراز کرد: هر انسانی نمی‌تواند از ظاهر قرآن به باطن آن آگاهی یابد تنها کسی که می‌تواند باطن قرآن را درک کند که قرآن کریم به قلب او نازل شده باشد؛ بنابراین پیامبرالهی به علم قرآن کریم آگاهی دارد.

وی با استناد به آیات الهی، اظهار داشت: خداوند خطاب به پیامبراسلام می‌فرماید: من این قرآن را نازل کردم تا برای انسان‌ها بیان کنی؛ خداوند افزون بر قرآن کریم فهم و درک آیات را نیز به پیامبراسلام عطا کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند افزون بر ظاهر قرآن کریم باطن آن را هم به قلب مبارک پیامبراسلام نازل کرد از این رو پیامبراسلام به معانی، مفاهیم، حقیقت و نورانیت قرآن کریم آگاهی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی بیان داشت: خداوند به مومنان منت می‌گذارد از این که نعمت قرآن را به آنان عطا کرد؛ افراد زیادی هستند که نعمت قرآن را دارند اما حقیقت این نعمت را درک نمی‌کنند و تنها مومنان هستند که اهمیت این امانت الهی را درک کرده و به آیات آن عمل می‌کنند.

وی در پایان تعلیم، تزکیه و بیان آیات الهی را مهمترین رسالت پیامبراسلام دانست و خاطرنشان کرد: پیامبراسلام فرمودند: حقیقت و مفسر قرآن کریم امیرمومنان علی(ع) است؛ امام علی(ع) و قرآن کریم یک حقیقت و دو چهره هستند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات