زبان فارسی، زبان انقلاب و زندهترین زبان کلاسیک جهان است
رئیس جامعةالمصطفی افزود: جامعةالمصطفی و مجموعههای آموزشی و پژوهشی مرتبط با آن در سراسر جهان، نقطه عطفی در تاریخ معاصر جهان اسلام، به ویژه ایران اسلامی، ایجاد نمودهاند.
وی با بیان این که حوزههای علمیه از دیرباز توجه ویژهای به عرصههای بینالمللی داشتهاند، خاطرنشان کرد: کمیت و کیفیتی که امروز در جامعةالمصطفی شاهد هستیم، هیچ گاه در تاریخ حوزههای علمیه دیده نشده است؛ این مهم به برکت انقلاب اسلامی است.
رئیس جامعهالمصطفی به اقتضائات استقبال از ملیتها، زبانها و فرهنگهای مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: آشنایی با زبان آموزشی هر مجموعه، از پیشنیازهای مهم است؛ این امر از ابتدای شکلگیری جامعةالمصطفی و اسلاف المصطفی در قالب دوره تمهیدی و دوره ورودی در نظر گرفته شده بود که در این چهار دهه فراز و فرودهای مختلفی به خود دیده و تجربههای مختلفی به دست آورده است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر عباسی تأکید کرد: تجربههای متراکم امروز در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، محصول چهار دهه تجربهاندوزی استادان، مدیران و کارشناسان این حوزه است.
رئیس جامعةالمصطفی ابراز داشت: همه مراکز بینالمللی بخش ویژهای براساس سطوح مختلف تحصیلی مدنظر قرار دادهاند و انواعی از آموزش زبان را با استانداردهای تخصصی و مطابق با نیازها طراحی و ارائه میکنند.
وی با تأکید بر این که زبان فارسی نیازمند استانداردسازی و تعریف مقاطع و دورههاست، تصریح کرد: جامعةالمصطفی یکی از مهمترین مراکز آموزش زبان فارسی در جهان است که از نظر کمیت و کیفیت، نمیتوان نظیری برای آن یافت.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر عباسی خاطرنشان کرد: زبان فارسی، یکی از چهار زبان کلاسیک جهان شناخته میشود؛ زبان فارسی، به عنوان زبان کهن، از ادبیاتی غنی و تجربه طولانی تاریخی برخوردار است.
رئیس جامعةالمصطفی زبان فارسی را زندهترین زبان کلاسیک جهان دانست و ابراز داشت: زبان فارسی حامل فرهنگ و دریچهای برای ورود به دنیایی از معارف است؛ این زبان پس از اسلام، با فرهنگ دینی و اسلامی در هم آمیخته و در خدمت معارف ناب الهی قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به این که پس از انقلاب اسلامی، زبان فارسی، زبان انقلاب نیز شناخته میشود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی، که زمینه افتخار همه پیروان الهی را فراهم نموده، زبان فارسی را به عنوان دومین زبان ورود به دنیای آموزشهای اسلامی بازتولید کرده است.
وی به تأسیس و راهاندازی بیش از چهارصد رشته و گرایش در جامعةالمصطفی اشاره نمود و اظهار داشت: زبان فارسی به عنوان پیشنیاز آموزشی جامعةالمصطفی، در دنیای اسلام به عنوان زبان شناختهشدهای مطرح بود، ولی از دو قرن پیش، با نفوذ استعمار، این زبان با هجمههایی روبهرو و در منطقه شبهقاره، زبان انگلیسی جایگزین آن شد.
رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که شبهقاره آثار و شعرای فراوانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی تربیت نموده است، اظهار داشت: تا دو قرن پیش، زبان فارسی، زبان رسمی بسیاری از مناطق اسلامی برشمرده میشد.
وی، در ادامه، با اشاره به این که مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، سبک، شیوه و اسلوب ویژهای در ارائه مباحث آموزشی دنبال میکند، تصریح کرد: تدوین تولیدات پژوهشی اعم از کتابهای نو با روشها و براساس نیازهای جدید، از مهمترین هدفگذاریهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در پایان، به ملزومات صفِ محوری در جامعةالمصطفی نیز اشاره نمود و یادآور شد: صف محوری باید بتواند فکر، اندیشه و سبک خاصی را برای استفاده دیگران تولید و تجربههای آموزشی را به درستی ارائه نماید./1330/د101/ج