دبير جامعه روحانيت كاشان:
داستان اصحاب کهف نشانه حق بودن قیامت است
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: دانستن داستان اصحاب کهف برای مردم این ویژگی را داشت را که بدانند وعده الهی درباره قیامت حق است و محقق میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در ادامه تفسیر آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره کهف، گفت: اصحاب کهف وقتی وارد غار شدند و به خواب رفتند، خواب آنها طبیعی نبود و معجزهای بود که بعد از ۳۰۰ سال خواب خداوند آنها را بیدار کرد.
وی افزود: خواب و بیداری اصحاب کهف با خداوند بود و زمانیکه از خواب بیدار شدند از یکدیگر سؤال کردند و یکی از آنها گفت چقدر زمان را خواب بودیم یکی از آنها گفت یکروز کامل یا قسمتی از روز را خواب بودیم که امر نشان دهنده این است که شرایط داخل غارطی ۳۰۰ سال هیچ تغییری نکرده بوده است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: اصحاب کهف، چون تردید داشتند چقدر خواب بودند زیاد توجه نکردند، اما چون گرسنه بودند یک نفز از آنها با پول ۳۰۰ سال قبل برای تهیه غذاي پاک و طیب به شهرفرستادند، چون خیلی روی غذای پاک و طیب حساس بودند.
وی افزود: اصحاب کهف که انسانهای مومن بودند به دنبال غذای طاهر و پاک بودند چرا که غذای طاهر پاک در تربیت انسان نقش مهمی دارد و کسانی که غذاهای ناپاک میخورند به مرور در روح آنها اثرگذار است.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: غذای پاک و طیب اگر با پول نامشروع و حرام و ربا و رشوه و بیت المال تهیه شده باشد حرام است و روی افراد تأثیرات منفی دارد و اگر فرزندان برخی افراد مانند خانواده آنها نیست به دلیل رزق حرام است.
حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: اصحاب کهف نیز دقت داشتند تا غذای پاک و طیب تهیه کنند و مراقب باشند کسی از محل مخفیگاه آنها آگاه نشود چرا که اگر حکام ظالم از محل مخفیگاه آنها اطلاع پیدا میکردند یا آنها را سنگسار می کردند و یا آنها را مجبور می کردند از آیین آنها تبعیت کنند و اگر از آیین آنها تبعیت میکردند رستگار نمیشدند.
وی افزود: یکی از اصحاب کهف وقتی به شهر آمد و اوضاع را دگرگون شده دید و حکوکت تغییر کرده بود متوجه شد که به معجزه الهی ۳۰۰ سال در غار خواب بوده اند به طرف غار آمد و اوضاع را تعریف کرد وقتی همه متوجه شدند نمیدانستند در غار بمانند یا بروند، اما بار دیگر وارد غار شدند و دیگر هیچ خبری از آنها نشد.
دبیر جامعه روحانیت گفت: برخی آنها حاضر نشدند از غار خارج شوند، برخی نیز عدم خارج شدن آنها از غار را یک اشکال برای آنها تلقی میکنند در نتیجه میتوان گفت اگر آنها به دنبال تغییر شرایط بودند که شرایط تغییر کرده بود و پناه بردن دوباره اصحاب کهف به غار تصمیم صحیحی نبود، اما به نظر میرسد که خداوند نیز با نیامدن آنها به شهر موافق بوده است.
وی افزود: به ظاهر اصحاب که بعد از تغییرات باید به شهر بر می گشتند و زندگی عادی خود را ادامه میدادند در حالیکه آنها به شهر نیامدند و خداوند نیز از نیامدن آنها حمایت کرده است و با ورود مجدد آنها به غار هیچ اطلاعی از زنده ماندن و نماندن آنها داده نشده است که این معنی آن است خداوند از برگشتن آنها به غار رضایت داشته است.
دبیر جامعه روحانیت کاشان یادآور شد: دانستن داستان اصحاب کهف برای مردم این ویژگی را داشت را که بدانند وعده الهی درباره قیامت حق است و محقق میشود.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خدایی که میتواند انسان را ۳۰۰ سال خواب کند و بعد از ۳۰۰ سال بیدار کند این توانایی را هم دارد که بعد از مرگ انسان را بار دیگر زنده کند و بدانند در تحقق روز قیامت شکی نیست و حتما محقق خواهد شد.
وی افزود: برخی گفتند ما مسجدی را در این مکان بنا میکنیم تا محل سجده و عبادت باشد و این مسجد را احتمالا ساختند، اما مکان کوه و غار و مسجد مشخص نیست کجاست و جزء مواردی است که در زمان ظهور مشخص خواهد شد./۱۳۰۷/پ310/ب1
وی افزود: خواب و بیداری اصحاب کهف با خداوند بود و زمانیکه از خواب بیدار شدند از یکدیگر سؤال کردند و یکی از آنها گفت چقدر زمان را خواب بودیم یکی از آنها گفت یکروز کامل یا قسمتی از روز را خواب بودیم که امر نشان دهنده این است که شرایط داخل غارطی ۳۰۰ سال هیچ تغییری نکرده بوده است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: اصحاب کهف، چون تردید داشتند چقدر خواب بودند زیاد توجه نکردند، اما چون گرسنه بودند یک نفز از آنها با پول ۳۰۰ سال قبل برای تهیه غذاي پاک و طیب به شهرفرستادند، چون خیلی روی غذای پاک و طیب حساس بودند.
وی افزود: اصحاب کهف که انسانهای مومن بودند به دنبال غذای طاهر و پاک بودند چرا که غذای طاهر پاک در تربیت انسان نقش مهمی دارد و کسانی که غذاهای ناپاک میخورند به مرور در روح آنها اثرگذار است.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: غذای پاک و طیب اگر با پول نامشروع و حرام و ربا و رشوه و بیت المال تهیه شده باشد حرام است و روی افراد تأثیرات منفی دارد و اگر فرزندان برخی افراد مانند خانواده آنها نیست به دلیل رزق حرام است.
حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: اصحاب کهف نیز دقت داشتند تا غذای پاک و طیب تهیه کنند و مراقب باشند کسی از محل مخفیگاه آنها آگاه نشود چرا که اگر حکام ظالم از محل مخفیگاه آنها اطلاع پیدا میکردند یا آنها را سنگسار می کردند و یا آنها را مجبور می کردند از آیین آنها تبعیت کنند و اگر از آیین آنها تبعیت میکردند رستگار نمیشدند.
وی افزود: یکی از اصحاب کهف وقتی به شهر آمد و اوضاع را دگرگون شده دید و حکوکت تغییر کرده بود متوجه شد که به معجزه الهی ۳۰۰ سال در غار خواب بوده اند به طرف غار آمد و اوضاع را تعریف کرد وقتی همه متوجه شدند نمیدانستند در غار بمانند یا بروند، اما بار دیگر وارد غار شدند و دیگر هیچ خبری از آنها نشد.
دبیر جامعه روحانیت گفت: برخی آنها حاضر نشدند از غار خارج شوند، برخی نیز عدم خارج شدن آنها از غار را یک اشکال برای آنها تلقی میکنند در نتیجه میتوان گفت اگر آنها به دنبال تغییر شرایط بودند که شرایط تغییر کرده بود و پناه بردن دوباره اصحاب کهف به غار تصمیم صحیحی نبود، اما به نظر میرسد که خداوند نیز با نیامدن آنها به شهر موافق بوده است.
وی افزود: به ظاهر اصحاب که بعد از تغییرات باید به شهر بر می گشتند و زندگی عادی خود را ادامه میدادند در حالیکه آنها به شهر نیامدند و خداوند نیز از نیامدن آنها حمایت کرده است و با ورود مجدد آنها به غار هیچ اطلاعی از زنده ماندن و نماندن آنها داده نشده است که این معنی آن است خداوند از برگشتن آنها به غار رضایت داشته است.
دبیر جامعه روحانیت کاشان یادآور شد: دانستن داستان اصحاب کهف برای مردم این ویژگی را داشت را که بدانند وعده الهی درباره قیامت حق است و محقق میشود.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خدایی که میتواند انسان را ۳۰۰ سال خواب کند و بعد از ۳۰۰ سال بیدار کند این توانایی را هم دارد که بعد از مرگ انسان را بار دیگر زنده کند و بدانند در تحقق روز قیامت شکی نیست و حتما محقق خواهد شد.
وی افزود: برخی گفتند ما مسجدی را در این مکان بنا میکنیم تا محل سجده و عبادت باشد و این مسجد را احتمالا ساختند، اما مکان کوه و غار و مسجد مشخص نیست کجاست و جزء مواردی است که در زمان ظهور مشخص خواهد شد./۱۳۰۷/پ310/ب1
ارسال نظرات