۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۵۹۹۴۴۹
امام جمعه بجنورد:

تربیت اساس و زیربنای سیاست هر جامعه است

تربیت اساس و زیربنای سیاست هر جامعه است
امام جمعه بجنورد با اشاره به نقش مؤثر تربیت در جامعه دینی، گفت: تربیت زیربنای سیاست هر جامعه است و اگر تربیت ناتمام بماند، سیاست جامعه مختل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در دیدار مدیرکل و معاونان آموزش‌وپرورش استان، ضمن تبریک سالروز تأسیس امور تربیتی و هفته تربیت، اظهار داشت: کار تربیت و مربی یک کار خدایی است؛ به همین دلیل خداوند خود را «رب‌العالمین» یعنی مربی همه جهانیان معرفی می‌کند و این بدان معناست که همه مخلوقات در پوشش تربیت خدا زندگی می‌کنند و رشد می‌کنند.

وی با اشاره به آیه «و علم آدم الاسماء کلها» افزود: مربی از اسامی خدا است و خود خداوند در اولین آیه‌ای که بر پیامبر اسلام (ص) وحی کرد، کار تربیت را آغاز کرد و فرمود «اقرأ باسم ربک الذی خلق»؛ یعنی خواندن همراه باتربیت دینی باید باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: خدا به پرورش‌یافته‌های دینش افتخار می‌کند و درجایی به حضرت موسی (ع) می‌فرماید «واستنعتک لنفسی»؛ یعنی ای موسی تو را برای خودم خلق کردم تا مقابل فرعون بایستی و بت فرعونیت او را بشکنی.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: تعلیم و تربیت حوزه‌ای معنوی، الهی و آسمانی بوده و با مسائل مادی قابل ارزیابی نیست؛ به همین دلیل در روایات آمده که «من علمنی حرفاً فقد سیرنی عبداً»؛ یعنی هرکه یک حرف یاد بدهد مرا بنده خودش کرده است.

وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَومٍ حَتّیٰ یغَیروا ما بِأَنفُسِهِم»، تصریح کرد: کار تربیت انسان‌ها بسیار ظریف و دقیق است؛ ازاین‌رو باید مربیان درزمینهٔ تربیت بسیار دقت نظر داشته باشند؛ چراکه مقدمه داشتن جامعه سالم، داشتن انسان‌هایی سالم و تربیت‌شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: تربیت اساس و زیربنای سیاست هر جامعه است و اگر تربیت ناتمام باشد سیاست جامعه هم مختل خواهد شد؛ درواقع تربیت به معنی انسان‌سازی و سیاست به معنای جامعه سازی است.

وی با بیان اینکه امور تربیتی نقش کلیدی و اساسی در تربیت دانش آموزان دارد و می‌تواند آن‌ها را به سمت تعالی سوق دهد، اظهار کرد: واحد تربیتی در آموزش و پرورش درواقع یادگاری از شهیدان رجایی و باهنر است که با تفکر اسلامی، دینی و خداپسندانه توانستند گام‌های بسیار مؤثری درزمینهٔ رشد و تعالی دانش آموزان بردارند./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات