نظریه حیات طیبه و آثار آن در جامعه اسلامی
علی اخترشهر، معاون پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وضعیت فرهنگی جامعه ایران اظهار داشت: نظریهای در این زمینه وجود دارد که وقتی حکومتها تغییر ماهیت داده یا به دنبال توسعه و پیشرفت هستند، تحت تأثیر حکومتهای دیگر واقع میشوند.
جوامع در حال توسعه و بینظمی حاصل از آن
معاون پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی ادامه داد: برخی نیز معتقدند؛ جوامعی که در حال توسعه هستند، ابتدا دچار بینظمی شده و محتمل است که بعد از این مرحله نیز دچار فساد شوند که مرحله بعد از آن نیز، انقلاب خواهد بود.
وی با بیان این که در عرصههای مصرف، سبک زندگی و هرآنچه در اجتماع وجود دارد، این توسعه دیده میشود، گفت: به دلیل این که دولتها، حکومتها و جوامع بایستی در مسیر توسعه قرار گیرند، طبیعتا در جامعه بینظمیهایی ایجاد میشود، چراکه ارتباط و وابستگی به کشورهای دیگر پیدا میکنند.
اخترشهر ابراز داشت: همانطور که فرد تحت تعلیم و آموزش رانندگی در ابتدای کار دچار بینظمی بوده و بر کنترل اتومبیل تسلط ندارد، این بینظمیها نیز در ابتدای کار طبیعی بوده و اشکالی ندارد، اما اگر دولتمردان و افراد مؤثر جامعه در کنترل آن دخالت نکنند، این بینظمیها به مرور زیادتر شده و جامعه دچار ولنگاری و فساد میشود.
وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی، درگیریهای جنگ و فشارهای اقتصادی حاصل از آن به وجود آمد و در نتیجه نتوانستیم به طور بایسته و شایسته، سبک زندگی مورد دلخواه و اسلامی را شکل دهیم، از طرف دیگر، نظریهپردازان معتقد بودند که انقلاب اسلامی در دل مدرنیته شکل گرفته و دنبال سیستم اقتصاد لیبرالیسم غرب رفته است و هدف آن پیشروی به سوی مدرنیزاسیون و مدرنیزه کردن جامعه است.
ضرورت تلاش برای ایجاد سبک زندگی اسلامی و ارزشی
پژوهشگر حوزه سبک زندگی اسلامی با اشاره به این که بعدها در اندیشه امام راحل و دولتمردان این حرکت دیده نشد و تلاش فراوانی صورت گرفت تا سبک زندگی جدید ایجاد شود، بیان کرد: این سبک زندگی جدید، مبتنی بر مبانی دینی و اسلامی است و کارها و فعالیتهایی باید انجام شود که این سبک زندگی با مبانی دینی و ارزشی شکل گیرد.
سبک زندگی جدید، مبتنی بر مبانی دینی و اسلامی است و کارها و فعالیتهایی باید انجام شود که این سبک زندگی با مبانی دینی و ارزشی شکل گیرد.
وی ادامه داد: نیروهایی که در این جوامع حضور داشته و اثرگذار هستند، از جمله نخبگان دینی و روحانیت، اقتصاد و قدرت و حتی خودباوری مردم در بحث توسعه اسلامی میتواند اصلاح الگو مصرف را شکل داده و سبک زندگی جدیدی را ایجاد کند.
اخترشهر با تأکید براین که در سبک زندگی بایستی به سمت عمل فرهنگی حرکت کنیم تا بتوان مردم یک جامعه را به سوی استقلال و پیشرفت سوق داد و بحث سبک زندگی در عرصه فرهنگ را رقم زد، گفت: بایستی رنگ و صبغه اهداف ما از انقلاب اسلامی به سمت و سوی حیات طیبه در جریان باشد.
نظریه حیات طیبه و آثار آن برای جامعه اسلامی
وی در ادامه به معنای حیات طیبه، اشاره کرد و اظهار داشت: حیات طیبه نظریهای است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بسیار دیده شده و حضرت آقا راجع به آن بحثهای زیادی کردهاند و همانطور که از ظاهر این کلمه مشخص است، از دو واژه حیات به معنای زنده بودن و طیبه به معنای پاک بودن تشکیل شده است.
تلاش جامعه اسلامی باید در مسیری قرار گیرد که همواره زنده باشد و این زنده بودن نیز بر مبنای پاک بودن است.
این استاد دانشگاه با بیان این که حیات در مقابل ممات یا مرگ قرار دارد، گفت: از این رو، تلاش جامعه اسلامی باید در مسیری قرار گیرد که همواره زنده باشد و این زنده بودن نیز بر مبنای پاک بودن است، یعنی یک ملت، هم از نظر مادی و زندگی روزمره از رفاه، امنیت، دانش و سواد، عزت سیاسی، استقلال اقتصادی، رونق مالی و اقتصادی برخوردار باشد و از جهت معنوی نیز انسانهای مؤمن، خداشناس، پرهیزکار و برخوردار از اخلاق الهی در آن جامعه زندگی کنند.
گفتنی است، به زودی مشروح کامل این گفتوگو در سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، منتشر میشود./876/ت302/س
خبرنگار: مهدی شاهی