۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۹۹۸۳۳
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز شهرکرد:

بی توجهی به وحدت مهمترین معضل امروز کشور‌های اسلامی است

بی توجهی به وحدت مهمترین معضل امروز کشور‌های اسلامی است
حجت الاسلام مختاری عدم وحدت را معضل اصلی امروز کشور‌های اسلامی دانست و گفت: وحدت بین شیعه و سنی از مهمترین خواسته‌های امروز رهبری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام محمدباقر مختاری، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز شهرکرد، پیش از ظهر امروز در نشست علمی «بررسی چگونگی مواجه اندیشمندان معاصر با انحرافات داخلی» ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران شهرکرد، با تعریف واژه انحراف اظهار کرد: انحراف در فرهنگ، دوری از هنجار‌های جامعه و در فلسفه اخلاق، عدم رعایت معیار‌های جامعه و در اصطلاح جامعه شناسی، هرگونه رفتاری که با انتظارات جامعه یا یکی از گروه‌های درون جامعه منطبق نباشد، معنی می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث انحراف از نگاه قرآن دو دسته مفاهیم وجود دارد، گفت: دسته نخست انحراف از منظر قرآن شامل مفاهیم عام آن می‌شود یعنی هر نوع انحراف فردی یا گروهی زیرمجموعه این دسته قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه دسته دوم انحراف شامل مفاهیم و معانی خاص آن می‌شود، افزود: در این دسته آنچه که از دیدگاه قرآن به معنای گناه محسوب شود، در زمره انحراف قرار می‌گیرد.

وی با تشریح دسته بندی‌های مفهوم عام انحراف فردی و اجتماعی خاطرنشان کرد: انحراف انواع گوناگون دارد؛ یک دسته انحراف سبب سلب امنیت اعتقادی جامعه می‌شود مانند بدعت؛ گاهی بدعت را نوآوری معنا می‌کنند که می‌تواند بار معنایی مثبت هم داشته باشد «من سن سنه الحسنه»، اما بدعت در واقع بارمعنایی منفی دارد.

حجت الاسلام مختاری با تأکید بر اینکه ساختارگرایان معتقدند عدم تناسب بین ارزش‌ها و جامعه منجر به انحراف می‌شود، ادامه داد: هرچه انسجام جامعه یا عوامل اجتماعی کردن فرد کم شود، انحراف اتفاق می‌افتد.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز شهرکرد با بیان اینکه دینداری امروز با جامعه فعلی سازگار نیست، خاطرنشان کرد: در مسیر کلی تمدن اسلامی انحراف فاحش رخ داده؛ اکنون نتیجه آن چنین شده است که کشور‌های اسلامی همه به عنوان کشور‌های جهان سوم مطرح می‌شوند و این یک انحراف است.

وی با تأکید بر اینکه هدف نهایی، رساندن انسان به کمال الهی است، تصریح کرد: اندیشمندان معاصر برای برون رفت از مشکل فعلی دو گرایش پیدا کردند؛ یکی نظریه غرب گرایی است که معتقدند منشأ همه انحرافات ما دین است و دلیل پیشرفت اروپا این است که دین راک نار زد، اما کدام دین را نمی‌گویند.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در گرایش دوم اندیشمندان بر این باورند که حاکم کردن اسلام باعقل و مقتضیات زمان حلال مشکلات است، افزود: شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب از اندیشمندان پیرو این نظریه هستند که عامل مهم در پیشرفت جوامع اسلامی اعم از شیعه و سنی را وحدت می‌دانند.

این مقام مسؤول، عدم وحدت را معضل اصلی امروز کشور‌های اسلامی دانست و اظهار کرد: وحدت بین شیعه و سنی از مهمترین خواسته‌های امروز رهبری است که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود و بسیاری از مشکلات جهان اسلام هم به خاطر همین بی توجهی‌ها است./۹۴۵۷/پ310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات