۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۰۰۱۹۷
معاون پژوهش حوزه های علمیه:

توجه به پژوهش یکی از کلیدی ترین نکات بیانیه گام دوم انقلاب است

توجه به پژوهش یکی از کلیدی ترین نکات بیانیه گام دوم انقلاب است
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به توجه مدیریت حوزه علمیه به آموزش پژوهش محور تأکید کرد که این مسأله دستور رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نیز بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ره) ویژه تقدیر از برترین آثار پژوهشی طلاب جوان سراسر کشور امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه در این همایش با بیان این که یکی از مأموریت های معاونت پژوهش، ترویج و توسعه پژوهش بين طلاب در سطوح مختلف تحصیلی است، گفت: هدف آن است که طلبه از ابتدای ورودش به حوزه، در ضمن درس هایی که فرا می گیرد، روحیه تفکر و پرسش گری و کاوش برای یافتن پاسخ و روحیه و توان خلاقیت و نوآوری در او بارور شود.

وی اضافه کرد: همچنین ما تلاش داریم که طلبه با مهارت ها و روش های پژوهش آشنا شده و به تدریج پژوهش را تمرین کند و این توانایی ها و مهارت ها به تدریج در او تقویت شود؛ به گونه ای که وقتی در سطح 4 دوره تحصيل او به پایان می رسد، همزمان از این بعد هم به کمال رسیده و تبدیل به یک پژوهشگر توانا بشود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی یادآور شد: برای اینکه این اتفاق بیافتد معاونت پژوهش برنامه کامل و جامعی تدوین کرده و در دست اقدام دارد. اما برای آنکه طلاب جوان با انگیزه و شورو شوق بیشتری به این برنامه ها عمل کنند، تصمیم گرفته شد در قالب جشنواره علامه حلی(ره) طلاب جوان به این فعالیت ها ترغیب شوند و با ایجاد رقابت بین آنها، از برترین هایشان تقدیر مناسبی صورت بگیرد.

وی با بیان این که در این جشنواره که یک جشنواره کشوری است طلاب همه مدارس در کلیه استان های کشور امکان شرکت در آن را دارند، ابراز داشت: این عرصه میدان رقابت طلاب جوان در فعالیتهای پژوهشی اعم از کتاب و مقاله و تحقیقات پایانی و پایان نامه است و عامل انگیزه بخش و مشوق طلاب برای فعالیت های پژوهشی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: معاونت پژوهش به این نتیجه مهم رسیده است که برای تربیت طلاب با انگیزه، پرسشگر و متفکر باید نظام آموزشی از یک نظام آموزش تعلیمی و حافظه محور به یک نظام آموزشی پژوهش محور تحول پیدا کند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب بیان داشت:  در بیانیه مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب توصیه به علم و پژوهش در صدر توصیه های ایشان به جوانان است. این توصیه با جمله زیر شروع میشود: دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است.

وی اضافه کرد: ایشان ابتدا پیشرفت های علمی در این چهل سال را یادآور می شوند ولی در ادامه اینگونه هشدار می دهند: «ما هنوز از قله های دانش جهان بسیار عقب هستیم؛ باید به قله ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم ترین رشته ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم»؛ از این معاونت پژوهش حوزه های علمیه این بیانیه را در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی سرلوحه کار خود قرار می دهد./1330/ج

ارسال نظرات