۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۶۰۶۲۳۳
یک مشاور خانواده مطرح کرد؛

دوران طلایی تربیت فرزندان چه سنی است؟

دوران طلایی تربیت فرزندان چه سنی است؟
محمد پور با اشاره به اهمیت برنامه ریزی والدین برای تربیت درست فرزندان، درباره دوران طلایی تربیت فرزندان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امین محمدپور مشاور خانواده، امروز در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) واوان در خصوص تربیت فرزند و نقش والدین از منظر قرآن و روایات، گفت: براساس اکتشافات علوم پزشکی پیچیدگی مغز انسان از کهکشان راه شیری بیشتر و سخت‌تر است.

وی افزود: در علوم پزشکی حدود 37 تریلیارد سلول و 7 تریلیون رگ عصبی در مغز انسان شناسایی و کشف شده است که این آمار تنها به فعالیت 10 درصد مغز انسان اختصاص دارد که در مقابل ظرفیت های عظیم مغز آدمی این علوم به دست آمده قطره‌ای بیش نیست.

این استاد قرآن کریم دنیای پر رمز و راز مغز آدمی را مهمترین علت تفاوت افراد در توانایی های مختلف ذهنی دانست و ابراز کرد: استرس و  فشار عصبی حجم مغز را کوچک کرده و به دنبال آن انسان دچار برخی بیماری‌ها مانند سردرد، میگرن و هزاران مشکل دیگر می‌شود و انسان را از به کارگیری توانمندی‌های عظیم و خارق العاده مغز باز می‌دارد.

محمدپور ادامه داد: نسخه قرآن در برخورد با شرایطی که انسان در مواجه با دیگران دچار ناراحتی می شود و یا زمانی که از دیگران بدی می بیند این است که طبق صریح کلام امیر حکمت و بلاغت که فرمودند زمانی که دیگری به تو بدی کرد او را ببخش؛ مراد از این بخشش لطف به او نیست بلکه لطف به خود فرد است تا انسان ذهن خود را از سخنان مسموم پاک کند.

مشاور خانواده با تاکید بر اینکه تفکر دینی همان مثبت اندیشی است، گفت: پیامبراکرم(ص) مردم را در مسیر باور صحیح تشویق می کنند به طوری که در حدیثی ایشان می فرمایند: وانمود کردن به فقر انسان را دچار فقیر می‌کند.

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه زندگی انسان به چهار دوره تقسیم می شود، اظهار داشت: مرحله نخست که به قبل از 4 سالگی انسان مربوط می شود یک چهارم مغز کودک رشد می کند و از سقوط و صدای بلند می ترسد؛ دوران طلایی تربیت نیز همان 4 تا 6 سال است.

محمدپور ادامه داد: در این دوره والدین باید نهایت عشق و محبت خود را به فرزندانشان داشته باشند و به فرزند پسر، قدرت نمایی، مَن مَن کردن و استقلال اجتماعی را آموزش دهند و خوراک فرزند دختر اوج عشق و محبت باشد. همچنین برای کودک 3 تا 12 سال سخنرانی های طولانی و زبان کارآیی ندارد زیرا قدرت پردازش جملات طولانی را ندارند.

وی در خصوص اهمیت رفتار والدین با فرزندشان خاطرنشان کرد: در دوره کودکی مهمترین وظیفه پدر و مادر پرورش روح و جان فرزند است ولی در دوران نوجوانی وظیفه آنان فقط پرورش جان فرزند می شود و پرورش روان او به عهده نفر سوم است زیرا مغز کودک می خواهد او را از قید و بند کودکی رها کند در همین راستا باید رفیق مناسبی را انتخاب کند و دین نیز در این زمینه بسیار توصیه کرده است./813/پ210/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات