۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۰۸۹۹۶

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی
عیدی کتابخانه رضوی به پژوهشگران در عید فطر، آمادگی پایگاه‌های اورژانس حرم رضوی در روز عید فطر و رونمایی از نفایس گنجینه رضوی از جمله خبرهای کوتاه از خراسان رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الإسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این سازمان، در آستانه عید سعید فطر، به عنوان عیدی به پژوهشگران، متن کامل 20 هزار نسخه خطی نفیس از نفایس کتابخانه رضوی را در راستای دسترسی محققان، بر روی سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی قرار می‌دهد.

حجت‌الإسلام حسینی با بیان این که این دسترسی همراه با امکان دانلود برای پژوهشگران پیش‌بینی شده است، افزود: در کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از 23 هزار نسخه قرآنی نفیس نگهداری می‌شود که بنا داریم پس از این هر هفته یکی از آن‌ها را به صورت تمام‌متن بر روی سایت کتابخانه دیجیتال جهت دسترسی پژوهشگران قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه گنجینه رضوی متعلق به علی‌بن موسی الرضا(ع) است و باید احیا شود، تصریح کرد: بنا داریم پس از این ضمن ملاحظۀ تدابیری که برای نگهداری و حفاظت نفایس این سازمان بر خود لازم می‌دانیم، بیش از پیش دروازه‌های این گنجینۀ عظیم را به روی اصحاب علم و فرهنگ و هنر باز کنیم.

نفایس گنجینه رضوی با موضوع امام خمینی رونمایی شد

در یازدهمین سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس رضوی به مناسبت رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب، از نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با موضوع امام خمینی(ره) شامل کهن‌ترین دست‌نوشته، وصیت‌نامه، اسناد، عکس و.. با حضور آیت‌الله دکتر محمدهادی عبدخدایی، عضو خبرگان رهبری و آیت‌الله سیدمحمد سجادی، از شاگردان امام در نجف اشرف رونمایی شد.

کهن‌ترین دست‌نوشتۀ حضرت امام که قدیمی‌ترین پیام مبارزاتی ایشان و نخستین سند مکتوب انقلاب به تاریخ اردیبهشت 1323 است و در 11 جمادی الأول 1363 هم‌زمان با 14 اردیبهشت 1323 در قم نوشته شده، در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برای اولین‌بار در این برنامه رونمایی شد.

رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد در این نشست به نحوۀ فراهم‌آوری این سند ارزشمند اشاره کرد و گفت: این دست‌نوشته در پی دیدار حجت‌الإسلام وزیری، واقف کتابخانه وزیری، با حضرت امام(ره) در اردیبهشت 1323 صورت گرفته که امام خمینی(ره) در این دیدار، به درخواست آیت‌الله وزیری مطلبی را در دو صفحه برای ایشان نوشتند.

محمدرضا ملک‌ثابت با بیان اینکه مخاطب این نامه عموم مردم و قاطبۀ علما هستند، توضیح داد: محور بیانات حضرت امام در این دست‌نوشته، اتحاد در مقابل تفرقه‌زدگی در کشور، تمدن‌سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین از اضمحلال است که نشان‌دهندۀ پیش‌زمینۀ فکری، عمق تفکر و اندیشۀ والای حضرت امام پیش از واقعۀ انقلاب است.

قرآن راوندی از قرآن‌های نفیس گنجینه رضوی، اهدایی حضرت امام خمینی(ره) به کتابخانۀ رضوی است که در این برنامه رونمایی شد. این مصحف شریف در سال 586 ه.ق توسط احمدبن محمدبن علی راوندی کتابت و در سال 857 ق توسط نجم الدین محمدبن علی بن سلیمان تذهیب شده و از ویژگی‌های آن، خط نسخ کهن 13 سطری به شیوۀ ابن بوّاب، سرسوره‌ها به خط رقاع عالی و به قلم زر، حواشی اوراق به خط نسخ غبار، کاغذ خانبالغ حنایی، در قطع سلطانی، نشانه‌ها در حاشیۀ میان شمسه‌ها، فواصل آیات گوی زرین، حاشیۀ صفحات مزین به شمسه و قندیل زرّین منقش با جلد سوخت است که نمونۀ آن در دیگر گنجینه‌های قرآنی وجود ندارد.

از دیگر آثاری که در این نشست رونمایی شد، وصیت‌نامه سیاسی-الهی حضرت امام مربوط به سال 1361، مجموعه‌ای غنی شامل 900 برگ سند مکتوب شامل اعلامیه‌ها، پیام‌ها، متن مصاحبه‌ها با روزنامه‌های خارجی، متن سخنرانی‌ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و فرامین معظم‌له در زمان رهبری ایشان تا 1368 و مجموعه‌ای شامل بیش از 800 قطعه عکس از تصاویر امام خمینی(ره) از دوران نوجوانی و جوانی تا سال‌های حضور امام در قم و نجف برای تحصیل و مبارزات، سخنرانی در مدرسه فیضیه و مجاهدت در تبعید نجف و پاریس تا بازگشت شکوه‌مندانه به ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 است.

سند سجلی حضرت امام(ره) و تابلوی نقاشی تمثال حضرت امام به سبک پرتره، روی زمینه مخمل مشکی نقاشی شده با قابی از خاتم پرکار، دو اثر دیگر است که در یازدهمین سه‌شنبۀ فرهنگی آستان قدس رضوی در محل موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی رونمایی شد.

کهن‌ترین دست‌نوشته امام خمینی، نشان‌دهندۀ اندیشه متعالی امام
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آیین رونمایی از نفایس این سازمان با موضوع رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) را بیدارکنندۀ نفوس و جان‌ها در عصر حاضر و «محی‌الدین» خواند و گفت: حضرت امام با نفس قدسی خود توانست جان‌های مرده را زنده و دل‌های خواب‌زده را بیدار کند و یک تنه در دوره‌ای پر تلاطم، با صلابت و متانت و استحکام، مکتبی بنیان گذارد که نتیجۀ آن عزت و اقتدار اسلام و ایران و امنیتی است که امروز از آن برخورداریم.

حجت‌الإسلام سید جلال حسینی در این باره با بیان اینکه بیش از 30 سال از ارتحال حضرت امام می‌گذرد اما هنوز ایشان را نشناخته‌ایم، گفت: اگر در عالی‌ترین مجامع علمی هم زوایای زندگی امام را کنکاش کنیم، باز هم نتوانسته‌ایم به حقیقت شخصیت و اندیشۀ والای امام پی ببریم که قدیمی‌ترین دست‌نوشتۀ حضرت امام مربوط به اردیبهشت 1332 سندی بر عمق اندیشۀ امام است.

وی جلسۀ رونمایی از این دست‌نوشته و دیگر آثار مربوط به امام را بهانه‌ای دانست که نگاهی کوتاه به سیرۀ تابناک ایشان بیندازیم و تصریح کرد: ما نهضت امام را از سال 42 می‌دانیم اما وقتی می‌بینیم قبل از سال 42 ایشان چه پیامی منتشر کردند، پی به شجاعت، بصیرت، عمق نگاه و اندیشۀ متعالی ایشان می‌بریم.

حجت الاسلام حسینی در ادامه، با بیان اینکه ما گنجینۀ ارزشمندی داریم که هنوز آن را به دنیا معرفی نکرده‌ایم، اضافه کرد: امانتی دست ماست متعلق به علی‌بن موسی الرضا(ع) که بنا به اصل وقف، باید مورد استفادۀ محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دنیا باید بداند ما یک کشور 200 ساله نیستیم و دارای تمدن کهن و غنی هستیم افزود: تاکنون بنا به مناسبت‌ها، از برخی نفایس همچون قدیمی‌ترین مصحف جهان، آداب و رسوم حرم مطهر در ماه رمضان، قدیمی‌ترین نهج‌البلاغۀ جهان و.. رونمایی کردیم و بنا داریم پس از این به برکت علی‌ابن موسی الرضا(ع) سه‌شنبه‌های فرهنگی را ادامه دهیم.

حجت الاسلام حسینی در پایان به اندیشگاه رضوی اشاره کرد و افزود: به دنبال تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی اندیشگاه رضوی را ایجاد کردیم تا پاتوق‌گاهی برای تضارب آرا، تبادل اندیشه‌ها و نقد و بررسی نظریات اندیشمندان باشد و موجب رفت‌وآمد بیشتر پژوهشگران و اندیشمندان و دسترسی آنان به منابع عظیم گنجینۀ رضوی شود.

آمادگی کامل پایگاه‌های اورژانس حرم رضوی در روز عید فطر

ناصر سرگلزایی در گفت‌وگو با آستان نیوز ابراز کرد: به همت مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی تعداد پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی این آستان ملکوتی در مراسم نماز عید فطر حرم مطهر رضوی با توجه به حضور گسترده مردم خداجوی مشهدمقدس و زائران در این مراسم و در راستای ایجاد آرامش و حفظ سلامتی نمازگزاران افزایش می‌یابد.

وی به فعالیت 11 پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی در زمان اقامه نماز عید فطر اشاره و اضافه کرد: همچنین حدود 15 پایگاه سیار فوریت‌های پزشکی به منظور ارائه خدمات به بیماران اورژانسی در زمان اقامه نماز عید فطر در گوشه و کنار اماکن متبرکه این آستان مقدس برپا خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی با تأکید بر فعالیت آمبولانس‌های این مؤسسه در صحن و سرای رضوی گفت: نیروهای پایگاه‌های ثابت فوریت‌های پزشکی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در صحن‌ها و رواق‌های مختلف مانند صحن جمهوری اسلامی، صحن آزادی، صحن جامع رضوی و صحن انقلاب اسلامی نیز تقویت خواهد شد.

سرگلزایی از پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن هدایت حرم مطهر رضوی به عنوان یک مرکز مجهز اورژانس نام برد و ادامه داد: این مرکز با برخورداری از تخت‌های بستری و اقدامات پزشکی CPR با همیاری خادم‌یاران سلامت رضوی همکار با مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی به صورت شبانه‌روزی و رایگان پذیرای بیماران اورژانسی این آستان مقدس است. بیماران در صورت نیاز به خدمات پزشکی تکمیلی از این مرکز به بیمارستان‌های سطح شهر مشهد اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: دارالشفاء امام رضا(ع) نیز با بهره‌مندی از بخش‌هایی مانند پزشکان عمومی، اورژانس و تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی در ایام تعطیلات عید فطر آماده خدمات‌رسانی به عموم بیماران است.

مدیر عامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی گفت: مرکز فوریت‌های پزشکی این مؤسسه از طریق تماس با شماره‌ داخلی 2424 و شماره‌ عمومی 32002424، در تمام ساعات شبانه‌روز آماده‌ ارائه‌ خدمات به مردم است تا آنان با آرامش خیال به زیارت بپردازند./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات