۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۱۰۶۱۷
رییس اداره اوقاف ساری:

مشکلات مدارس علمیه با احیای موقوفات رفع خواهد شد

مشکلات مدارس علمیه با احیای موقوفات رفع خواهد شد
حجت الاسلام سلطانیبا بیان این که وقف منبع مناسبی برای اداره حوزه‌ها است، گفت: با احیای کامل موقوفات حوزه‌های علمیه بسیاری از مشکلات مدارس علمیه نیز رفع خواهد شد.
حجت الاسلام سلطانی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، مسأله وقف را یکی از سنت‌های حسنه دینی و عامل تقویت ارزش‌های الهی در جامعه معرفی کرد و با بیان این که آثار و برکات وقف تنها در عرصه اقتصادی نیست بلکه در طول تاریخ آثار فرهنگی، دینی و اجتماعی موقوفات ملموس بوده است، افزود: فرهنگ وقف عامل تقویت دین و معنویت در جامعه اسلامی است.
 
حجت الاسلام سلطانی با بیان این که بسیاری از موقوفات ما برای عزاداری امام حسین (ع) است، خاطرنشان کرد: واقفان خیر اندیش به دلیل عشق و دلدادگی به اهل بیت (ع) به ویژه سید و سالار شهیدان بخش مهمی از اموال و دارایی‌های خود برای تقویت نهضت عاشورا وقف کرده اند.
 
وی با اشاره به این که یکی از دلایل گرایش مردم به سمت وقف، تلاش تبلیغی علما و روحانیان در طول تاریخ بوده است، بیان داشت: علما به دلیل نفوذ کلامی که در جامعه داشتند توانستند بخش مهمی از مردم را به سمت موقوفات هدایت و راهنمایی کنند.
 
رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری، یکی از کارکرد‌های مهم وقف در ادوار مختلف تاریخ، پشتیبانی از طلاب و حوزه‌های علمیه بوده است، خاطرنشان کرد: علما و فقهای دینی به منظور پشتیبانی از حوزه‌های علمیه، مسیر موقوفات را به سمت حوزه‌های علمیه سوق دادند.
 
حجت الاسلام سلطانی با بیان این که بسیاری از مدارس علمیه با بهره گیری از ظرفیت موقوفات اداره شده اند، بیان داشت:، اما متأسفانه با گذشت بسیاری از موقوفات به فراموشی سپرده شده اند که نیازمند احیای مجدد هستند.
 
وی با اشاره به این که علما همواره بر فاصله گرفتن حوزه از بودجه‌های دولتی تأکید داشته و دارند، خاطرنشان کرد: نظر علما و مراجع تقلید حفظ استقلال حوزه و اداره آن بر اساس وجوهات شرعی است.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که موقوفات نیز می‌توانند یک منبع مناسبی برای اداره حوزه‌ها باشند، بیان داشت: با احیاء کامل موقوفات حوزه‌های علمیه بسیاری از مشکلات مدارس علمیه برای تأمین هزینه‌ها رفع خواهد شد.
 
رییس اداره اوقاف وامور خیریه ساری با اشاره به این که تلاش و همکاری مجموعه اوقاف با حوزه علمیه به منظور شناسایی و احیای موقوفات با جدیت ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تاکنون نیز در این خصوص توفیقات خوبی حاصل شده که تا احیاء کامل موقوفات ادامه خواهد داشت./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات