۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۶۲۲۴۰۴
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

نقش راهپیمایی اربعین در انسجام اجتماعی و مقدمه حکومت مهدوی + فیلم

نقش راهپیمایی اربعین در انسجام اجتماعی و مقدمه حکومت مهدوی + فیلم
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حضور 20 میلیون نفر در مراسم پیاده روی اربعین را برای دنیا یک امر شکننده دانست و آن را مقدمه حکومت مهدوی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در همایش بزرگ «اربعین و فرصت های تبلیغی» که به همت ستاد اربعین دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به نقش اربعین در انسجام اجتماعی و مقدمه حکومت مهدوی اظهار داشت: از 150 سال پیش مباحث اجتماعی و جامعه شناختی به صورت یک رشته مستقلی شروع شد تا تلاش کند ایده نیچه را که "خدا مرده است" تئوری سازی کند و یکی دیگر از دانشمندان جوامع را متمایل بالذات می داند و نتیجه می گیرد که جوامع قابلیت انسجام ندارند و طبعاً وقتی که جوامع با هم منسجم نشدند، حکومت واحده جهانی هم مطرح نخواهد شد؛ در این راستا، تلاش زیادی صورت گرفت و کتاب های زیادی نوشته شد و به نظرات زیادی پرداخته شد؛ چند سالی است که اوضاعشان در حال به هم ریختن است.

وی گفت: مهم ترین کاری که حضرت مهدی(عج) انجام می دهند، امر به معروف و نهی از منکر است که آن حضرت اقامه می کنند که شهید مطهری از آن به اصل اصیل و رکن رکین اسلام تعبیر می کند.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروزه در جامعه ما با این مسأله در قالب های مختلف توجه می شود؛ اکنون پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر هم ستادی است و هم نیست؛ امری ستادی است، به این منظور که به صورت سازمانی با آن برخورد می شود اما مقدمات آن را فراموش می کنیم.

وی افزود: امر و نهی کردن به افراد یک مقدمه ای ندارد و آن این که ابتدا بایستی یک انسجامی بین افراد صورت بگیرد که به هم وابسته باشند تا در کار یکدیگر دخالت کنند؛ اما دنیای غرب می گوید بنیان زندگی هر کسی به خود او مربوط است.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی اظهار داشت: اربعین دارد این مقدمه را ایجاد می کند که تمام دنیا حول محوری به نام امام حسین(ع) جمع می شوند و به هم بسته می شوند و وقتی که این انسجام ایجاد شود، زمینه برای دخالت و امر به معروف و نهی از منکر فراهم می شود.

وی گفت: حضور 20 میلیون نفر در مراسم پیاده روی اربعین برای دنیا یک امر شکننده است و برای شان سؤال است که چه امری این اتفاق را رقم می زند؛ این همان مقدمه حکومت مهدوی است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: خبرگزاری ها تمام جمع هایی که در دنیا انجام می شود از جمله گاوبازی و گوجه بازی و غیره را پوشش می دهند اما یک جمعیت 20 میلیونی را پوشش نمی دهند در صورتی که این اتفاق هم یک واقعه و پدیده اجتماعی است چرا که تمام بنیان و مبانی نظری شان را به هم می ریزد.

وی افزود: در دنیا هر کسی به فکر خودش است، اما اجتماع عظیم اربعین نشان می دهد که همه به فکر هم هستند؛ سال گذشته در مسیر بازگشت از پیاده روی اربعین در کربلا با خانواده ای از اهل بصره برخورد کردم که می گفتند یک سال هزینه مان 70 هزار دلار بود که همه را در این راه هزینه کردم و دستم خالی شد و دارم بر می گردم.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان این که مشارکت کنندگان در اجتماع اربعین در حکومت مهدوی سهیم هستند، اظهار داشت: این مسأله نشان می دهد که فضای همبستگی در حال ایجاد شدن است و این واقعه برای متفکرین و سیاستگذاران سخت است. لذا هر کسی به اندازه خود در این انسجام سهم داشته باشد، در حکومت مهدوی سهم دارد. /ج

تعداد بازدید : 8

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مهدی فلاحی
ارسال نظرات