۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۲۴۰۴۹
مسؤول فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

راهپیمایی اربعین ظرفیت ویژه‌ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی است

راهپیمایی اربعین ظرفیت ویژه‌ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی است
مسؤول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: مراسم و راهپیمایی اربعین ظرفیت ویژه‌ای برای شکل‌دهی به امت واحده اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام امید رحمانی، مسؤول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن اربعین حسینی، به تبیین زمینه‌های شکل‌گیری امت واحده اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخت.

وی افزود: با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که راهپیمایی اربعین حسینی که بر محور فضائل الهی و فطری چون ظلم‌ستیزی، ذلت‌ناپذیری، ایثار، شهادت و ایمان به حقیقت دین با تبعیت از الگوی تجسم‌یافته این آموزه‌ها، یعنی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شکل یافته، به‌مثابه عاملی نیرومند توانسته است همبستگی و وفاق اجتماعی در میان جامعه اسلامی را به بهترین شکل ایجاد کند.

این مسؤول حوزوی افزود: امتداد این فرهنگ همبستگی بی‌نظیر، امت واحده اسلامی را شکل می‌دهد و چشم‌انداز ایجاد تمدن نوین اسلامی نمایان سازد؛ چراکه تمدن نزدیک‌ترین واژه به فرهنگ است.

حجت‌الاسلام رحمانی گفت: سنخیت و هماهنگی این دو شبیه یک جاده است که ابتدای آن جاده، فرهنگ و انتهای آن تمدن قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حقیقت تمدن نمونه عالی فرهنگ و به تعبیر شهید مطهری تمدن، جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است، یعنی وقتی فرهنگ ظهور و جلوه اجتماعی پیدا می‌کند، تمدن می‌شود.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به لزوم تقویت و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم اربعین، اظهار کرد: با توجه به غایات مراسم اربعین که ظرفیت شکل‌دهی به امت واحده اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی است، باید به ظرفیت عبادی و سیاسی اربعین برای جامعه اسلامی و فرآوری ذخایر آن توجه خاص کرد.

وی ادامه داد: چنان‌که حضرت امام (ره) در رابطه با بهره‌مندی همه‌جانبه از سوگواری برای حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) توصیه کرده و می‌فرماید: «انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهدا... جنبه سیاسی این مجالس بالاتر از همهٔ جنبه‌های دیگر است... مسئله، مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دیدِ الهی که داشتند، می‌خواستند که این ملت‌ها را از راه‌های مختلف با هم بسیج و یکپارچه کنند تا آسیب‌پذیر نباشند»./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات