۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۶۳۲۱۷۴
آیت الله اعرافی:

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نگاه فقاهتی را وارد قلمرو تفسیر قرآن کردند

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نگاه فقاهتی را وارد قلمرو تفسیر قرآن کردند
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور از برگزاری بیش از 300 درس تفسیر در حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نگاه فقاهتی را وارد قلمرو تفسیر قرآن کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور امشب در مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با محوریت دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، قم را عاصمه فکر و فرهنگ شیعی و اسلامی دانست و گفت: پژوهشگران در این همایش ملی پیوند حوزه، مرجعیت و قرآن را به خوبی نشان دادند.

وی با بیان اینکه قم در آستانه یکصدمین سالگرد باز تأسیس و احیای حوزه علمیه است، اظهار داشت: قم یکصدمین سال از همراهی خود با حوزه را تجربه می کند و کوله بار سنگینی از دانش و اندیشه و دستاوردهای علمی را با خود به همراه دارد.

آیت الله اعرافی از تشکیل دبیرخانه ای در حوزه برای بررسی یکصد سال پیشرفت های علمی گذشته خبر داد و بیان کرد: قم یکصد سال پر بار و پر ثمری را تجربه کرده است؛ قم با کمال افتخار از گذشته حوزه های علمیه بهره ای فعال و پر خیر و ثمر و برکت برده، اما هرگز صرفاً مصرف کننده نبوده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه پرونده حوزه در زمینه تفسیر و علوم قرآنی بسیار پر بار است، عنوان کرد: قم در 40 سالگی خود پایگاه نهضت بزرگ و جهانی امام خمینی(ره) شد؛ حرکت انقلاب اسلامی در قم از سال 1300 شروع شد و در سال 1342 با فریاد بلند امام راحل به اوج خود رسید.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه گنجینه تفسیر ترتیبی قم ذی قیمت است، بیان کرد: قم تولید کننده چندین تفسیر جامع و ده ها و صدها تفسیر ترتیبی در ادوار گذشته بوده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: حوزه علوم قرآن به مفهوم کلاسیک و سنتی آن با مقداری رویکردهای جدید در قم پرونده قوی تری پیدا کرده است و کارنامه بزرگان حوزه در این بخش بسیار درخشان است که در این میان کتاب المدخل فی التفسیر جایگاه ویژه ای دارد.

وی از برگزاری بیش از 300 درس کوچک و بزرگ تفسیر در حوزه علمیه قم خبر داد و عنوان داشت: امروز در زمینه زبان و روش شناسی قرآن کریم، مکاتب تفسیری و تحلیل ابعاد و زوایای آن، مباحث تطبیقی ایده هایی که در غرب در زمینه قرآن انجام شده است، توسعه قرآن و مرزهای علوم قرآن به سوی دانش های معاصر و ترجمه کارهای بسیار خوبی در حوزه انجام شده است؛ در درختواره دانشی حوزه نیز اهمیت ویژه ای به مباحث قرآنی داده شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهتمام و توجه نسل جدید مرجعیت به تفسیر و علوم قرآنی ادامه داد: مرجعیت ما در صد سال گذشته چهار یا پنج نسل را تجربه کرده است؛ آیت الله فاضل لنکرانی از پیشگامان و چهره های مشهور حوزه تفسیر هستند؛ ایشان از نسلی هستند که به شکل خوب و برجسته ای نگاه فقاهتی را به قلمرو تفسیری وارد کرده اند؛ امروز نیازمند منهج نوین اجتهادی جامع هستیم./841/پ

حسین ثالث موید
ارسال نظرات