۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۶۳۸۰۹۲
سفیر افغانستان در ایران:

نقش رهبران معنوی و علما در صلح و امنیت منطقه بی بدیل است

نقش رهبران معنوی و علما در صلح و امنیت منطقه بی بدیل است
سفیر افغانستان در ایران با اشاره به لزوم تبیین معارف اسلامی گفت: در زمینه صلح منطقه ای و همکاری کشورها برای تأمین امنیت نقش علما و رهبران معنوی جامعه بی بدیل خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران امروز در دیدار حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به حضور طلاب افغانستانی در حوزه علمیه قم و مجامع علمی ایران گفت: قطعا این افراد وقتی به کشور خود باز می گردند تأثیرات خود را خواهند گذاشت.

وی افزود: تشکر می کنیم که طلاب افغانستان را پذیرفتید و از فیض و دانش علمی روحانی مراجع کسب فیض می کنند تا بتوانند در زمینه دینی اثرگذاری داشته باشند.

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به مسائل منطقه اظهار داشت: افغانستان و ایران و دو کشور همسایه و برادر هستند که باید در همه برهه ها در کنار یکدیگر باشند تا بتوانند مشکلات را ساماندهی و حل کنند.

وی به فعالیت های گروه های تکفیری در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: باید مراقب حرکت های افراطی در منطقه به ویژه افغانستان باشیم، متأسفانه بخشی از جنگ افغانستان به دلیل فعالیت های خرابکارانه و تکفیری برخی گروه ها است.

لیوال ابراز داشت: چگونگی مبارزه با این گروه ها از موضوعات مهم است، اسلام عزیز دین اعتدال و صلح است و افراط و تفریط در آن جایی ندارد، گروه های افراطی که در منطقه فعالیت دارند به مذاهب مردم توجهی نمی کنند و از همه مسلمانان قربانی می گیرند و ایجاد وحشت می کنند.

وی عنوان کرد: توقع ما این است که در زمینه ترویج بیشتر فکر اعتدالی و انسان دوستانه کار شود و حوزه های علمیه و علوم اسلامی در این زمینه می توانند نقش آفرینی جدی داشته باشند، در زمینه صلح منطقه ای و همکاری کشورها برای تأمین امنیت نقش علما، روحانیون و رهبران معنوی جامعه بی بدیل خواهد بود.

سفیر افعانستان در ایران خاطرنشان کرد: در افغانستان نیز به نقش علما در زمینه تأمین صلح توجه داریم، بخشی از مردم افغانستان شیعه هستند و رابطه دائمی با ایران و حوزه قم دارند.

وی از حضور 3 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران اسلامی خبر داد و اضافه کرد: مهاجران مشکلاتی دارند، البته بر اساس توجه و شفقت مقامات عالی در جمهوری اسلامی ایران مشکلات تعلیم و رفتن به مدارس حل شده است، امیدواریم با تعاملاتی که انجام می شود مشکلات مهاجران برطرف شود تا زندگی آبرومندانه ای داشته باشند و مانند غریبه ها پنداشته نشوند.

 

محمد قمین
ارسال نظرات