۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۶۴۸۲۱۶
یامین‌پور:

شاهد فروریختن شوآف‌های فرهنگ غرب هستیم

شاهد فروریختن شوآف‌های فرهنگ غرب هستیم
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: ما شاهد فروریختن ادعاها و شوآف‌های جهانی شدن فرهنگ غرب در درون مرزهای آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پدیده کرونا، عصر امروز با حضور وحید یامین‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، میثم مهدیار معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و دکتر سجاد صفار هرندی مدیر گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.

ابتدا یامین پور با اشاره به ناتوانی کشورهای غربی در مدیریت این بحران گفت: هنگامی که یک بحران جهانی رخ می‌دهد و هیچ نهاد موثری نمی‌تواند تأثیری بگذارد؛ ما دست کم در آینده شاهد علاقه ملت‌ها و کشورها به فضای درونی خواهیم بود که ایتالیا از جمله این کشورهاست.

وی ادامه داد: البته ما نباید هیجان زده حرف‌های خودمان را تئوریزه کنیم؛ ما شاهد فروریختن ادعاها و شوآف‌های جهانی شدن فرهنگ غرب درون مرزهای آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی هستیم. امیدوارم این فروریختن در درک روشنفکران داخل از تحولات جهانی تأثیر بگذارد. متأسفانه روشن‌فکران آنها دارند به جهان پسا کرونا می‌اندیشند و روشن‌فکران ما به دنبال وام گرفتن از سازمان‌های جهانی غرب هستند و در متن خودشان تاثیری ندارند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به پیشنهاد ساختار جدید در فرهنگ و اجتماع بعد از این پدیده پرداخت و ادامه داد: اگر ما بپذیریم که سرنوشت جوامع مشترک شده و مسیری که جوامع تا امروز پیموده‌اند بی تأثیر بوده است؛ نگاه‌ها به دنبال مسیر جدید خواهد رفت. یکی از اتفاق‌ها و گشایش‌های جدید، ترمیم آسیب‌ها توسط مردم است.

وی با اشاره به مواسات اظهار داشت: ویروس کرونا با هم بودن مردم را نشانه گرفته است؛ ما به مردم توصیه می‌کنیم تا به خانه‌هایتان بروید، اجتماع نداشته باشید و هر مکانی که امکان اجتماع دارد را محدود می‌کنیم. از طرف دیگر فاصله گذاری اجتماعی را مطرح می‌کنیم؛ یعنی در بطن جامعه، مردم را جدا می‌کنیم. با وجود این فاصله گذاری‌ها، رهبر انقلاب، برای جبران این شکاف و آثار بحران، هم‌گرایی را پیشنهاد می‌کنند. اسم این همگرایی را نیز رزمایش مؤمنانه یا مواسات می‌گذارند.

یامین پور در پایان گفت: حرکت و کمک مردم برای حل مسأله خودشان، تأثیرش را در کشور نشان خواهد داد؛ زمانی‌که پیشنهادها برای فاصله اجتماعی است، ما دعوت به همیاری می‌کنیم. تعداد زیادی سازمان مردمی، NGO و خیریه توسط کشورهای اروپایی و جامعه جهانی وجود دارد اما هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران توانایی استفاده از ظرفیت مردمی را ندارد و مشابه حرکت ایران را در هیچ جایی نمی‌بینید. /882/ 202/

ارسال نظرات