۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۴۸۳۸۳
استاد حوزه علمیه:

رزمایش «مواسات» زمینه‌ساز برخورداری همگان از حقوق عادلانه است

رزمایش «مواسات» زمینه‌ساز برخورداری همگان از حقوق عادلانه است
استاد حوزه علمیه گفت: رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه مواسات سبب کاهش فاصله طبقاتی و برخورداری همگان از حقوق عادلانه و یکسان خواهد بود.

حجت‌الاسلام علی محمدی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به اجرای همدلی و کمک مؤمنانه «مواسات» در کشور در لبیک‌گویی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی به تبیین مواسات در فرهنگ اسلامی پرداخت.

وی افزود: رسول خدا (ص) می‌فرماید: «یَا عَلِیُّ سَیِّدُ اَلْأَعْمَالِ ثَلاَثُ خِصَالٍ إِنْصَافُک اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِک وَ مُسَاوَاةُ اَلْأَخِ فِی اَللَّهِ وَ ذِکرُ اَللَّهِ عَلَی کلِّ حَالٍ» و تأکید می‌کند ای علی! سرآمد اعمال سه خصلت است: در مورد دیگران انصاف ورزیدن، برای خدا با برادران ایمانی مواسات داشتن و در همه حال به یاد خدا بودن.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: همدردی با دیگران و شریک ساختن آنان در بهره‌گیری از مواهب زندگی از آن جهت که نوعی درمان و اصلاح اجتماعی است، مواسات نامیده می‌شود و به طور خلاصه معانی و واژگان هم‌نوا مواسات مواردی چون یاری، یاری کردن، یاری دادن، یاریگری، هم‌یاری، کمک، کمک‌رسانی، خیررسانی، خدمت‌رسانی و ... است.

وی افزود: نکته قابل توجّه در مواسات مالی این است که شرط تحقّق آن نیازمند بودن شخص به چیزی است که در اختیار دیگران می‌گذارد. به بیان روشن‌تر کمک کردن به دیگران سه درجه دارد که هر یک عنوانی خاص و ارزشی متفاوت با دیگری دارد.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: درجه اوّل کمک کردن به نیازمندان از اضافه بر نیاز خود است که این نوع از کمک کردن، با توجّه به چگونگی آن، انفاق، اهدا، صدقه و سخا و امثال آن نامیده می‌شود.

وی اضافه کرد: درجه دوم شریک کردن نیازمندان با خویش و سهیم کردن آنها در آنچه خود به آن نیازمند و علاقه‌مند است که این نوع کمک‌رسانی، مواسات نامیده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: درجه سوم واگذار کردن همه آنچه خود به آن نیاز دارد، به دیگران که این نوع از کمک‌رسانی، از بالاترین ارزش‌های اخلاقی شمرده می‌شود و ایثار نام دارد.

وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «نِظامُ الدّینِ خَصلَتانِ: إنصافُک مِن نَفسِک و مُواساةُ إخوانِک» و تأکید می‌کند قوام و نظام دین، به دو چیز است؛ انصاف ورزیدن و مواسات نسبت به برادران ایمانی.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه اظهار کرد: کاربرد مواسات در احادیث اسلامی گاه به معنای سهیم کردن دیگران با خود در بهره‌گیری از مواهب زندگی و امکانات مادّی مورد نیاز خویش است و گاه به معنای رعایت عدالت در برخورد با دیگران به کار می‌رود.

وی تصریح کرد: «مواسات» به معنای اوّلش فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد و به معنای دومش زمینه‌ساز برخورداری همگان از حقوق عادلانه و یکسان خواهد بود؛ ازاین‌رو اجرای این رزمایش می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکلات اقشار آسیب‌پذیر و بهره‌مندی آن‌ها از حقوق عادلانه داشته باشد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات