۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۵۰۳۸۰
یادداشت؛

اردشیر زاهدی و اخلاق اپوزیسیونی

اردشیر زاهدی و اخلاق اپوزیسیونی
وجود اپوزیسیون برای نظام‌های پساانقلابی امری طبیعی است، چراکه فروپاشی نظام پیشین –به روش دگرگون‌سازی- منافع عده‌ای را نابود می‌کند و آن‌ها هم در تلاش هستند به فضای قبل برگردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، «عبدالله گنجی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

سخنان اردشیر زاهدی و واکنش‌ها به آن پدیده متأخری است که در چند سال اخیر نمونه‌های دیگری نیز در بین اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی داشته است. وجود اپوزیسیون برای نظام‌های پساانقلابی امری طبیعی است، چراکه فروپاشی نظام پیشین –به روش دگرگون‌سازی- منافع عده‌ای را نابود می‌کند و آن‌ها هم در تلاش هستند به فضای قبل برگردند. درعین حال در نظام‌های دگرگون شده کسانی هستند که اگر انقلاب موجود برآمده از اراده ملی و اصیل باشد گردن می‌نهند و محترم می‌شمارند (هرچند قبول نداشته باشند). به بهانه سخنان زاهدی می‌توان غوری در اپوزیسیون نمود و چرایی بازگشت ذهنی- فکری برخی از آنان را جست‌وجو کرد.

برای فهم این مهم علاوه‌بر فهم ساختاری اپوزیسیون می‌توان با درک نگرشی نیز آنان را دسته‌بندی کرد. از جهت ساختاری اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی به صورت کلان عبارت است از: ۱- وابستگان به نظام پیشین؛ ۲- مجاهدین خلق (منافقین)؛ ۳- چپ‌های صدر انقلاب اسلامی؛ ۴- اصلاح‌طلبان مهاجرت کرده و ۵- بخشی از اعضای دولت موقت که در کشور حضور دارند. در بین هر نحله نمونه‌هایی یافت می‌شود که منطق، عظمت، حقانیت، قانون‌گرایی و... جمهوری اسلامی در مقابل غرب را می‌ستایند (حتی اگر احساس تعلق نکنند).

اما از جهت نگرشی نیز اپوزیسیون قابل دسته‌بندی است:

۱- دسته‌ای هستند که از جهت سخن و ادبیات بسیار وقیح و کثیف هستند. هیچ حد و مرزی برای دشمنی نمی‌شناسند و برای رسیدن به آنچه در ذهن می‌پرورانند از هیچ ارتباطی فروگذار نمی‌کنند. نابودی ایران و حاکمیت به‌وسیله امریکا هم برای‌شان موضوعیت دارد. یکپارچه سیاه می‌بینند و به تنفر رسیده‌اند و از انداختن یک عکس با وزیر خارجه امریکا هم احساس هویت می‌کنند. به این جماعت «ویران‌طلبان» هم می‌گویند که ارتزاق‌شان را از سیستم‌های امنیتی غرب می‌گیرند. این دسته حتی برای شهادت حاج قاسم نیز شادی می‌کردند و از علنی کردن این شادی فروگذار نکردند.

۲- دسته‌ای هستند که نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند، اما حاضر نیستند ذیل پرچم امریکا، انگلیس و... بر ایران بتازند و در دوگانه ایران-غرب سکوت کرده‌اند. منتظرند دیگری براندازد و ایشان فقط کف و سوت آن را بزنند، اما اجازه همراهی علنی با دشمنان ایران را به خود نمی‌دهند. احتمالاً این جماعت قدری با تاریخ ۲۰۰ ساله ایران آشنایی دارند.

۳- برخی اپوزیسیون هستند، اما به اخلاق و وجدان پایبندند. برای خود حریتی قائل هستند. اگر ۱۰ اشکال به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند، ممکن است یک نکته مثبت را هم بگویند. انصاف برای‌شان موضوعیت دارد. ممکن است در منازلی تربیت یافته باشند که بن‌مایه‌های چنین تربیتی داشته‌اند که در حق دشمن هم نباید بی‌انصافی کرد.

۴- عده‌ای هستند که به این باور رسیده‌اند که دشمنی غرب با جمهوری اسلامی فراتر از نظام سیاسی مستقر است. متوجه شده‌اند که از نگاه غرب این فرهنگ و تمدن ایران است که مقوم نظام مستقر است و نابودی آن مقدم بر حذف نظام سیاسی است. سخن آن امریکایی که باید ریشه ملت ایران را خشکاند، یا عبارت صریح «ملت تروریست» ترامپ از این نمونه است. ویرانی و تجزیه ایران از سوی دشمنان، برخی از اپوزیسیون را که عرق ملی دارند هشیار کرده است؛ لذا بین نابودی ایران از سوی دشمنان و حاکمیت موجود، وضع موجود را ترجیح می‌دهند، این جماعت ضمن حفظ مرزبندی، از ایران حمایت می‌کنند و با دشمنان آن در فضای رسانه درگیر هستند. زاهدی را باید از این جنس دانست.

زاهدی دنبال چیزی نیست و سن و سال وی این را گوشزد می‌کند. حتی انگیزه دفن در ایران نیز از ایشان تاکنون صادر نشده است. برخی از اپوزیسیون از جمله زاهدی یا جناب علیزاده یا دانا وقتی در غرب مستقر شدند توانستند سخنان، مواضع و منطق دو طرف را مجدداً بازخوانی و خود را جایابی کنند. وقتی زاهدی سردار شهید را می‌ستاید یا با صراحت به وزیر خارجه امریکا می‌گوید غلط کردی، گذشته‌ای را می‌شناسد که نسل بنده و بعد از آن نمی‌شناسیم. زاهدی وابستگی را دیده است، دخالت را لمس کرده است، ناتوانی‌های دیروز و توانمندی امروز را می‌فهمد و می‌شمارد. پول‌پرستی سران ارتش دیروز و مجاهدت امروز (امثال سردار سلیمانی) را دیده است و در لب گور به خود اجازه نمی‌دهد روایتی خلاف وجدان ارائه دهد. او ابایی ندارد که به کسانی که پول ملت را برده‌اند و اکنون مدعی نجات ملت شده‌اند بتازد. او وزیر خارجه بوده است و خفت و خواری سیاست خارجی ایران را دیده است که امروز از دیپلمات‌های ما تمجید می‌کند.
 
او در پرونده دیپلماسی دوران ۳۷ساله پدر همسر خود چه افتخاری می‌تواند بیابد؟ ماجرای ظفار؟ بحرین؟ حمایت از صهیونیست‌ها؟ وابستگی نظامی؟ او قدردان ایران مستقل است. او افتخار می‌کند ایران امروز خود توانمندی دفاعی را تولید می‌کند. همیشه تعریف دشمن مؤثرتر از تعریف دوست بوده است. ما قرار نیست زاهدی و امثال وی را در آغوش بگیریم یا تمجید کنیم و یا پیشنماز قرار دهیم. اما لازم هم نیست نیت‌خوانی کنیم و او را هل دهیم و خاموش کنیم.

اثبات حقانیت ما از زبان او صادر شده است. زمانی این اثبات حقانیت برجسته می‌شود که او منافعش با انقلاب اسلامی آسیب دیده باشد و خانواده‌اش تحقیر شده‌ باشند. اما سن و سال و اندکی وجدان به او اجازه می‌دهد یک غرب با دو ایران را مقایسه و آن را بازگو کند.

او سربازی را که امروز برای ایران می‌دود، می‌ستاید زیرا سربازی را که طی سه روز در جنگ دوم جهانی در قزوین نتوانست مقاومت کند دیده است. او استانداردهای عظمت ایران را می‌خواهد و می‌شناسد و اکنون این استانداردها را در نظام مستقر می‌یابد و بازگو می‌کند. سخنان او چیزی به خودش اضافه نمی‌کند اما سپری است در مواجهه با کسانی که تلاش می‌کنند بر منطق مستحکم، ایستادگی، استقلال‌طلبی و مقاومت ملت ایران خاکستر بپاشند. او با ما نیست اما بر ما هم نیست./1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
در باره ی اردشیر زاهدی : اوٌَلین و بد ترین اثری که دارد این است که ممکن است بی بی سی فاسد و لجن را بعنوان یک رسانه ی منصف و بی طرف که خبر های مخالفین و موافقین را پخش میکند و با همه بطور عادلانه رفتار میکند برای برخی از کسانی که بخاطر داشتن عواطف خوب و صفای انسانی زیاد مجال اندیشیدن به جوانب گوناگون مثبت و منفی رفتار ها و گفتار ها را نیابند جا بیندازد . دیگر این که نه تصدیق زاهدی فاسد و نه تکذیب او از عظمت و شکوه ایران اسلامی دردی از درد ها و مشکلی از مشکلات را حلٌ میکند . علاوه بر این که جوجه ها را در آخر پائیز باید شمرد . ممکن است که او و بی بی سی برای تقویت یکدیگر تبانی نکرده باشند باشند . مگر زاهدی خیانت ها و ستمگری های خود را جبران کرده است؟ یاد مان نرود که شیطان نیز گاهی حق میگوید امٌا همانطوری که این نویسنده ی محترم بیان فرموده اند نا گزیر است .نا گزیر بودنش برای گفتن حق نیز فریب دادن بندگان خدا را در پی دارد نه در جهت خیر خواهی آنان . لذا فراموش نمیکنیم که اعتماد به دشمن خطا است . عواطف خوب را نیز لازم است تحت امر عقل بکا ر گیریم . کسی کو ز شیطان بوسیده دست . چگونه تواند از این بند رست ؟
همه عمر کرده است وی بندگی ، به شیطان و اعمال درندگی . کدام فرد آزاده شد بی شرف؟ به دین الهی نمود خود طرف ؟ بگو خود فریب ای دغلباز و پست . به شیطان کدام عاقلی داد ه دست؟ با عرض پوزش از این نویسنده خوب و عزیز و تشکر از ایشان حقیر نظر حودم را در مورد زاهدی بیان کردم .
1
0
علی کاظمی
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
با نظر این کاربر عزیز بسیار موافقم مرحبا به دقت نظر ایشان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
خیلی مصاحبه تابلویی بود به نظر من چون مجری یه سوال میکنه زاهدی ۵۰ تا جمله پشت هم میگه انگار برنامه ریزی شده بود مجری هم فقط شنونده بود!!!. دوباره گوش بدید تا متوجه منظورم بشوید. اینکه نیت بی بی سی از این مصاحبه چی بوده برای من جای سوال هست. از تعداد کامنت های طرفداری از این شخص آلوده و جنایتکار و شاه پرست میشه متوجه شد بی بی سی زده وسط خال. چرا که با دست گذاشتن روی آرزوهای سرخورده ما و احساس ضعف رسانه ای طرفداران جمهوری اسلامی ایران منجمله خود من باعث شده از اعترافات یک مهره پیر و‌پوسیده رژیم گذشته هم برای خودش اعتبار رسانه ای نزد طرفدارن انقلاب اسلامی ایران عزیز کسب بکنه و هم به نوعی پروژه تطهیر رژیم منحوس پهلوی و ایادی اش را جا بندازه. متاسفانه ما ایرانی ها احساسی هستیم و زود فریب می خوریم حتی طرفدارن حزب اللهی و دو آتشه انقلاب بزرگ اسلامی. از مرور کامنت ها کاملا معلومه بی بی سی خیلی عالی زده به هدف.
1
0
مصطفی کریمی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
من این را قبول دارم که آقای اردشیر زاهدی به کشورش خیانت کرده بود ولی الان دیدگاهش تغییر کرده سالهای آخر عمر شاید میخاد واقعیتهایی را بگه ما نباید اونو بزنیم . ای کاش مسئولینمون امکان بازگشت او را به کشور فراهم کنن تا از او دعوت بشد به صدا و سیما بیاید و خیلی واقعیتهای دیگر را به همه جهانیان بگوید دین ما به ما گفته گذشت کنیم و خدای ما توبه پذیر است و باید اینقدر سنگ دل و دل گیر نباشیم و حال ادمها را در نظر بگیریم این اقا باید بیاد مملکت خودش و خیلی چیزهای نگفته را بگه .
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
اینکه اردشیر زاهدی واقعا توبه کرده و یا نیت دیگری دارد را فقط خدا عالم است که به دلها آگاه است. اما ما در قبال این حرفها دو وظیفه داریم: اول اینکه حرفهای او و امثال اکبر اعتماد را مانند چماقی بر سر ضد انقلاب فرود آوریم. دوم اینکه مواظب باشیم این حرفها به معنی تطهیر رجال فاسد دوره پهلوی و تراشیدن چهره وطن دوست از آنها تمام نشود. باید تاکید کنیم که امثال زاهدی و اعتماد استثنا هستند. حقیقت هم همین است
1
0
سارا بهرام پور
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
اردشیر زاهدی با وجود تمام نقایص و عملکردهای گذشته اش صد شرف دارد به وطن فروش‌های داخلی که آزادانه در کشور زندگی می کنند و شبانه روز در حال خیانت به نظام و اسلام و انقلاب و وطن خود هستند. ما حدیث داریم قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أفضَلُ الجِهادُ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ ، أفضَلُ الجِهادِ كَلِمَةُ حُكمٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ یعنی زدن حرف حق در مقابل فرمانروای ستمکار از بزرگترین عبادات است. من نمی‌خوام بگم اردشیر زاهدی یک قدیسه است او هم مشکلات و نواقص خودشو داره و مثل خیلی آدما ظلمهایی کرده و اشتباهاتی داشته و شاید دارد اما اینگونه در بیخ گوش استکبار ندای حقانیت ملت ایران را سر دادن اجر خاص خودش رو داره و قابل تحسینه
2
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
با درود و سلام بر شما خواهر گرامی . امٌا یک نکته را هم از نظر دور نداریم که دنیای فاسد غرب که سیاست ماکیاولی دارد برای اینگونه از جرثومه های فساد نه تنها مزاحمتی ایجاد نمیکند بلکه برای طرفدار آزادی و حقوق بشر جلوه دادن خود آنان را میابد تا به هدف مشترک خودشان که نابودی اسلام است (که البتٌَه زهی خیال باطل که انٌا نحن نذٌَلنا الذٌِکرَ و اِنٌا لَه لَحافِظونَ) همکاری کنند . مؤمن باید فطن و کیٌِس باشد .و هر گز جانب احتیاط را از دست ندهد . ان شا ءالله خدا ی تعالی بر توفیقاتتان بیفزاید و سر افراز باشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
در سایه لطف الله همه تلاش های کثیف و جنایتکارانه آمریکا علیه مردم مظلوم ایران با شکست مواجه شده است. امیدوارم روز به روز شاهد فرو رفتن آمریکا در باتلاق اقدام جنایتکارانه ترامپ و دولت تروریستش باشیم. ما مردم عادی ایران به خباثت و شیطانی ترامپ و دولت جنایتکارش ایمان آورده ایم و در مقابل اقداماتش و توطئه های ترامپ به سختی خواهیم ایستاد. ما با توکل به الله و در سایه تلاش جوانان خالص و ایستادگی ملت بزرگ ایران در مقابل همه تحریم ها و تهدیدها خواهیم ایستاد فقط رو سیاهی آن برای کشورهای مستعمره آمریکا و اروپا خواهد ماند...
1
0
سرابی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
يك جايي پاي منافع ملي در ميان هست اون موقع اگر خائن نباشي فرقي نميكنه راست باشي چپ باشي سلطنت طلب يا هر چي ميخواي باشي و اگر وطن پرست نباشي حتما خائن ووطن فروشيو دنبال گرفتن منافع از خارجي هستي چه مخالف باشي چه موافق (خدا كنه همه ايراني ها زير اين بيرق باشند انصاف و وطن دوستي)
1
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
خدمت برادر عزیزو خوبم جناب آقای کاظمی دام بقائه که نسبت به این بنده حقیر ابراز لطف کرده اند سلام عرض نموده و سپاسگزارم و براشان از خدای منٌان سعادت دارین را خواهانم .
0
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
در مورد اردشیر زاهدی : حلم (با ضمٌشمه ی «ح » و سکونِ « .ل » » اگر خواسته باشیم نباشد سرش . بروی تنش با دو گوش کرش . کرش چون که نشنید حرف خدا . ز خدمت به شیطان شد از حق جدا . همانند بن سعد و شمر و یزید . طرفدار ایمان و حق را گزید . همه عمر خود صرف کرده بظلم . وطن دوستیش را بدیده به حلم . اگر راستی نادم است او کنون . چرا ما برایش بگیریم جنون ؟ دعا ها کنیمش بجای ننه . شود در امان از گزند کنه ؟
0
0
صابری
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
بهترین دعا برای بندگان خدا طلب عاقبت بخیری است اگر صحبتهای زاهدی از دل باشد و نسبت به غفلتهای گذشته اش پشیمان باشد عاقبت بخیر است واز اندیشه و تفکر واقعی او بهتر است گروه های اپوزیسیون جوان بخود بیایند و توبه کنند و بیشتر از این به بی راهه و خطا نروند و به وطن خود خیانت نکنند.امیدوارم دیگران درس عبرت بگیرند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
اردشیر زاهدی چند سال پیش هم در رسانه ها به آمریکا حمله کرد ایشان اگر اپوزیسون هم باشه در این سن و سال دنبال تملق نیست
میگن دشمن دانا بلندت می کند بر زمینت می زند نادان دوست ..خیلی دوستان ظاهری داشتیم که میلیاردها دزدیدن و ادعای اسلامی بودن داشتند الان کانادا و اروپا ساکن شده اند و پول بیت المال را در کشورهای دشمن خرج می کنند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
باز سگ اردشیر زاهدی شرف داره به فارسی زبانان شبکه پست و شیطانی بی بی سی و وهابی اینتر نشنال سعودی و شبکه دختران فراری های فاسد من و تو
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
آقای زاهدی اگر میخواهی عاقبت به خیر شوی واگر واقعا" سر دارعزیز ما را دوست داری ومیخواهی بقول خودت باشرف زندگی کنی وبا امپریالیزم منفور وآدمکش وزورگو واین شیطان بزرگ مبارزه کنی این گوی واین هم میدان....ملت شهید پرور وبسیجی ما دست تمام آزادمردان وجوانمردان عالم رابه گرمی خواهد فشرد
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
من دلم از این آدما راضی نمیشه معلوم نیس چه نقشه ای داره یا مثلا پولشو نگرفته که داره این حرفا رو میزنه در برخورد با دشمن قدیمی باید با احتیاط رفتار کنیم و احساساتی نشیم فراموش نکنیم همین ها دستور قتل خیلی از جوونای ما رو دادن
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
در توبه خداوند همیشه باز است ، انشاله که این آقا بتواند گذشته خود را در ادامه هم جبران کند خدمت به ملت را هیچکس نباید فراموش کند .
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
مرگ بر بی بی سی دروغگو وشیاد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
این مهم است که معیارمان خدا باشد یا خاک
محوریت میهن و مانند آن که متاسفانه صدا و سیما تبلیغ و تاکید می کند اشتباه فاحشی است
در پرتو خداپرستی و یگانه پرستی حفظ میهن هم هست ، خیلی خیلی بالاتر از آن هم
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
اقول للزٌاهدی مرحمتک ممیش کانٌَها قمیش
0
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۱
کاربر محترمی در جائی خطاب به ترامپ نوشته بود تو دیگر اکنون باید بفکر شعر ی باشی که روی قبرت نوشته خواهدشد . بنده در پاسخ به این عزیز نوشتم «شعر روی سنگ قبرش نوشته شده و آماده است که بنده در اینجا می آورم » و چون در مورد اردشیر خان زاهدی هم بنحوی ارتباط دارد ، زیرا که او بر خلاف ترامپ موفٌَق به توبه ی صوری «عابد و زاهد و مسلمانا » شده است لذا با کسب اجازه از محضر مبارک عزیزان محبوب در این وب سایت شریف در اینجا نیز باز آوری میکنم اگر مصلحت بود منتشر میفرمایند . شعری که روی سنگ قبر ترامپ از پیش نوشته شده است .
خوابیده در اینجا پیر . کز ظلم و بدی کرد سیر .
افراد بسی مظلوم . خواهان حق و محروم .
فرصت که نیافت این بود . از توبه ی صوری سود .
نا برده و غاقل مرد . ور نه دل افرادی با حقٌَه ی خود می برد .
0
0