۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۵۰۸۳۴
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

نقش تجمل‌گرایی در افزایش معضلات اجتماعی

نقش تجمل‌گرایی در افزایش معضلات اجتماعی
رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری مشکلات بسیاری را برای جامعه به دنبال داشته است، گفت: رشد فساد از نتایج تجمل‌گرایی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق مجازی امروز با بیان اینکه تجمل و تجمل گرایی جامعه ما را در مخاطره عجیبی قرار داده است، گفت: روایتی از امام علی(ع) می‌فرماید: آن چیزی که برای انسان و جامعه ضعف عصب و ذلت و موجب از بین رفتن درآمد افراد می‌شود، در اثر برج است و نه در اثر خرج. یعنی در اثر اسراف است، چرا که خرج و مخارج انسان و روزی انسان را خداوند می‌دهد.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: خداوند روزی انسان را می‌رساند چرا که ما بنده خداییم و او مولای ما است و پروردگار عالم خرج و مخارج ما را بدون دردسر می‌رساند، اما خدا برج و زیاده روی و اسراف را نمی‌رساند، زندگی مصرفی را نه تنها خداوند نمی‌رساند بلکه خداوند با مسرفین و کسانی که بیخودی خرج می‌کنند و اهل اسراف هستند را دوست ندارد.

زندگی تجملی، زندگی منهای خدا است

وی با تأکید بر مشکلاتی که برج و اسراف برای انسان به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: کسی که بخواهد اهل برج باشد باید زندگی را منهای خدا اداره کند و چنین اشخاصی با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد، مشکل ازدواج، مشکل تأمین مخارج زندگی، مشکل چشم و هم چشمی و مشکلات بسیاری از اسراف و برج برای زندگی انسان پدید می‌آید.

رییس حوزه علمیه اصفهان اسراف را عامل مشکلات جامعه نظیر دشواری ازدواج و تأمین معاش و مسکن و اختلافات خانوادگی و بیماری‌های روحی عنوان کرد و گفت: کسی که اهل اسراف باشد به سمت انحرافات و اشتباهاتی نظیر ربا و رشوه خواهد رفت تا بتواند این زندگی مصرفی را اداره کند.

حضرت آیت الله مظاهری ربا را از مشکلات جامعه دانست و تصریح کرد: امروز مردم هرچه متمول‌تر هستند برج بیشتر و زیاده‌روی و اسراف و زندگی مصرفی دارند، همین مسائل از عوامل مشکلات ازدواج جوانان است، مهریه سنگین، مهمانی‌های گرانقیمت برای ازدواج و توقعاتی که ناشی از اسراف و مصرف‌گرایی است از جمله مشکلاتی است که برسر راه جوانان برای ازدواج پدید آمده است.

تجمل‌گرایی عامل بیماری‌های روحی روانی است

رییس حوزه علمیه اصفهان زندگی تنها و مجردی را از عوامل فساد برشمرد و اظهار کرد: جهیزیه های سنگین از جمله مشکلات ازدواج جوانان است که همه آن غلط است و از مصادیق اسراف و برج و مصرف گرایی است، زندگی تشریفاتی غلط است، اگر برخی تجملات و تشریفات نبود بسیاری از مفاسد و مشکلات وجود نداشت.

وی زندگی تجملی را یک عامل مهم در گسترش بیماری‌های روحی نظیر افسردگی عنوان کرد و افزود: وقتی که بسیاری از مشکلات روحی را ریشه یابی می‌کنیم می‌بینیم افراد راضی به خرج و مخارج خداوند نیستند بلکه به دنبال برج و زندگی اشرافی و تجملی هستند و به همین دلیل دچار مشکل شده‌اند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر دشمنی خداوند با تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری، تصریح کرد: قرآن جامعه‌ای که اهل چشم و هم چشمی و تجمل و مصرف‌گرایی باشد را محکوم به نابودی عنوان کرده است، جامعه تشریفاتی و زندگی برمبنای برج، خداوند می‌فرماید اینها استحقاق عقوبت دارند و اینها نابود خواهند شد. نابودی فقط این نیست که عذابی برما نازل شود بلکه همین زندگی تشریفاتی توأم با غم و غصه از بلای آسمانی و نابودی ناگهانی بدتر است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به نقش تجمل گرایی در فراهم نشدن اسباب ازدواج جوانان و گسترش فساد در جامعه، اظهار کرد: فساد اخلاقی که در جامعه وجود دارد و گناهانی که شاهد آن هستیم از بلاهای آسمانی برای ما بدتر است و همه اینها ریشه در تجمل‌گرایی و اشرافی گری و زندگی مصرفی دارد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
یكی از فواید اجتماعی روزه این است كه روزه، اراده اجتماع را قوی و همّت جامعه را بلند و بر هواها و امیال و شهوات، حاكم و مسلّط می سازد.
0
0