۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۵۱۰۰۱
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

والدین فرزندان را مسؤولیت پذیر تربیت کنند

والدین فرزندان را مسؤولیت پذیر تربیت کنند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه والدین فرزندان را مسؤولیت پذیر تربیت کنند، گفت: رفتار اعضای خانواده با یکدیگر باید در نهایت احترام و تکریم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری، امروز در جلسه معرفتی و اخلاقی ماه مبارک رمضان که به صورت مجازی در مسجد جامع غدیر خم برگزار شد، گفت: یکی از اهداف و اسباب تحکیم بنیان خانواده تربیت افراد با لیاقت است.

وی با بیان اینکه دین انسان را با لیاقت بار می‌آورد، ادامه داد: امروز یکی از شبهات و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد مساله اشتغال است اما کارشناسان دلسوز بر این باور هستند جامعه ما بیش از آنکه مشکل اشتغال داشته باشد مشکل همت و پشتکار دارد؛ برای مثال در کشور وسیعی مانند ایران که دارای آب‌وخاک مرغوب است نباید فقیری وجود داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه دین‌داری انسان را قوی می‌کند، ابراز کرد: یکی از دلایل افزایش سن ازدواج ترس و واهمه است درحالی‌که اگر اعضای خانواده قدرتمند و دین‌دار تربیت شوند درنهایت قدرت بر اساس تکلیف عمل می‌کنند و از چیزی نمی‌ترسند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری بیان داشت: یکی از عواملی که سبب بالیاقت شدن و قدرت انسان می‌شود تکریم است؛ در کانون خانواده زوجین باید یکدیگر را تکریم و از تحقیر طرف مقابل اجتناب کنند.

وی ادامه داد: اگر اعضای خانواده در رفتار و گفتار یکدیگر اشتباهی مشاهده کردند بدون اینکه خطاکننده را تحقیر کنند باید با تکریم، آن اشتباه را متذکر و در صورت مشاهده رفتار صحیح فرد را تحسین کنند؛ خداوند انسان را تکریم کرده است بنابراین کسی حق ندارد دیگری را مورد تحقیر قرار دهد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه والدین باید فرزندان را مسؤولیت پذیر تربیت کنند، ادامه داد: برخی امور شخصی و کارهای خانه باید به فرزندان واگذار شود تا آنان مسؤولیت پذیر تربیت شوند؛ البته مسؤولیت باید به‌اندازه وسع و ظرفیت فرزند تعیین و واگذار شود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه اعضای خانواده باید نسبت به یکدیگر نظارت داشته باشند، خاطرنشان کرد: نظارت غیر از مچ‌گیری است نظارت باید درنهایت احترام و به‌دوراز افشاگری باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشویق کار خوب و توبیخ اعمال ناشایست سبب افزایش روحیه مراقبت و انجام کارهای خوب در خانواده می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات