۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۶۵۱۰۳۶
آیت الله طباطبایی نژاد تشریح کرد؛

ثواب تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان

ثواب تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر اهمیت استفاده از برکات ماه مبارک رمضان، گفت: ثواب تلاوت قرآن کریم در این ماه مانند دیگر عبادات چندین برابر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، شامگاه شنبه در سخنرانی تلویزیونی خود با اشاره به اهمیت و عظمت تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: شب که از خواب بیدار می‌شوی نیمی از شب یا بیشتر از آن را قرآن تلاوت کن.

وی در ادامه افزود: در آیات آخر سوره مزمل خداوند به نحوی سفارش به قرائت قرآن کریم کرده است که اگر ادله ای دیگر وجود نداشت باید می‌گفتیم قرائت قرآن برما واجب شده است، در این آیات خداوند به ما توصیه کرده است به اندازه‌ای که توان دارید قرآن بخوانید و بعد فرموده است ما می‌دانیم شما گرفتاری‌ها و کارهایی دارید اما باید تا جایی که ممکن است قرآن بخوانید.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت تلاوت و حفظ قرآن و آثار و برکات آن، تصریح کرد: عمل کردن به قرآن کریم از همه چیز مهمتر است، اگر کسی سواد ندارد همین که به قرآن نگاه کند برای او ثواب دارد، حتی اگر کسی قرآن کریم را حفظ کرده است برای برخورداری از ثواب بیشتر می‌تواند قرآن را نگاه کند و بخواند.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان همه عبادات ثواب مضاعف دارد، اظهار کرد: روایتی از امام علی(ع) است که پیامبر اکرم(ص) در خطبه‌ای به مردم فرمودند بدانید که در آستانه ضیافت الهی قرار دارید، دعاهای شما در این ماه مستجاب خواهد شد و عمل شما مقبول درگاه الهی خواهد شد و حتی خواب شما نیز عبادت محسوب می شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به روایاتی پیرامون ثواب بسیار خواندن قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: تلاوت یک آیه در ماه مبارک رمضان مانند تلاوت کل قرآن در ماه‌های دیگر است، ماه مبارک رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده و قرآن خواندن مانند دیگر عبادات در این ماه ثوابی چندین برابر دارد، همه ما باید تلاش کنیم توفیق پیدا کنیم از نعمت‌هایی که خداوند در این ماه به ما ارزانی می‌کند به خوبی استفاده کنیم چرا که ابواب رحمت الهی در این ماه به روی همه ما باز است و در این ماه پرفضیلت شیطان به زنجیر کشیده شده است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
خوب است قرآن که می خوانیم هدیه کنیم به آقا امام زمان
3
0
محب علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
ان شاالله در این ماه مبارک قرائت قرآن به یاد اموات فراموش نشود
2
0
حسین کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
حضرت امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: «قرآن را بياموزيد زيرا قرآن در بهترين صورت‌ها كه مردم ديده‌اند روز قيامت بيايد و مردم در يكصد و بيست هزار صف هستند، كه هشتاد هزار آن صف‌ها از امت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ است و چهل هزار صف از امت‌هاي ديگر، پس به صورت مردي در برابر صف مسلمانان در آيد و آنها به وي نظر كنند و گويند: «معبودي جز خداي بردبار و كريم نيست، همانا اين مردي از مسلمانان است كه به سيما و صفت، او را بشناسيم جز اين‌كه او درباره قرآن كوشاتر از ما بوده و از اين رو درخشندگي و زيبايي و روشني بيشتري به او داده شده كه به ما داده نشده و سپس از آنها بگذرد تا در صف شهيدان قرار بگيرد، شهداء به او نظر كنند و گويند: معبودي جز خداي پروردگار مهربان نيست، اين مرد از شهيدان است كه ما او را به سيما و صفت شناسيم، جز اين‌كه او از شهيدان در درياست و از اينجا به او زيبايي و برتري داده‌اند و به ما نداده‌اند، فرمود: بگذرد تا به صورت شهيدي در برابر صف شهيدان دريا برسد، پس آنان به او نگاه كنند و شگفت آنها بسيار گردد و گويند: اين از شهيدان در درياست كه ما او را به علامت و صفت بشناسيم جز اين‌كه آن جزيره كه اين مرد در آن شهيد شده هولناك‌تر از جزيره‌اي است كه ما در آن گرفتار شديم.
روي اين جهت است كه به او درخشندگي و زيبايي و روشني بيشتري از ما داده‌اند، پس از آنان بگذرد تا به صف پيامبران و مرسلين برسد، در صورت يك پيامبر مرسل، پس پيامبران به او نگاه كنند و تعجبشان بيشتر گردد.
و گويند: براستي اين پيامبر مرسلي است كه ما او را به نشاني و وصفش مي‌شناسم جز اين‌كه به او برتري بسياري داده شده است. پس همگي پيامبران گرد آيند و خدمت رسول خدا آيند و از او پرسند و گويند: اي محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ اين كيست؟!
فرمايد: آيا او را نمي‌شناسيد؟ گويند: ما او را نشناسيم، او از آنهايي است كه خدا بر او خشم نكرده است.
پس رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايد: «اين حجت خدا بر مردم است. پس سلام كند و بگذرد تا به صف فرشتگان برسد به صورت فرشته‌اي، پس فرشتگان به او نظر كنند و سخت در شگفت روند و چون برتري او را ببينند بر آنها گران آيد و گويند: پروردگار ما، اين بنده‌اي از فرشتگان است كه او را به نشاني و وصفش بشناسيم جز اين‌كه او از نظر مقام و مرتبه نزديك‌ترين فرشتگان است نزد خداي ـ عزّوجل ـ و از اين نظر نور و جمالي دارد كه ما نداريم.
پس بگذرد تا به درگاه ربّ ـ تبارك و تعالي ـ رسد و پاي عرش به سجده افتد، خداي او را ندا كند: اي حجت من در زمين و اي سخن راست و گويايم! سر بردار و بخواه تا به تو داده شود و شفاعت كن، تا شفاعتت پذيرفته شود، پس سر بردارد و خداي به او فرمايد: بندگان مرا چگونه ديدي؟
عرض كند: بار پروردگارا، برخي از ايشان مرا نگهداري كردند و محفوظ داشتند و چيزي از مرا ضايع نكردند و برخي از ايشان مرا ضايع كردند و حق مرا سبك شمردند و مرا تكذيب كردند، با اين‌كه من حجت تو بر تمامي بندگانت بودم.
پس خداي ـ تبارك و تعالي ـ فرمايد: به عزت و جلال خودم و مكانت والايم سوگند! امروز بهترين ثواب را به تو بدهم و دردناك‌ترين كيفر را به خاطر تو بدهم. قرآن به صورت مردي رنگ پريده و متغير كه اهل محشر او را ببينند درآمده و به مردي از شيعيان كه او را مي‌شناخته مي‌گويد: اي بنده خدا من تو را مي‌شناسم پس بدان منم كه تو را به شب بيداري كشيدم و در زندگيت تو را به تعب مي‌افكندم، درباره من ناهنجار شنيدي و رانده در گفتار شدي، آگاه باش كه همانا هر تاجري سود خود را دريافت كند و من امروز پشتيبان و پشت سر تو هستم و گويد: پروردگارا بنده توست و تو به او داناتري كه رنجش درباره من بود و مواظب بر من، به خاطر من با دشمنانم دشمني مي‌كرد و دوستي و خشمش درباره من بود.
پس خداي ـ عزّوجلّ ـ فرمايد: بنده‌ام را وارد بهشتم كنيد و از جامه‌هاي بهشتي به او بپوشانيد وتاج بر سرش نهيد و چون با او چنين كنند او را به قرآن نشان دهند و گويند: آيا به آن چه درباره دوستت رفتار شده خشنود شدي؟ گويد: بار پروردگارا! من اينان را كم شمرم، خير را درباره‌اشاره افزون كن!
خداوند فرمايد: به عزت و جلال و ارتفاع مقامم سوگند امروز به او و هر كه در پايه اوست پنج چيز دهم. آگاه باش! كه ايشان جواناني باشند كه پير نشوند، تندرستاني باشند كه بيمار نگردند و توانگراني باشند كه ندار نشوند و خرسنداني باشند كه غمگين نشوند و زنده‌هايي باشند كه نمي‌ميرند.»[1]
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛
خانه‌اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى‌درخشند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۶۱۰
1
0
مجتبی کاشانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛
براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نمى‌پذيرد و تاريكى‌هاى جهل جز به وسيله آن رفع نخواهد شد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص۲۲۳ ، خطبه ۱۸
1
0
شریفی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
سعی کنیم در این ماه مبارک سوره یاسین را به نیت هدیه به آقا امام زمان بیشتتر بخوانیم
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
مادربزرگم تا وقتی زنده بودند روزانه قران میخواندند به ما هم گوشزد میکردند ، الان واقعا خیلی دلم براش تنگ شده و یجورایی خیالم راحته که همیشه خداروشکر میکرد و نماز میخوند . ان شالله که خداوند هم اونها رو با پیامبران محشور بگردانه.
3
0
سامیار کامرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
وقتی که کتاب قران رو می خونم یا به آیات اون گوش میدم
احساس خیلی خوبی پیدا میکنم (البته من با معنی هم میخونم)
در تک تک آیات قرآن پند و حکمتی هست
و راه درست زندگی رو بهمون نشون میده
الحق که کلام حق زیباست
و نماز و روزه هاتون تو این ماه عزیز قبول باشه
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ﴿۲۰۴﴾
و، چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا دارید و خاموش مانید امید که بر شما رحمت آید
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
این ماه مبارک فرصت بسیار مناسبی برای اُنس‌گرفتن بیشتر با کلام وحی و تدبر و تفکر در آیات قرآن است. در حدیثی از حضرت امام رضا(علیه السلام) آمده است: "هرکس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدای عزّوجل بخواند، مثل کسی است که در غیر آن، ختم قرآن کرده باشد."
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
آخرین کتب هدایت الهی در حد ظرفیت کامل انسان تا پایان عمرانسانیت بر روی کره زمین وتا پایان زمین .
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
تمام مشکلات ما بعلت دوری از اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم می باشد
3
0
ناشناس
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
بدرستی اشاره کردید که همانا قرآن و اهل بیت حضرت رسول اکرم صلوات الله علیهم هرگز از هم جدا نمی شوند