۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۵۱۵۵۲
آیت الله مهدوی:

همت بلند با دشواری و سختی همراه است

همت بلند با دشواری و سختی همراه است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: همت بلند بستگی به خلوص عمل دارد، انسان برای داشتن همت بلند باید سختی‌ها و غصه‌ها را تحمل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه همت گاهی به کثرت عددی تعلق می‌گیرد و گاهی به کیفیات، گفت: افرادی که با چشم ظاهر و بصر نگاه می‌کنند به مقدار و کمیت است، عدد را بالا می‌برند و خیال می کنند همت بلند این است.

انواع عمل از نظر نیت و خلوص اعمال

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: همت باید به کار نیکوتر تعلق بگیرد و کار نیکوتر از منظر عددی نیست بلکه از منظر خلوص و پاکی است. اعمالی که انجام می‌دهیم یا برای نشان دادن به مردم هستند که ریا است و باطل و بی نتیجه است، دوم اعمالی که برای خداوند است و مزد آن را از خداوند می‌گیرند که این عمل خالص است.

وی خاطرنشان کرد: سومین حالت اعمال انسان، عملی است که برای خداوند انجام می‌شود و مزد از خداوند نمی‌خواهد، یعنی شخص عوض و مزد و پاداش دنیایی و آخرتی نمی‌خواهد، بلکه هدف تنها خوشحالی خداوند است، این عمل خالص‌ترین اعمال و اخلص است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به جایگاه اعمال اخلص در نزد خداوند، اظهار کرد: این عمل نیازمند همت خیلی عالی و بسیار بلند است، همت‌های عالی معمولا تحصیل بسیار سختی دارند، بنابر روایات تمام همت‌ها مخلوط شده با غم و غصه‌ها است، دلیل هم این است که همت عالی داشتن نیازمند هزینه از عمر و مال و زندگی انسان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: همت مادام العمری و بسیار زیادی لازم است تا انسان به مرتبه اخلص برسد، نفس به انسان می‌گوید کاری را به رایگان انجام نده اما ممکن است عقل به انسان این اهمیت کار اخلص کردن را گوشزد کند.

وی با بیان اینکه در امور آخرتی هم نفس انسان را ترغیب می‌کند که در ازای اعمال و عبادات خود طلب مزد کند و اگر حاجت روا نشود ممکن است شخص ترک عبادت کند، عنوان کرد: بنابر روایتی از امام علی(ع) عبادت برای عوض و مزد گرفتن، عبادت تجار است و عبادت بدون طلب مزد عبادت احرار است، یعنی عبادت افراد آزاده که به دنبال چیزی نیستند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات