۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۶۵۲۶۴۲
آیت الله مصباح:

وجود زمینه های گسترده انتخاب برای رشد انسان مطلوب است

وجود زمینه های گسترده انتخاب برای رشد انسان مطلوب است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: هر چه در عالم زمینه انتخابات گسترده تر و عمیق تر باشد مطلوب تر است و متناسب با شرایط رشد انسان ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه مباحث خود درباره فلسفه شرور و بلایا گفت: هر کسی باید آنچه از شر و خیر امکان دارد را بشناسد تا بتواند انتخاب کند و چنین چیزی برای انسان های عادی میسر نیست.

وی افزود: انسان ها از نظر درک عقلی مانند یکدیگر نیستند، از سوی دیگر تکمیل معرفت به وسیله وحی اگر نسبت به هر انسانی مستقیم باشد همه باید پیامبر باشند و این عالم چنین شرایطی ندارد که همه لیاقت دریافت وحی را داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هدایت به وسیله انبیا و وحی در بسیاری از موارد به صورت مطلق بیان می شود اما قید می خورد، اظهار داشت: از سوی دیگر یک حکمی بر عنوانی ثابت است اما شرایطی پیش می آید که انجام دادن آن رفتار با یک مفسده ای همراه خواهد شد مگر این که مصلحت یکی از عناوین اقوی باشد.

وی ادامه داد: گاهی عناوین تکالیف عملا تزاحم پیدا می کنند اما می شود که یکی اهم از دیگری باشد؛ عقلا وقتی در مسأله ای تخصص ندارند به متخصص رجوع می کنند که در ادبیات فقهی به آن تقلید گفته می شود، در موارد اجتماعی نیز در موضوعات سیاسی و اجتماعی فرمان رهبر و ولی امر باید اطاعت شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که ممکن است تکالیف نسبت به درک ها و شرایط مختلف تفاوت داشته باشد، ابراز داشت: احکام برای تأمین مصالح واقعی و منهیات و محرمان برای اجتناب از مفاسد واقعی است، البته ممکن است که گاهی مصلحت خاصی در اموری باشد که آمادگی شخص برای عمل به دستور سنجیده شود مانند آنچه که برای حضرت ابراهیم نسبت به فرزندش اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: هر چه در عالم زمینه انتخابات گسترده تر و عمیق تر باشد مطلوب تر است و متناسب با شرایط رشد انسان ها خواهد بود، انسان آفریده شده که با انتخاب، تکلیف خود را تعیین کند، گاهی آثار سوء مترتب بر گناه سبب کفر انسان و محرومیت از سعادت ابدی می شود که نتیجه رفتار خودش بوده است.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ممکن است کسی با رفتار نادرست خود به دیگران ضرر مادی و معنوی برسد، در این جا کسی که مظلوم واقع شده اگر بر اساس دستورات دینی عمل کند صدها برابر حقی که از او تضییع شده فایده خواهد برد، مصلحت ایجاب می کند که زمینه برای ظلم اولی باشد تا زمینه برای رشد و ارتقای دیگران فراهم شود.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السلام)
سالروز شهادت مولا علی علیه السلام را تسلیت عرض می کنم
0
0