۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۶۵۶۰۵۲
به بهانه دهه کرامت؛

استان کرمان بعد از خراسان ها بیشترین موقوفات آستان قدس رضوی را دارد

استان کرمان بعد از خراسان ها بیشترین موقوفات آستان قدس رضوی را دارد
نماینده بنیاد کرامت رضوی در استان کرمان گفت: آستان قدس رضوی از نظر موقوفات در استان کرمان، بعد از استان های خراسان بیشترین موقوفات را دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، سید حسین صابری نماینده بنیاد کرامت رضوی در استان کرمان درباره موقوفات مربوط به امام رضا(ع) در استان کرمان گفت: آستان قدس از نظر موقوفات در استان کرمان، بعد از سه استان خراسان بیشترین موقوفات را دارد که در مجموع 312 رقم کوچک و بزرگ این موقوفات با نیت های متفاوت در استان های کرمان و یزد است که بیشترین آن ها در کرمان است.

نماینده بنیاد کرامت رضوی در استان کرمان ادامه داد: در استان کرمان مزارع بزرگ کشاورزی در شهرستان های کرمان، رفسنجان، راور، سیرجان و جیرفت و عمدتاً هم باغ پسته و مرکبات است البته رقم های کوچک موقوفات هم با نیت های خاصی از سابق وجود دارد اما در مجموع وضعیت موقوفات استان کرمان به همین شکل است.

وی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان های کرمان، رفسنجان، سیرجان، راور و جیرفت وقف برای آستان قدس داریم، به شاخص ترین موقوفه های آستان قدس استان اشاره کرد و افزود: شاخص ترین آن ها باغات پسته شهرستان رفسنجان، باغ مرکبات شهرستان جیرفت، باغ بیرم آباد و باغ پسته در کرمان و باغ پسته و بیمارستان امام رضا(ع) در شهرستان سیرجان است البته در شهرستان های جیرفت و راور بیشتر املاک است یعنی از محل درآمد موقوفه جاهای دیگر در آنجا ملک خریداری و آباد شده است.

صابری گفت: عمدتاً نیت واقفین در حوزه درمان بوده است؛ به طور مثال در شهرستان رفسنجان در بعضی از موارد درمان و در بعضی از موارد وقف کارهای فرهنگی است که الان کتابخانه هایی در آنجا وجود دارد و اداره می شود و دو هنرستان وجود دارد و در شهرستان سیرجان نیز اکثراً وقف بیمارستان امام رضا(ع) درمان است البته بسته به نوع موقوفه فرق می کند که بعضی ها خاص، بعضی عام و بعضی هم مطلق هستند و درآمد های بعضی ها وقف چراغانی حرم است؛ بنابراین نیت واقفین متفاوت است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا درباره حضرت معصومه(س) هم در استان وقف داریم؟ بیان کرد: اطلاع خاصی از این مورد ندارم.

نماینده بنیاد کرامت رضوی در استان کرمان در پاسخ به اینکه آیا برنامه خاصی هم در خصوص موقوفات آستان قدس در کرمان دارید؟ گفت: موقوفات مربوط به کار ما نمی شود بنابراین نه برنامه خاص و نه اطلاعی دارم اما معمولاً همه برنامه ها در راستای نیت واقفین عمل می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در دهه کرامت که از ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) شروع می شود و تا ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد، در این دهه توسط شبکه گسترده خدمت به ضریح در سطح استان خدماتی انجام می شود که برنامه های متنوعی است./1325/د102/ق

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات