مذهبیها هم در حجاب فرزندانشان موفق نبودهاند
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن بابایی با اشاره بر جایگاه حجاب در دین مبین اسلام، گفت: جلب و جذب جوانان، نیازمند صبوری و بردباری ماست و مهمتر اینکه در توصیه آنان به رعایت موازین اسلامی و حجاب از تندخویی پرهیز کنیم.
وی ادامه داد: چرا در کشور ما که حدود 300 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، هنوز تبیین زیبایی فرهنگ حجاب از سوی حتی مذهبیون هم مشکل است.
رئیس مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر شاهین شهر و میمه تاکید کرد: در خانواده، مادر محجبه و نمازخوان توانسته زیبایی نماز و روزه را به فرزند خود منتقل کند، اما در زمینه حجاب نتوانسته به فرزندش بگوید که داشتن حجاب نشانه عقبماندگی نیست.
حجت الاسلام بابایی بیان داشت: اینکه ما نتوانستیم زیبایی و خوبی حجاب را به نحوی مطلوب معرفی و تفهیم کنیم ناشی از آن است که در برخی از مواقع انتظار و توقعی که در زمینه جذب و جلب جوانان داریم، برآورده نمی شود.
وی افزود: به نظر می رسد یکی از دلایل بروز این پدیده اجتماعی، تلاش برخی برای تنزل «امر دینی» حجاب به یک «امر اخلاقی» و فردی است، این مسئله ریشه در بحث رابطه «امر دینی» با «امر اخلاقی» دارد که البته در فلسفه اخلاق مطرح می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر خاطرنشان کرد: این بحث، بطور خاص از زمانی آغاز شد که جهان غرب سه مفهوم «خدا»، «انسان» و «جهان» را با نگاه بشرانگارانه مورد بررسی قرار داد و فیلسوفان مدرنیته بالاخص کانت تلاش کردند تا نگرش انسانگرایانه و سکولاریستی را به حوزه رابطه اخلاق و دین نیز تسری دهند که نتیجه آن تقلیل «امر دینی» به «امر اخلاقی» بود.
وی ابراز کرد: در اسلام،«فقه» و «اخلاق» رقیب یکدیگر نیستند، بلکه اخلاق جزئی از دین است؛ یکی از انتقادات جدی به این رویکرد، تفکیک میان «امر دینی» با «امر اخلاقی» و در نهایت تضعیف «امر دینی» بود.
حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: البته وقوع چنین مسئله ای در جهان غرب قابل درک است، زیرا کلیسا و کتاب مقدس قادر نبودند نیازهای بشر را برآورده سازند، اما در جهان اسلام اینگونه نیست، زیرا در نگاه اسلامی، «فقه» و «اخلاق» رقیب یکدیگر نیستند، بلکه اخلاق جزئی از دین است و به عبارتی رابطه دین و اخلاق رابطهای ارگانیکی، همچون رابطه تنه درخت با کل درخت است.
رئیس مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر شاهین شهر ومیمه اذعان داشت: دین مانند درختی است که ریشه آن عقاید، تنهاش اخلاق و شاخ و برگش احکام است، بنابراین هیچ «امر اخلاقی» و فردی از «امردینی» جدا نیست؛ چنانکه عکس این نیز صادق است.
وی افزود: نمی توان با فردی و اخلاقی دانستن یک مسئله مانند حجاب آن را به حاشیه راند، بلکه همه دستورات دینی، از جمله حجاب و عفاف که جزء بدنه اصلی اسلام است، یک «امر واحد» هستند و نمی توان با نگاه گزینشی به آن بخشی از دین را به بهانه فردی بودن کنار بگذاریم زیرا کمال انسان حاصل تعبد به تقید همزمان به همه ارکان و اجزاء «فقه» و «اخلاق» است.
حجت الاسلام بابایی اضافه کرد: همه این کاستی ها ناشی از تبلیغات دشمنان علیه حجاب نیست، بلکه باید توجه داشت که ما نیز خود در این زمینه کاستی هایی داریم و بعضا منطقی در پس اعمال شیوه های ما وجود ندارد.
کارشناس فرهنگی با موفق ارزیابی کردن شیوه های تبلیغ حجاب از سوی خواهران مبلغه، گفت: در این میان نیز برخی از مبلغین متوجه این امر نیستند که روش و شیوه آنان جاذبه لازم را ندارد و نیاز است که ما در بکارگیری شیوه های مناسب دقت کافی اعمال و خطرات ناشی از این پدیده را بیشتر احساس کنیم و در این راستا نیز خانواده ها بیشتر و بهتر جوانب این امر را مد نظر قرار دهند.
وی ادامه داد: حجاب و عفاف لازم و ملزوم یکدیگرند و به همین سبب ما باید در پی حجابی باشیم که میوه و ثمره آن حیا، شرم و پاکدامنی است.
حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه حجاب در تقسیم بندی شامل حجاب عادت، قانونی و حجاب فرهنگ است، بیان داشت: بنا به آسیب شناسی که در خصوص حجاب صورت گرفته است، مشکلی که در حجاب عادت وجود دارد این است که اینگونه حجاب ممکن است با تغییر فضا و محیط تغییر کند و به همین سبب اینگونه حجاب ریشه دار نیست.
وی اظهار کرد: حجاب قانونی نیز با ضعیف شدن نظارت و مدیریت، رها می شود، ولی حجاب فرهنگ، حجابی است که منطق و دلیل در نهاد آن نهفته است و مایه افتخارماست و یقینا اگر چنین حجابی درزندگی مانهادینه شداین حجاب آگاهانه، آبرومند و مستدل است.
رئیس مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر شاهین شهر و میمه خاطرنشان کرد: 40 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی سپری شده و اگرچه ظرف این مدت اقدامات فرهنگی زیادی به انجام رسیده، ولی ماهنوز آنگونه که شایسته است نتوانسته ایم به عنوان وظیفه زینب گونه خود و نیز به عنوان پیام رسان خون شهدا و امام شهدا، پیام و مفاهمه ای که قابل درک وفهم والگوگیری برای نسل جوان و نوجوانمان باشد، ارایه کنیم.
حجت الاسلام بابایی افزود: دختران جوان و افرادی که با پوشش های ناهنجار در سطح جامعه حاضر می شوند، علت اصلی آن عناد نیست، بلکه غفلت و ناآگاهی است و بعضا اگر لجبازی درخصوص رعایت نکردن حجاب از سوی آنان صورت می گیرد، ناشی از جهل آنان است.
وی بیان کرد: در امر ترغیب و تشویق به رعایت حجاب نباید صرفا به تذکر لسانی در حد چند ثانیه اکتفا کنیم، بلکه باید توجه داشت که این امر نیازمند برنامه ریزی دراز مدت و تاثیر گذار است.
کارشناس فرهنگی افزود: نظام آموزش و پرورش که 12 سال از عمر مفید فرزندان ما در آن سپری می شود می تواند در نهادینه کردن و فرهنگ سازی در خصوص پدیده حجاب نقش موثر و مثمری ایفا کند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر ادامه داد: تعمیق آموزش حجاب و درخواست در این خصوص باید از سنین کم و طفولیت که مقاومت در برابر ارزش ها و پذیرش ها، کمتر است و نیز با رویکرد بر اصولی علمی آموزش اعم از تشویق و تنبیه و نیزآموزش غیرمستقیم صورت پذیرد.
حجت الاسلام بابایی گفت: توجه به امر حجاب و عفاف مختص دستگاههای مذهبی و فرهنگی نیست، بلکه باید همه نهادها اعم از دولتی و غیردولتی در این زمینه فعالیت همه جانبه داشته باشند و همچنین مبلغین ما در زمینه حضورعفیفانه و محجبانه زنان و مردان در عرصه های مختلف جامعه تلاش کنند.
وی اظهار کرد: تفاوت نظام اسلامی با سایر نظام ها، پاسداشت ارزشهاست، بنابراین وظیفه دولت، همه افراد و آحاد جامعه است که در راستای حفظ ، حراست وترویج این ارزشها حرکت کنند.
کارشناس فرهنگی اضافه کرد: مسئولیت مبلغین بسیار سنگین و دشوار است، زیرا ما موظفیم به لحاظ روحی خود را هر چه بیشتر به جوانان نزدیک کنیم، چرا که اگر ما با زبان جوانان و متناسب با روحیه لطیفشان با آنان برخورد کنیم، یقینا به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت.
وی افزود: اگر چه تلاش هایی که تاکنون در ارتباط با جوانان و شناخت آنان صورت گرفته خوب بوده است ولی در مقابل سعی و فعالیت های شیطانی که دشمنان ما در این زمینه بکار گرفته اند، بسیار اندک است.
حجت الاسلام بابایی اظهار کرد: هرگز نباید اقداماتی که تا کنون در حوزه جوانان انجام داده ایم راکافی بدانیم و به آن راضی باشیم، زیرا دشمنان ما پیوسته از حربه دین ما علیه ما استفاده و بهره برداری می کنند؛ گرایش روز افزون به اسلام و آموزه های اسلامی که مطابق با فطرت پاک انسان است و به ویژه علاقه و گرایش زنان در کشورهای غربی به بحث حجاب سبب شده تا دشمنان، نسبت به گسترش حجاب در کشورهای خود احساس خطر نمایند و در صدد برآیند تا این آموزه را در کشورهای اسلامی تضعیف و تخریب نمایند تا نتواند به عنوان یک الگوی ایده آل برای زنان غربی مطرح شود.
وی ادامه داد: تمایل به بی حجابی یک مسأله شناختی ـ روانی است، مطالعه افراد مبتلا به بی حجابی نشان می دهد که بیشتر این افراد از یک سو، شناخت درستی از حجاب و عفاف ندارند و به عنوان نمونه حجاب، که سمبل آزادی معنوی است، را ضد آزادی می دانند و از سوی دیگر، این مسأله در برخی از زنان بی حجاب یک بحث روانی است که درمان آن نیازمند مشاوره های روانشانسی است.
کارشناس فرهنگی در پایان گفت: طبیعتاً تنها برخورد قهری و خشونت آمیز با مسأله بدحجابی نمی تواند پاسخگو باشد، بلکه این مسأله نیازمند همیاری و همفکری همه دست اندرکاران عرصه های فرهنگی کشور است تا با هم اندیشی عاجل ضمن بررسی علل تقلیل مفاهیم دینی در جامعه بویژه حجاب، راهکارهای عملی و نتیجه بخش را برای حل آن ارائه دهند و از لاک نظریه پردازی صرف بیرون بیایند.