۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۶۱۹۱۳
رییس مؤسسه فتوح اندیشه:

اسلام برای زندگی عمومی و خصوصی انسان است

اسلام برای زندگی عمومی و خصوصی انسان است
اصفهان ـ حجت الاسلام رهدار گفت: اسلام برای همه عرصه های زندگی انسان برنامه دارد و این غلط است که بخواهیم اسلام تنها در زندگی خصوصی و با توجه به احکام فردی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار رییس مؤسسه فتوح اندیشه، شب گذشته در هیأت انصارالحسین(ع) مجموعه فرهنگی شهید آیت الله بهشتی اصفهان، با بیان اینکه اکنون در جهان دو الگو به صورت پررنگ از اسلام در حال ارائه است، گفت: نخست الگویی است که بر این باور است که اسلام باید اداره مجتمع انسانی را بر عهده بگیرد و باید امور زندگی انسان را سرپرستی کند.

وی در ادامه افزود: این الگوی اسلامی معتقد است که اسلام باید در تمام سطوح زندگی جامعه از لایه های ظاهری تا باطن حضور داشته باشد، علت این است که سطوح مختلف زندگی انسان بهم پیوسته است و اینطور نیست که زندگی انسان به صورت جزیره جزیره باشد، این برخلاف دیدگاه غرب است که معتقد هستند زندگی مردم در دو لایه عمومی و خصوصی است و دولت‌ها فقط در حوزه عمومی زندگی مردم باید دخالت داشته باشند.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه غربی‌ها مسأله دین را یک امر خصوصی تلقی کردند، اظهار کرد: از این حرف غربی ها بیش از دو قرن می‌گذرد، امروز شاهد سبکی از زندگی در دنیا غرب هستیم که در خصوصی ترین لایه‌های فردی زندگی ما دخالت می‌کنند و معتقد هستم دخالت غربی‌ها در خصوصی‌ترین لایه‌های زندگی انسان اشتباه نیست بلکه حرفی که در قرن نوزده زده شد که حوزه عمومی زندگی بشر می‌تواند از حوزه خصوصی جدا باشد اشتباه بود.

حوزه خصوصی زندگی بشر از حوزه عمومی زندگی او جدا نیست

رییس مؤسسه فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: اشتباه است اگر فکر کنیم حوزه خصوصی زندگی بشر از حوزه عمومی زندگی او جدا است، غربی‌ها می‌گفتند هر دینی از جمله اسلام مربوط به حوزه خصوصی بشر است و حکومت نباید در آن دخالت کند، اما بازار حوزه عمومی است و حکومت باید در آن دخالت داشته باشد.

وی ادامه داد: حال یک نفر مسلمان که اسلام به او دستور به قناعت و زهد داده است، وقتی به بازار برای خرید برود کم خواهد خرید و اسراف نخواهد کرد، این کار به حکومت سرمایه داری آسیب خواهد زد، چرا که زهد و قناعت چرخ بازار سرمایه داری را از حرکت می‌اندازد، پس حکومت سرمایه داری مجبور می‌شود از طریق رسانه به داخل خانه افراد برود و آنها را برای خرید‌های زیاد و لوکس و تنوع در خرید تطمیع کند.

حجت الاسلام رهدار دخالت در حوزه خصوصی زندگی بشر را تنها چاره نظام سرمایه داری برای کنترل داشتن بر حوزه عمومی زندگی افراد توصیف کرد و گفت: آدمها زندگی بهم پیوسته‌ای دارند، اصلا اینطور نیست که خونه ما از خیابان محل زندگی ما رابطه جداگانه با دو منطق کلان مختلف داشته باشد و الگوی زیست ما در خانه و بیرون خانه کاملا متفاوت باشد.

اسلام برای عرصه فردی و اجتماعی انسان برنامه دارد

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به ارتباط میان باطن و ظاهر انسان، اظهار کرد: هویت انسان یک چیز است و نمی‌شود یک بخش هویت ما را یک منبع معرفتی بسازد و بخش دیگر آن را منبع معرفتی دیگری بسازد، البته مشرب‌های معرفتی مختلفی در دالان هویتی ما می‌ریزد، اما چیزی که همه را درهم می‌ریزد و یک عنوان استخراج می‌کند در نهایت یک چیز است.

وی با بیان اینکه دیدگاهی که معتقد است اسلام باید اداره زندگی بشر را عهده‌دار شود، گزاره داشتن اسلام برای عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و عمومی و خصوصی بشر را دلیل بر این مطلب می‌داند، تصریح کرد: دین اسلام برای همه کارهای ما برنامه ارائه داده است،

حجت الاسلام رهدار در ادامه افزود: رویکرد دیگر این است که حوزه فردی را به اسلام خواهیم سپرد و اسلام در محدوده دین فردی باشد و دیگر الگوهای عمومی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را به عقل بشری بسپاریم، این در حالی است که اسلام برای همه این عرصه‌ها نمونه‌های بارزی در طول تاریخ ارائه داده است.

تفاوت اسلام سیاسی با اسلام مدنی

رییس مؤسسه فتوح اندیشه جمهوری اسلامی ایران را نمونه بارز اسلام مدیر یا اسلام سیاسی توصیف کرد و گفت: ترکیه نمونه اسلام مدنی است، قانون اساسی ترکیه لائیک است، حکومت سکولار است و دین نباید در امور اجتماعی حضور داشته باشد و دین نباید محور مناسبات اجتماعی باشد،اسلام مدنی یعنی اینکه قاعده هرم جامعه مسلمانان داشته باشند اما رأس هرم که حاکمیت است باید سکولار و لائیک باشد.

وی در ادامه افزود: اسلام ما ولی معتقد است بسیاری از احکام دینی بدون حاکمیت دینی مقدور نیست، به عنوان مثال زمانی که جهاد بر مسلمانان واجب شود، این موضوع مستلزم این است که دین حکومت را در اختیار گرفته باشد تا مسأله فریضه جهاد انجام شود.

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: امام خمینی می‌فرمایند اگر حکومت را در اختیار نداشته باشید، بخش معظم احکام دین قابلیت اجرا نخواهد داشت و ما تنها در بستر حکومت خواهیم توانست تا احکام دین و دستورات شریعت را اجرایی کنیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات