۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۶۲۳۴۱
رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم مطرح کرد؛

اصول تبلیغ دین از دیدگاه امام رضا و قرآن کریم

اصول تبلیغ دین از دیدگاه امام رضا و قرآن کریم
خراسان رضوی - حجت الاسلام مودب گفت: تبلیغ براساس فطرت و اندیشه و به صورت محترمانه و خصوصی به اقتضای شرایط از اصول تبلیغ دین از دیدگاه امام رضا و قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید رضا مودب، رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم در اولین کنفرانس ملی امام رضا(ع) و علوم روز که امروز به صورت وبینار و در فضای مجازی برگزار شد به موضوع اصول و مختصات تبلیغ دین در نگاه امام رضا(ع) و قرآن کریم اشاره و ابراز کرد: تبلیغ دین روش مهم اسلامی است و برای تبلیغ دین در دنیا مطالعات فراوانی انجام شده است.

وی با اشاره به روایاتی از امام رضا(ع) در مورد مختصات تبلیغ دین، گفت: تبلیغ فطرت مدار به عنوان اولین اصل در روایت شریف امام رضا(ع) بیان شده است؛ دین و دستورات آن منطبق با فطرت انسان است و تبلیغ دین باید هماهنگ با فطرت باشد.

حجت الاسلام مودب با بیان این که مبلغ متذکر معارف است، اظهار کرد: معلمان دینی بر این اصل تکیه کنند که وظیفه آنان تذکر است و آموزش دهنده معارف نیستند، در آیات شریفه نیز به این امر اشاره شده است که پیامبران در امور دینی مسؤولیت ابلاغ را داشتند و اگر ابلاغ به خوبی یادآوری شود اثرگذاری بهتر خواهد بود.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم حق گرایی را وظیفه مبلغان دین بیان و ابراز کرد: رهبر دینی جامعه باید حق گرایی کامل خود را تثبیت کند بعد به ارشاد دیگران بپردازد، انسان ذاتا دین گرا و طرفدار حق است، خداوند شناخت حق و حق گرایی را در انسان به ودیعت گذاشته است.

وی افزود: تکوین و تشیع با یکدیگر هماهنگ است، دین فطری، ثابت و پایدار است، هدایت فطری انسان کم و زیاد می شود اما به کلی محو نمی شود، انسان مانند ظرف خالی نیست که نظام های سیاسی و اقتصادی و اجتمای به او رنگ دهند بلکه ممکن است او به سمت خلاف فطرت خود سوق داده شود اما جهت او به سمت فطرت است بنابراین مبلغ باید به این اصل توجه داشته باشد که وعظ درون هر کسی مهم است و کسی که واعظی از درون ندارد، موعظه های دیگران در او تأثیر ندارد.

حجت الاسلام مودب تبلیغ براساس تفکر و اندیشیدن را از دیگر اصول تبلیغ با توجه به کلام امام رضا(ع) بیان و ابراز کرد: خدا به همه انسان ها قدرت تأمل و اندیشیدن داده است، عبادت تفکر در امر خدا است. هر جا تفکر در جامعه بیشتر باشد، زمینه رشد و تأثیر بیشتر خواهد شد و آن جامعه موفق تر خواهند بود.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم تلاش و کوشش را از دیگر ابعاد تبلیغی در کلام امام رضا عنوان و اظهار کرد: زندگی ترکیبی از دنیا و آخرت است، امام رضا(ع) به این امر اشاره دارد که انسان با رها کردن هر کدام ار این دو کامل نیست، حضرت به تلاش در همه ابعاد زندگی تأکید دارد و می فرماید:«از ما نیست کسی که دنیا را به خاطر دین و یا دین را به خاطر دنیا ترک کند.»

وی دعوت به صورت محترمانه و خصوصی را از دیگر ابعاد تبلیغ بیان کرد و گفت: مبلغ باید با احترام برخورد کند و گاهی بنا به اقتضای شرایط فرد و جامعه به صورت خصوصی مطلب را بیان داشته و شأن و کرامت مخاطب را در نظر داشته باشد تا تأثیر بیشتری داشته باشد، در روایاتی که امام رضا(ع) نقل شده است حضرت وقت و شئون مخاطب را در نظر داشته و از روی کرامت گفتگو داشتند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏
0
0