۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۶۳۳۴۴
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

امام سجاد بنیان‌گذار و تعالی‌بخش فرهنگ عزاداری است

امام سجاد بنیان‌گذار و تعالی‌بخش فرهنگ عزاداری است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: امام سجاد(ع) بنیان‌گذار و تعالی‌بخش فرهنگ عزاداری بر سیدالشهدا(ع) با این همه ثمرات عظیم و بابرکت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در دیدار جمعی از مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت سالگرد شهادت امام سجاد (ع)، به تبیین نقش این امام همام در دوران پس از عاشورا پرداخت.

وی بسط فرهنگ عزاداری و نهادینه‌سازی منطق «و سلاحه البکاء» را ازجمله اقدامات امام سجاد (ع) دانست و گفت: یکی از ابعاد راهبرد الهی امام سجاد (ع)، سلاح گریه بود، سلاحی که احیاکننده روح حماسه و مبارزه خاموش با ظلم و ستم و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت و مقدمه اصلاحات عمیق اجتماعی و ظهور و بروز انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: شهید مطهری در این زمینه تعبیر زیبایی داشته و می‌فرماید: درسی که از جنبه اجتماعی، مردم باید از شهادت شهید بگیرند این است که اولاً نگذارند آن‌چنان زمینه‌ها پیدا شود و افراد جامعه از تبدیل شدن به امثال آن جنایتکاران خودداری کنند، همچنان که می‌بینیم نام یزید و ابن زیاد و امثال آن‌ها به صورتی درآمده که هرکس در مکتب عزاداری واقعی امام حسین (ع) تربیت شده باشد از کوچک‌ترین تشبّه به آن‌ها در عمل ابا دارد.

وی اضافه کرد: درس دیگری که باید جامعه بگیرد این است که به هر حال باز هم در جامعه زمینه‌هایی که شهادت را ایجاب کند پیدا می‌شود؛ از این نظر باید عمل قهرمانانه شهید از آن جهت که به او تعلق دارد و یک عمل آگاهانه و انتخاب شده است و به او تحمیل نشده است بازگو شود و احساسات مردم شکل و رنگ احساس آن شهید را بگیرد؛ ازاین‌رو گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط او و حرکت در موج اوست.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی تصریح کرد: در واقع امام سجاد(ع) بنیان‌گذار و تعالی‌بخش فرهنگ عزاداری با این همه ثمرات عظیم و بابرکت بود.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) کار بسیار بزرگی انجام داده است، ایشان توانست امامت را با کل شاخصه کربلا که برای ایشان شکل گرفت، به جای اصلی خود بازگرداند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: میراث امام سجاد(ع) میراث عجیب و غنی است و ما متأسفانه به آن کمتر توجه داریم؛ در حالی که انتظار می‌رود اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم./9314//210/خ

 

هادی رحیمی
ارسال نظرات