۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۵۱۷
معاون پژوهش جامعة الزهرا عنوان کرد؛

همایش کتاب سال بانوان؛ رخدادی بی بدیل در سطح کشور

همایش کتاب سال بانوان؛ رخدادی بی بدیل در سطح کشور
حقانی گفت: همایش کتاب سال بانوان یک رخداد بی بدیل است و ما چنین رخدادی که مختص بانوان باشد در سطح کشور نداریم بنابراین این همایش باید در بین جامعه نخبگانی نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست خبری مراسم مجازی «اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان» صبح امروز از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س) برگزار ‌شد.

خانم ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعة الزهرا(س) در این نشست خبری با اشاره به برگزاری این همایش به صورت مجازی، گفت: با توجه به شرایط کرونایی به اجبار همایش ملی کتاب سال بانوان به صورت مجازی برگزار می شود.

وی افزود: هدف این همایش شناسایی پژوهشگران و نخبگان علمی و شناسایی ظرفیت ها و تألیفات آن ها است و همچنین برنامه ریزی هدفمند برای این نخبگان و ارتقاء کمی و کیفی آثار تألیفی بانوان  در بخش علوم انسانی و اسلامی است.

حقانی گفت: آثار رسیده به دبیرخانه در چهار موضوع ارائه شد که عبارتند از رساله های سطح 4 و دکترای بانوان، کتاب های تألیفی بانوان در عرصه علوم انسانی و اسلامی و بخش ویژه که آثار تألیفی از آقایان و بانوان دریافت کردیم.

وی با اشاره به تفاوت های همایش دوم نسبت به همایش قبلی اظهار داشت: در همایش قبلی تمرکز بر حوزه تألیفات بود، اما در همایش دوم بنابر تصمیم شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال حوزه خواهران، مقالات هم به چرخه رقابت آثار افزوده شد و با دریافت خوبی هم در این عرصه مواجه بودیم که با داوری موضوعی هم در خصوص مقالات همراه بود.

معاون پژوهش جامعة الزهرا (س) گفت: همایش کتاب سال بانوان یک رخداد بی بدیل است و ما چنین رخدادی که مختص بانوان باشد در سطح کشور نداشته ایم و به دنبال این هستیم تا این همایش در بین جامعه نخبگانی نهادینه شود.

حقانی افزود: ممیزه دیگر همایش امسال نسبت به همایش اول این است که به صورت دو سالانه و با محدودیت زمانی برگزار شد و علت اینکه تعداد آثار با کاهش مواجه بود همین ایجاد محدودیت زمانی برای ارسال آثار بود.

وی گفت: نکته دیگری که می توان به عنوان تفاوت و امتیاز همایش امسال مطرح کرد این است که این اقبال جامعه نخبگانی و علمی نسبت به این همایش ارتقا کرده است به این ترتیب که با بررسی انجام شده مشخص شد سطح علمی شرکت کنندگان در همایش ارتقاء خوبی داشته است.

حقانی شرکت مراکز علمی و پژوهشی در شورای سیاستگذاری همایش را از دیگر ممیزه های همایش امسال برشمرد و افزود: ما در همایش اول از همکاری این مراکز استفاده کردیم اما در همایش دوم این مراکز علمی و پژوهشی به عضویت شورای سیاستگذاری همایش درآمدند و از نظرات این مراکز استفاده کردیم و تضارب آرای خوبی شکل گرفت.

معاون پژوهش جامعة الزهرا (س) اظهار داشت: برنامه هایی برای رساله ها و آثار رسیده به دبیرخانه همایش در نظر گرفته شده است تا از این آثار حمایت شود و بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته و ارزیابی های انجام شده این آثار در مرحله تولید و نشر قرار بگیرند.

حقانی با اشاره به سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در همایش گذشته، بیان داشت: با توجه به شرایط کرونایی و مجازی بودن این همایش، پیام ویدئویی حضرت آیت الله نوری همدانی پخش خواهد شد و از سخنان ارزشمند این مرجع عالیقدر بهره خواهیم برد.

وی گفت: دبیرخانه دائمی همایش در جامعة الزهرا تشکیل شده است و به عنوان پشتوانه این همایش دبیرخانه بدون وقفه در طول سال به فعالیت می پردازد.

حقانی اظهار داشت: در این همایش 300 اثر دریافت شده است که بیشترین فراوانی را در آثار کتب تألیفی شاهد هستیم؛ ما به دنبال این هستیم تا همایش را از سطح ملی به بین المللی ارتقاء دهیم با این حال 17 اثر ترجمه ای هم به دست ما رسید.

معاون پژوهش جامعة الزهرا (س) گفت: بیشترین آثار رسیده در سه گروه زن و خانواده، فلسفه و کلام و علوم قرآن بود و گروه های دیگر در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

وی افزود: مراحل ارزیابی به این شکل انجام می گرفت که ابتدا ارزیابی اولیه از حیث جایگاه آثار و هم تراز بودن آن ها با اهداف همایش، بررسی های اولیه و ثبت آثار در سامانه صورت می گرفت و بعد به گروه های علمی ارجاع داده می شد که ابتدا ارزیابی اجمالی و پس از آن ارزیابی تفصیلی انجام می شد و در صورت لزوم ارزیابی تفصیلی دوم صورت می گرفت.

حقانی بیان داشت: دبیری علمی همایش را حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بر عهده دارند و برگزیدگانی که کمیته های علمی آثار آنان را مورد تأیید قرار داده اند به شورای سیاستگذاری معرفی می شوند و بعد از تأیید نهایی آن ها در روز پنج شنبه به صورت مجازی دعوت می شوند و جوایز آن ها اهدا خواهد شد.

وی گفت: لزوما هرگروه علمی برگزیده نخواهد داشت و با توجه به فضای رقابتی همایش اثری برگزیده خواهد شد که امتیازات علمی لازم را کسب کند و آثاری که موفق به کسب نمره 90 به بالا شوند در چرخه ارزیابی کمیته علمی قرار گرفتند و آثاری که نمره بین 80 تا 90 را به دست آوردند آثار شایسته تقدر همایش را تشکیل می دهند.

معاون پژوهش جامعة الزهرا (س) در پایان خاطرنشان کرد: فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات