۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۷۳۵۰۵
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تأکید کرد؛

ضرورت معرفت شناسی و شناخت مبانی انقلاب اسلامی

ضرورت معرفت شناسی و شناخت مبانی انقلاب اسلامی
مازندران - حجت الاسلام قائمی بر ضرورت شناخت و فهم صحیح از انقلاب تأکید کرد و گفت: پاسخگویی به شبهات دشمنان نیازمند معرفت شناسی و شناخت مناسب از انقلاب و مبانی آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام محمد جواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران امروز در سلسله نشست های مجازی با عنوان «انقلاب شناسی» بر ضرورت شناخت و فهم صحیح از انقلاب تأکید کرد و گفت: اگر این شناخت و فهم از انقلاب مناسب باشد به طور حتم می توانیم رهپویان خوبی برای شکل دهندگان و کسانی که در راه پیروزی انقلاب مجاهدت کردند، باشیم.

وی از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین انقلاب هایی دانست که قرن حاضر به خود دیده است، افزود: این انقلاب، مهم ترین و شاید هم تنها انقلاب اجتماعی است که در جهان بشریت رخ داده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز متأسفانه دشمنان برای ضربه زدن به این انقلاب شبهات مختلفی را مطرح می کنند، ادامه داد: این شبهات از حیث ماهیت، ساختار، کارکرد و این که آیا آنچه را انقلاب و انقلابیون به دنبال آن بودند محقق شده و یا این که این انقلاب دارای اصالت بوده طرح شده است.

حجت الاسلام قائمی خاطرنشان کرد: پاسخگویی به این سؤالات نیازمند معرفت شناسی و شناخت مناسب از انقلاب و مبانی آن و آنچه را که از آثار و نتایج در بستر این ساختار مورد انتظار بود، است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با بیان این که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام بسیاری از مدعیان انقلابی به دنبال علی و عدالت علی(ع) بودند اما حاضر نبودند هزینه انقلاب را بپردازند، افزود: علت موفقیت امام خمینی(ره) در طول دوران مبارزات و همچنین پس از پیروزی نهضت این بود که روحیه انقلابی داشتند و حاضر بودند برای این انقلاب هزینه کنند.

حجت الاسلام قائمی، یکی از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی را وجود نهاد رهبری دانست و خاطرنشان کرد: امام راحل همواره در سخنان خود تأکید داشتند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیب وارد نشود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، یکی از ویژگی های انقلاب را وجود و گسترش روحیه انقلابی در جامعه دانست و افزود: انقلابیونی که دارای درک و طلب از انقلاب هستند باید هزینه پرداخت کنند.

حجت الاسلام قائمی با بیان این که انقلاب در مسیر خود با گسل ها و ریزش های مختلفی مواجه است، ادامه داد: اگر نهاد رهبری نباشد تا توده های مختلفی که در این انقلاب نقش آفرین بودند را دور هم جمع کنند انقلاب محکوم به شکست خواهد بود.

وی، یکی از علت های شکست انقلاب مشروطه را نبود نهاد رهبری دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری توانسته همه بحران ها و مشکلات را پشت سربگذارد و به پیشرفت های ارزشمندی دست یابد.

وی با اشاره به تاریخ معاصر ایران، افزود: در این رهگذر نیروهایی با روحیه تحول خواهی تا زمانی که دشمن مشترک داشتند در کنار هم بودند اما وقتی زمان تقسیم قدرت فرا می رسید به دلیل عدم وجود رهبری واحد، شاهد تفرقه و اختلاف در میان این نیروها بودیم و به همین دلیل بعد از جریان مشروطه، استبداد صغیر شکل می‌گیرد و همه تلاش های مشروطه از بین می‌رود.

حجت الاسلام قائمی ادامه داد: در سال ۱۳۲۶ جریان تحول هایی به هم نزدیک می شوند و ملی شدن صنعت نفت آغاز و دولت ملی در ایران پایه گذاری می شود، اما باز هم به دلیل خلا رهبری واحد این تلاش ها با کودتای ۱۳۳۲ دوباره محکوم به شکست می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به انواع انقلاب ها در جهان اشاره کرد و انقلاب اقتصادی را از جمله انقلاب هایی دانست که متأثر از اندیشه های مارکسیستی در بلوک شرق معرفی کرد و ادامه داد: دومین انقلاب نیز انقلاب های سیاسی است که انقلاب رنگین از جمله این انقلاب ها است که در یک ساختار سیاسی حزب یا حاکم جابجا می شود و تفاوت آن با کودتا در این است که در کودتا از خشونت استفاده می شود و در انقلاب های رنگین با فرآیندهای دموکراتیک و آرام انتقال قدرت صورت می گیرد.

وی، سومین انقلاب را انقلاب های اجتماعی دانست و با بیان این که انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب اجتماعی در قرن حاضر است، افزود: این انقلاب تحت نظام و اندیشه سیاسی شیعه شکل گرفته و تنها انقلاب اجتماعی مبتنی بر اراده مردم و فقه شیعه است./950/

ارسال نظرات