۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۷۴۶۴۱
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

تصویب قوانین بر اساس شرع مقدس، آثار مطلوبی در جامعه به همراه دارد

تصویب قوانین بر اساس شرع مقدس، آثار مطلوبی در جامعه به همراه دارد
حجت الاسلام والمسلمین رجایی‌نیا با اشاره به اهمیت ریل گذاری درست قوانین در کشور، گفت: اگر قانون خوب و اسلامی تصویب شود، اثرات آن در جامعه ماندگار خواهد ماند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا در دیدار با آیت الله سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده، قانون کارشناسی شده و یا بر مبنای اسلام نباشد، آثار وضعی و نامطلوب آن در آینده، برای جامعه آشکار خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این مرکز از حدود یک دهه قبل توسط ریاست قبلی مجلس تاسیس شده و فعالیت های خوبی را انجام داده است، در دوره جدید نیز شورای سیاست گذاری آن به ریاست آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، تشکیل شده است که می تواند باعث ایجاد ارتباط وسیع تر بین حوزه و مجلس شورای اسلامی شود.

دکتر رجایی نیا نقش آفرینی حوزه علمیه در بحث قوانین را بسیار مهم دانست و گفت: امید است حوزه های علمیه در دوره های جدید و با تشکیل شورای سیاستگذاری، نقش آفرینی بیشتری در قوانین از منظر شرع، فقه و اسلام داشته باشد.

وی فعالیت در امر قانونگذاری را کاری سخت و سنگین دانست وگفت: امیدوارم به لط ف خداوند، با استفاده از تجارب گذشته و برنامه های جدیدی که طراحی شده، این مرکز بتواند منشا اثرات مفید در کشور باشد.

شرکت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در یک هزار و 200 جلسه کمیسیون های تخصصی

سرپرست معاونت پژوهش مرکز  تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فلسفه تشکیل مرکز تحیقات اسلامی مجلس بر اساس اصل چهارم قانون اساسی است که می خواهد همه قوانین از منظر شرع مقدس بگذرد.

دکتر جواد ابراهیمی طی سخنانی در جریان دیدار مسئولان مرکز با آیت الله سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران خاطرنشان کرد: حضرت امام (ره) نیز در سخنانی فرموده بودند که در مجلس باید به گونه ای قانون تصویب کند که وقتی به شورای نگهبان رفت، بدون اما و اگر تصویب شود و تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یک اتفاق مبارکی بود که به عنوان یک فیلتر قبل از بررسی طرح و لایحه در مجلس، نقش خود را ایفا می کند.

ابراهیمی با اشاره به تشکیل شورای فقهی مرکز نیز گفت: در کمیته های مختلف شورای فقهی، اساتید سطوح عالی حوزه حضور پررنگ داشته و کمک کردند.

وی ادامه داد:  نقش مرکز به گونه ای است که در بیان بعضی از مراجع تقلید چنین آمده است: فلسفه انقلاب اسلامی تشکیل مراکزی از این دست بوده که زمینه ساز قانون گذاری مبتنی بر شرع مقدس باشد.

وی، شرکت در یک هزار و 200 جلسه کمیسیون های تخصصی مجلس، تهیه بیش از 400 گزارش علمی، انتشار 28 شماره مجله تخصصی دین و قانون، دریافت استفتاء از دفاتر مراجع تقلید، تهیه پیش نویس های قانونی، انعقاد 70 تفاهم نامه را مراکز مختلف علمی و پژوهشی، همکاری 450 استاد حوزه و دانشگاه با این مرکز، چاپ و انتشار 16 عنوان کتاب، برگزاری سه دوره کنفرانس بین المللی فقه و قانون و ... را از جمله فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ذکر کرد./998/د101/ف

ارسال نظرات