۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۶۸۸۲۲۴

قصه آموزش و کرونا؛ غصه حوزه و آموزش مجازی

قصه آموزش و کرونا؛ غصه حوزه و آموزش مجازی
چیزی تا شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه نمانده و طلاب در نحوه برگزاری کلاس ها بلا تکلیف هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه علمیه هم مثل همه جای دنیا یکی از ضربه خوردگان کرونا است؛ شرایط سخت کرونایی اجازه برگزاری کلاس های حضوری را از اسفند 98 تا کنون نداده است و معاونت آموزش تدابیری برای گذر از این دوران در نظر گرفت.

سال تحصیلی سابق با همه فراز و فرودش گذشت و سال پیش رو از اهمیت بالایی برخوردار است چون نظام آموزشی ضعف های خود را در سال گذشته شناخته و برای آینده می تواند آن را رفع کند؛ ولی وقتی از مسؤولین حوزه سؤال می کنیم «سال تحصیل حوزه های علمیه چگونه شروع می شود؟» جواب سر بالا می شنویم.

وقتی هم زمان دقیق شروع سال تحصیلی معلوم می شود، حضوری یا مجازی بودنش همچنان سؤالی بی پاسخ است؛ آموزش مجازی در سال گذشته بازدهی بسیار پایین و عملکرد ضعیفی داشته و بسیاری از طلاب و اساتید متوسل به پیام رسان ها و آموزش صوتی شده اند که قطعا بازدهی سامانه های آنلاین را ندارد.

سامانه آموزش آنلاین همان «LMS» که در سامانه نجاح قرار گرفته هم نتوانست رضایت طلاب و اساتید را فراهم کند و عملکرد این سامانه نشان می دهد راه مجازی شدن آموزش همچنان دراز است.

توقع می رود حوزه علمیه قم به عنوان یک نهاد آموزشی بزرگ زیرساخت مناسب جهت آموزش مجازی را فراهم کند نه اینکه همچنان پیامرسان ها به انتخاب خود اساتید و طلاب بستر آموزش قرار گیرند؛ طبق درخواست و اظهارات طلاب و اساتید افزایش کیفیت آموزش مجازی و زیرساخت های آن خواسته همه بدنه آموزشی حوزه های علمیه است.

نهاد آموزشی کشور از دبستان گرفته تا دانشگاه ها برای برقراری آموزش تعریف برنامه کردند و در سه حالت حضوری، نیمه حضوری و مجازی متناسب با وضعیت شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی کردند، اما چنین چیزی در برنامه ریزی آموزشی حوزه دیده نمی شود؛ از اساسی ترین اصول مدیریت پیش بینی مشکلات جانبی و تعیین برنامه مرحله ای برای آن ها است؛ به عبارت حوزوی تر «نه موضوع مشخص است، نه حکم اختیار و نه حکم اضطرار».

گفتنی است که واکسیناسیون اساتید و طلاب به واسطه شرایط سنی یا بیماری های زمینه ای کم و بیش انجام گرفته است و بزودی واکسیناسیون طلاب هم تکمیل می شود اما با این وجود برنامه حضوری کلاس ها همچنان مشخص نیست و حوزه علمیه بدون اینکه شرایط و امکانات خود را اعلام کند و دستورالعمل مناسب شرایط را از متخصصین تحویل بگیرد، فقط می گوید «تابع ستاد کرونا» است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
معیشت طلاب جوان و معیل در این دوران سخت می‌باشد فکری کنین
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
بابا دیگه طلبه ها از وضعیت بد اقتصادی نمی تونن خونه اجاره کنن اصلا نمی فهمن درس چیه
وضعیت طلاب خرابه خراب
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
ما که نفهمیدیم بعضی از اساتید کلاس ها رو شروع کردند
0
0