۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۸۸۴۲۱
گزارش؛

مشکلات شهرک مهدیه سر باز کرد

مشکلات شهرک مهدیه سر باز کرد
مسأله خالی بودن منازل در شهرک مهدیه آن هم در شرایطی که طلاب در اوج فشار اقتصادی هستند مسأله است که واقعا جای تحقیق بیشتر را می طلبد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، بی تدبیری های دولت گذشته در بسیاری از امور سبب افزایش فشار اقتصادی به جامعه و خانواده ها شد. اوج این بی تدبیری ها را می توان در بخش مسکن دید، مسکنی که امروز اجاره آن، برای خیلی از خانواده ها  آرزو شده است. در این میان، طلاب از جمله اقشاری هستند که در گرانی های افسار گسیخته، به قول معروف صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند. طلابی که شهریه آنها حتی کفاف خورد و خوراک آنها را هم نمی دهد، چه به رسد به اینکه بتوانند اجاره ای هم پرداخت کنند. همین فشارهای اقتصادی و گرانی مسکن سبب شده که خیلی از طلاب دیگر نتوانند در قم تحصیل کرده و برای پیدا کردن مأمنی برای زندگی به شهرستان ها رفته، سرپناهی برای خود فراهم کنند.

 مدتی قبل خبری مبنی بر دو برابر شدن پذیرش شهرک مهدیه طلاب، در رسانه های حوزوی خبرساز شد، این خبر برای طلاب که دیگر توان اجاره منزل را هم نداشتند، بسیار خوشحال کننده و مسرت بخش بود.

مشکلات شهرک مهدیه سر باز کرد

در همین راستا به علت تقاضای طلاب و همچنین جهت بهره مندی بیشتر طلاب از منازل شهرک مهدیه، مدت زمان ثبت نام که پیش از این تا تاریخ ۳۱ تیرماه بود به مدت ۲ هفته تا تاریخ ۱۵ مردادماه نیز تمدید شد.

اما در کنار این خبر مسرت بخش، باید به زوایای دیگری از این شهرک پر رمز و راز که معلوم نیست چه کسانی می توانند در آن خانه بگیرند پرداخت. همچنین خبرهایی از درون این شهرک نقل شده که طلاب ساکن آن نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. خبرگزاری رسا به سهم خود در جهت روشن شدن افکار طلاب در جهت ثبت نام و مشکلات طلاب شهرک نشین به مشکلات این شهرک می پردازد.

و شرایط و امکانات آن به چه نحو است مهم بوده و باید به آن پرداخته شود. این ماجرا را نیز بررسی کرد، قطعاً با بالا رفتن تعداد ساکنین یک منطقه فراهم کردن امکانات رفاهی بیشتر هم از ضروریات خواهد بود.

بنابر گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری رسا از ساکنین شهرک مهدیه، علی رغم برخی گزارشات مسئولین، این شهرک در مورد امکانات آن، باید گفت این شهرک در حد معقول نیز نبوده و از امکانات کافی برخوردار نیست و ساکنین شهرک مهدیه چشم امیدشان همچنان در جهت بهتر شدن امکانات این شهرک است.

خبرنگار خبرگزاری رسا با گشت و گذار چندین ساعته خود در طول روز در کوچه ها، خیابان ها،  پارک ها و مساجد شهرک مهدیه پای درد دل برخی از ساکنین نشست و به دغدغه های آنها پرداخت که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

اولین مصاحبه با طلبه جوانی است که به همراه فرزند خود به پارک جنب اداره شهرک مهدیه آمده بود و تقریباً دغدغه دیگر طلاب نیز همین مطالب او بود، او به تازگی ساکن شهرک شده بود و معتقد بود آنچه در این مدت مشاهده کرده، عدم فضای سبز کافی شهرک است، دغدغه او کاملا منطقی بود چرا که در طی گزارش میدانی شاهد بودم تنها یک پارک با امکانات حداقلی در شهرک وجود دارد و چه بسا طلبه ای که در بلوار بقیه الله یا کوثر زندگی می کند باید پیاده روی زیادی انجام دهد تا به فضای بازی بچه ها  برسد، هرچند به دلیل تراکم و ازدحام جمعیت این مکان چندان مناسب نیست.

این طلبه در ادامه افزود: متأسفانه درمانگاه شهرک شبانه روزی نیست و چند مشکل دارد، مثلاً ساعت پذیرش پزشک عمومی محدود است، متخصص اطفال نیز در هفته دو روز و در ساعت مشخص و محدود در درمانگاه حضور دارد، داروخانه مجهزی نیز ندارد و به علت ضعف درمانگاه اولین جایی که به آن فکر خواهیم کرد درمانگاه ولایت شهرک نخواهد بود.

مشکلات شهرک مهدیه سر باز کرد

از دیگر مطالبی که به آن اشاره شد، حضور سگ های ولگرد در شهرک است که باید فکر اساسی برای آن اتخاذ کرد، جالب توجه مسؤولین شهرک این دغدغه از آن دست مواردی بود که خبرنگار میدانی ما با آن روبه رو شده است البته ظاهرا ساکنین با این مسأله تا حدودی کنارآمده بودند.

یکی دیگر از روحانیون ساکن شهرک با اشاره به اینترنتی شدن ثبت نام ها اذعان داشت: با وجود اینکه ثبت نام ها غیرحضوری شده، اما باز روند کار طولانی است و البته برخورد برخی مسؤولین نیز زیبا و در خور یک مرکز حوزوی نیست.

یکی از ساکنین محله 104 واحدی اظهار داشت: عدم وسیله نقیله عمومی دغدغه اکثر طلاب است و از مسؤولین درخواست داشت در این باره چاره اندیشی کنند.

لازم به ذکر است این شخص روحانی پا به سن گذاشته ای است که چند ماهی است وارد شهرک مهدیه شده است و توان خرید وسیله نقیله را هم ندارد.

در مسجد امیرالمومنین شهرک نیز با برخی از طلاب و روحانیونی مصاحبه شد که سال آخر سکونت آنها در شهرک بود، دغدغه این دسته از طلاب نیز اتمام مدت سکونت آنها در شرایط بد تورم و کرونایی بود، از طرفی نمی دانستند مصوبه مجلس و دولت مبنی بر سکونت مستاجرین در دوران کرونا شامل حالشان می شود یا خیر و از طرف دیگر درخواست داشتند لا اقل یک سال دیگر به آنها فرصت داده شود تا شاید بتوانند فکری به حال خود کنند.

برخی نیز که تمدید شامل حال آنها شده بود از شیوه تمدید گلایه مند بودند و می گفتند آخر یک طلبه از کجا چک چهل میلیونی تهیه کند؟! راه حل دیگری نیست؟ آیا مسؤولین شهرک با رایزنی با مرکز خدمات و شهریه رهبری نمی توانند این مشکل را برطرف کنند؟

مشکلات شهرک مهدیه سر باز کرد

در میان مصاحبه های انجام شده با طلاب یک مسأله مهم دیده شد و آن این بود که برخی گلایه مند بودند که خانه های خالی در شهرک به وفور یافت می شود و می گفتند که چرا در این شرایط طلبه ها را بیچاره می کنید بدون اینکه بخواهید طلبه دیگری را جایگزین کنید.

مسأله خالی بودن منازل در شهرک مهدیه آن هم در شرایطی که طلاب در اوج فشار اقتصادی هستند مسأله بود که واقعا جای تحقیق بیشتر را می طلبد.

از دیگر مسائل مهمی که در این مصاحبه ها دیده شد این بود که برخی افراد به بهانه های واهی نظیر کابیت نداشتن و یا مشکلات جزئی منازل شخصی خود در شهرک نیز منزل داشتند که این هم جای سئوال فراوانی دارد که چرا کسی که منزل شخصی دارد باید در شهرک منزل داشته باشد.

برخی که حاضر به مصاحبه نبودند در جمله ای کوتاه بیان کردند کافیست شما چرخی در شهرک مهدیه و خانه های آن ها بیندازید، علی الظاهر مهندسین سفارش شده کار ساخت و ساز را برعهده داشتند، آخر مگر این شهرک بیابان و زمین خالی کم دارد که به این صورت خانه ها را ساخته اید.

عمده مشکلات طلاب شهرک مهدیه، کمبود فضای سبز و پارک مناسب، درمانگاه و داروخانه شهرک، عدم وسیله نقلیه عمومی، خانه های خالی بدون طلاب، کمبود مساجد، نداشتن برنامه های فرهنگی منسجم، تخلیه در شرایط کرونایی، حضور طلاب خانه دار در شهرک، بود.

خبرگزاری رسا آمادگی دارد در جهت روشن شدن افکار و اذهان طلاب جواب های مسؤولان امر را در مورد این مشکلات گرفته و در اختیار عموم طلاب قرار دهد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
خداخیرتون بده ان شاءالله
ی بارم شد که به مهدیه توجه کنید
من چندساله ثبتانم میکنم ولی هیچ
مدیریتش افتضاحه
1
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
هجمه‌ها روی طلاب دراماکن مذهبی بالاست.
1
0
فاتحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
این همه زمین خالی توی شهرک مهدیه است تسهیلات به طلاب بدید چهار پنج طبقه بسازن زندگی کنن، کمک کنید به طلاب، وضعیت معیشت اصلأ مناسب نیست
2
1
ساکن شهرک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
چهارسال پیش لااقل یک اتوبوس بود هر یک ساعت یک بار به شهرک می اومد همونم برداشتن، مگه شهرک جزء قم محسوب نمیشه؟! حالا اومدن یه تاکسی گذاشتن که هرکس پیاده میره سوارکنه، آیا این کار جوابگوی طلاب است؟ مسئولین عزیز دقیقاً چیکار می کنید، لونه کبوتر می سازن چندین میلیون، اونوقت خونه های خالی به بهانه رنگ نشدن مدت ها خاک می خوره
2
1
شریفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
آقای ملکدار کسانی هستند که 7،8 سال توی شهرک ساکنن، اونا رو بیرون کنید، در مقابل به اونایی که 5سالشون تازه داره تموم میشه و به کرونا و گرونی خوردن یک سال مهلت بدید یا لااقل اجاره معقول بگیرید که فقط یک سال دیگه بشینن. طلاب رو اذیت نکنید خدا رو خوش نمی یاد
2
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
آقا چطور ما می تونم منزل بگیرم لطفا کمک کنید اطلاع رسانی کنید
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کدوم خونه این خونه ها مگه برای طلاب نیست چرا به ما طلبه ها نمی دن
0
2