۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۸۹۰۹۱
آیت الله حسینی بوشهری:

فرهنگ نباید با سیاست زدگی همراه شود

فرهنگ نباید با سیاست زدگی همراه شود
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه فرهنگ نباید با سیاست زدگی همراه شود، گفت: دشمن قبل از اینکه در صدد حمله نظامی باشد، در تلاش است تا فرهنگ ما را تهی سازد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، ریاست جامعه مدرسین در دیدار محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اشاره به اهمیت ویژه بحث فرهنگ، فرهنگ را بُن مایه ی کار و حرکت جامعه ارزیابی نمود و بر لزوم هم افزایی بین کلیه نهاد های فرهنگی کشور تأکید کرد.

آیت الله حسینی بوشهری بعد از تسلیت ایام اسارت اهل بیت(ع) و تبریک ولادت امام محمد باقر(ع)، به مسئولیت خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: اگرچه امکانات این وزارتخانه محدود تر از سایر وزارتخانه هاست اما مسئولیت آن بسیار مهم تر و تأثیر گذارتر است. مقام معظم رهبری فرهنگ را به هوا تشبیه کردند و  فرمودند: «فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم؛ اگر این هوا تمیز باشد، جامعه را پاکیزه می گرداند و اگر کثیف و آلوده باشد، آن را آلوده می سازد.»

وی در ادامه به سیاست زدگی در بحث فرهنگ اشاره کرد و افزود: متاسفانه فرهنگ در کشور ما گاهی با سیاست زدگی همراه شده است. در صورتی که این فرهنگ است که باید به سیاست، اقتصاد و مناصب مختلف دیگر جهت دهی کند؛ اگر از دریچه فرهنگ به این مسائل نگاه کنیم، وضعیت ما متفاوت خواهد بود؛ جامعه ای که فرهنگ آن ارزشی است به راحتی تحت تأثیر تهاجمات قرار نمی گیرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علیمه، فرهنگ را بُن مایه کار و حرکت انسان و جامعه ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: دشمن قبل از اینکه در صدد حمله نظامی باشد، در تلاش است تا فرهنگ ما را تهی سازد و برای رسیدن به هدف خود سه مرحله را در دستور کار دارد: اول تخریب فرهنگی، یعنی به چالش کشیدن فرهنگ جامعه. این هدف را با پررنگ کردن فرهنگ غربی و دل شیفته کردن مردم به آن انجام می دهد؛ بعد از تخریب فرهنگ خودی نوبت به ارائه جایگزین یعنی تحمیل فرهنگی می رسد. و در آخر، جامعه تسلیم فرهنگ دشمن شده و به مرور زمان حتی دشمن خویش را فراموش می سازد. آن وقت است که این جامعه از هر جهت آسیب پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به تغییر مواضع شدید برخی افراد به نسبت اول انقلاب خاطر نشان کرد: کسانی در ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس پیشتاز بودند اما به مرور زمان، مواضع سیاسی آنها تغییر پیدا کرد. بعد از بررسی هایی که به عمل آمد مشخص شد که علت آن تغییر رویکرد فرهنگی این افراد بوده است.

امام جمعه قم بر لزوم هم افزایی در عرصه فرهنگی تأکید کرد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه فرهنگی تنها نیست و وزارت آموزش و پرورش، حوزه، دانشگاه و تمام وزارتخانه ها و نهادهایی که به نحوی مدعی حمایت و یا مولد فرهنگ هستند، نیز باید به میدان بیایند از عرصه فرهنگی کشور دفاع کنند؛ باید یک هم افزایی صورت پذیرفته و نقشه راهی تهیه شود که نقاط قوت، آسیب ها، اولویت ها، برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت و همه امور مقتضی در آن لحاظ شود و البته با بازخوردگیری های متناسب، پیوسته بروز نگاه داشته شود تا در عرصه فرهنگی به موفقیت دست یابیم.

وی ضمن اشاره به لزوم بهره گیری از سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) خاطر نشان کرد: مأموریت اصلی پیامبر بحث فرهنگی بود کما اینکه خود ایشان می فرماید:« انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»ِ؛ پیامبر عظیم الشان اسلام بنیان های فکری آن جامعه را تغییر داد و جامعه ای پر از خشونت، کینه، شرک و عداوت را به کلی زیر و رو کرد و به توحید و محبت مبدل ساخت.

رییس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم بر لزوم هم افزایی بین حوزه و این وزارت خانه تأکید کرد و افزود: دغدغه اصلی حوزه مباحث فرهنگی است اما ارتباط کافی و کارآمدی بین حوزه و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد که باید این ارتباط تقویت شود.

وی حل سریع مسئله کمبود کاغذ را خواستار شد و افزود: این مسئله را از ریاست قوه قضائیه نیز پیگیری کردیم.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان صحبت های خود بر حل مشکلات معیشتی و دغدغه اهالی فرهنگ تأکید کرد و افزود: مشکلات معیشتی اهالی فرهنگ و هنر باید رسیدگی شود و مسائلی مانند بیمه و مشکلاتی از این قبیل باید مرتفع گردد تا آنها نیز بدون دغدغه به ایفای نقش خویش در فرهنگ بپردازند.

شایان ذکر است، در ابتدای جلسه، دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اشاره به حاشیه ای شدن مسئله فرهنگ در سال های اخیر خاطر نشان کرد: متأسفانه دولت فعالیت خود را با مشکلات زیادی از جمله کرونا آغاز کرد و از آن جا که عمده فعالیت ما در مباحث فرهنگی، اجتماع محور بود، تقریبا تمامی فعالیت ها در این عرصه متوقف گردید و ما درصدد بازگرداندن فرهنگ به جایگاه اصلی اش می باشیم.

وی حوزه فرهنگی کشور را دارای سبقه طولانی توصیف کرد و افزود: مطالبات فرهنگی از مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری به شمار می روند و ایشان بارها بحث تهاجم فرهنگی و اهمیت مقابله با آن را گوشزد کرده اند.

اسماعیلی، باز تعریف آرایش جبهه فرهنگی را از مهم ترین اهداف این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: تنها راه شکست دشمن در عرصه تهاجمات فرهنگی این است که منفعل بودن را کنار گذاشته و فعالانه عمل کنیم تا اینگونه بتوانیم معادلات دشمن را برهم زده و از مرزهای فرهنگی کشور دفاع کنیم.

ارسال نظرات