احتمال ادامه بحران سوخت در انگلیس تا یک ماه آینده
به گزارش خبرگزاری رسا، رانندگان در انگلیس بهسوی پمپبنزینها هجوم آوردهاند تا پس از منتظر ماندن در صفهای طولانی شاید بتوانند سوخت خودروی خود را تهیه کنند اما چالش دیگری تحت عنوان افزایش نرخ سوخت معضلی است که نمک بر زخم مردم پاشیده و بیشازپیش آنان را به بیکفایتی مسئولان کشور مطمئن کرده است. بر اساس برخی گزارشها این بحران از سال ۲۰۱۳ تابهحال بیسابقه بوده است و حدود دوسوم پمپبنزینها یعنی حدود پنج هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت را به تعطیلی کشانده است. اما دولت انگلیس با اعلام اینکه که اوضاع را تحت کنترل دارد و قول اینکه بهزودی مشکل حل خواهد شد از مردم خواسته که بهاندازه نیاز خود سوخت خریداری کنند اما ساعتهای انتظار در صف باعث شده که برخی رانندگان کنترل اعصاب خود را ازدستداده و با یکدیگر یا کارکنان جایگاه درگیر شوند.
سوختگیری در بسیاری از جایگاهها سهمیهبندی شده است
به گفته شاهدان عینی استقرار نیروهای نظامی در جایگاههای سوخت کمک چندانی به برقراری نظم نکرده است و مواردی از درگیری با سلاح سرد بین رانندگان منتظر در صفهای گزارششده است. انگلیس تنها کشوری نیست که هرازگاهی با کمبود راننده تانکر روبرو میشود. بهعنوانمثال در سال ۲۰۲۰، لهستان تقریباً ۱۲۴ هزار راننده و آلمان تا ۶۰ هزار راننده کم داشت. اما مسئله مدیریت تأمین سوخت و عملکرد ضعیف مسئولان انگلیس را وارد دوره جدیدی از بحران کرده که تحتفشار اقتصادی شیوع ویروس کرونا و نیز خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) مردم انگلیس به ستوه آورده است.
به گفته منابع امنیتی پلیس و ارتش مجبور شدهاند در برخی از جایگاهها محدودیت سوختگیری اعلام کنند اما هنوز، صفها طولانی هستند. حتی بریتیش پترولیوم که دارای یک هزار و ۲۰۰ جایگاه در انگلیس است حدود ۳۰ درصد از آنها را به دلیل اتمام سوخت تعطیل کرده است. از طرفی قیمت بنزین به بالاترین سطح در هشت سال گذشته رسیده است.
در همین حال، بر اساس ارقام جمعآوریشده، میانگین قیمت یک لیتر بنزین در روز یکشنبه به ۱.۳۶۶ پوند (۱.۸۶ دلار) رسید که بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۳ بوده است. سیمون ویلیامز سخنگوی «آر.اِی.سی»، یک گروه نظارتی کنترلکننده بهای سوخت، گفته است برخی از صاحبان جایگاهها با توجه به نیاز مردم و سوءاستفاده از مشکل کمبود سوخت دست به افزایش قیمتها زدهاند.
به گفته مقامات و کارشناسان علت بحران فعلی کمبود سوخت نیست بلکه کمبود راننده تانکر حامل سوخت است. تعداد رانندگان وسایل نقلیه سنگین در انگلیس از ۳۰۵ هزار نفر به ۲۳۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ کاهشیافته است و در حال حاضر کشور به حدود یکصد هزار راننده جدی نیاز دارد. بسیاری از رانندگان مقیم غیرانگلیسی زود بازنشسته شدند یا به دنبال گزینههای شغلی کمزحمتتری بودند. در عین حال، بیشتر آنها به کشورهای خود بازگشتهاند. قرنطینه همچنین مراکز رانندگی را تعطیل کرده، به این معنی که آزمون رانندگی کمتری برای کامیونداران برگزار شده که به نوبه خود یعنی ۲۵ هزار داوطلب کمتری توانستهاند آزمون را در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن پشت سر بگذارند.
"گرانت شاپس" وزیر حملونقل انگلیس اما مردم را مقصر شمرده است. وی میگوید انگلیس مدتهاست که با کمبود راننده خودروهای سنگین روبرو است اما افشای این خبر باعث شده مردم واکنش نامناسب انجام دهند و به جایگاههای سوخت هجوم بیاورند.
بسیاری از کارشناسان، موضوع را به برگزیت و خروج کارگران و رانندگان خارجی از کشور ربط میدهند و تأکید میکنند که دولت به این موضوع حساس که بر بخش خدماتی مخصوصاً فروشگاههای مواد غذایی، رستورانها و حالا پمپبنزینها اثر منفی میگذارد توجه نکرد.
احتمال ادامه بحران سوخت در انگلیس تا یک ماه آینده
هرچند بوریس جانسون نخستوزیر انگلیس روز سهشنبه ادعا کرده بود که اوضاع در حال بهبود است اما از صبح چهارشنبه بار دیگر صفهای طویل خودروهایی که منتظر سوختگیری در پمپهای بنزین در پایتخت انگلیس هستند، در سطح شهر پدیدار شدهاند. تعداد زیادی از جایگاههای سوخت در لندن تعطیل هستند و حتی باوجود تعطیلی هنوز خودروهای زیادی مقابل آنها در انتظار رسیدن سوخت هستند. گاردین نیز گزارش داده که برخی از رانندگان که با کمبود بنزین روبرو شدهاند گازوئیل به باک خودروی بنزینسوز خود ریختهاند و در پی آن با خسارات سنگین روبرو شدهاند.
بحران کنونی کمبود سوخت در انگلیس ممکن است تا یک ماه دیگر به طول بینجامد
بسیاری از مردم از شباهت بحران کنونی با بحران انرژی دهه ۱۹۷۰ سخن میگویند. در دهه ۱۹۷۰ دلیل کمبود سوخت تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت خام عامل کمبود سوخت بود اما در حال حاضر بحران تماماً به بیکفایتی مقامات انگلیسی بازمیگردد.
این در حالی است که پسازاینکه رانندگان چند خودرو در جایگاه سوخت مربوط به شرکت شل در محله بروملی لندن بر سر نوبت باهم درگیر شدند، گزارش مردم از زخمی شدن چند نفر در این درگیری باعث شد که نزدیکترین مرکز اورژانس آمبولانسهای خود را به محل اعزام کند اما صف طویل و ترافیک برآمده از آن، رسیدگی به مجروحان درگیری را با مشکل روبرو کرد. در یک جایگاه سوخت در شهر لندن نیز درگیری لفظی دو راننده باعث شد یکی از آنها با چاقو به فرد دیگر حمله کرده و وی را مجروح کند.
بدون توجه به وعدههای دولت جانسون، روزنامه تایمز به نقل از منابع مطلع در صنعت نفت هشدار داده است که بحران کنونی ممکن است تا یک ماه دیگر به طول بیانجامد.